Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är det, har ni fortfarande kvar en gammal hederlig mobil utan lullull...


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

...så kanske se till att behålla den?

En gammal fliptelefon kan vara värd pengar åtminstone i USA (där dom alltid gillat den typen) och senast läste jag nånstans att marknaden för att köpa dessa äldre begagnade ökat.

 

Verkar som trenderna svänger och fler och fler börjar ledsna på dom stora feta multi-funktionsmobilerna som det går att göra nästan allting på, utom att på ett enkelt sätt ringa med...och att förvara på ett bekvämt sätt i nån ficka...

 

Själv har jag jag en Samsung Galaxy S sk. smartfån, visst en gammal modell, men jag har aldrig kommit överens med att ringa med denna. Bara stöket att svara på ett samtal och det kräver i princip två händer för att hantera telefonbok och ringa.

Numera använder jag endast denna som GPS navigator med CoPilot i bilen, visst jag har installerat ett surf-simkort (går inte att ringa med detta) för 29:-/mån som är kopplat till mitt vanliga Telia abb. så jag kan utföra andra tjänster också om behov skulle uppstå och jag inte är i närheten av min PC.

 

Ringer gör jag fortfarande uteslutande med en gammal Sony/Ericsson C702 från år 2008? där jag kan sköta absolut allting med bara en hand.

Dessutom, batteritiden - fortfarande en vecka trots idog användning.

Har GPS, Bluetooth, 3G (kan också användas som hotspot), extra minneskort, mycket bra ljud, radio, vid samtal bra mottagning(!) etc. fullt tillräcklig 3MP kamera (vill jag fota använder jag en annan kamera eller också Samsungen).

Fukt och dammsäker och den har varit med i både sjöar och vattendrag - bokstavligen.

Lite skavanker och spruckna kanter, men fungerar alldeles ypperligt och dessutom - den ryms i vilken ficka som helst.

 

sony-ericsson-c702.jpg?f04965

 

Hur många moderna fånar klarar mer än en dag utan laddning och vilka byxfickor krävs det för att rymma en modern fåne?

Berätta gärna era synpunkter och erfarenheter.

Hehe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sony Xperia Z1 Compact, men jag har också kvar min Sony Ericsson W995. Den kommer jag inte att göra mig av med. Den är troligtvis så nära en smartphone man komma med en knapptelefon. 8.1 MP kamera, GPS, 3G, WiFi, bluetooth och extra minneskort upp till 16 GB. Lanserades 2009. Väldigt trevlig mobil med skydd för knapparna.

 

post-36233-0-18540700-1446327233_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nokia 1100 låst till Vodafone PT.  Ni får gärnna låna den när ni besöker Madeira om ni skaffar ett prepaid simkort..

 Dessutom har jag en lite nyare Nokia (vikbar) med finländskt simkort. Här anväder jag min Samsung SM-G388F.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sparat alla jag ägt, ligger i en kartong, dom flesta går att använda, dock behövs nya batterier om jag ska använda någon för dagligt bruk.

 

Favoriten var/är en Nokia 3310, som med bra batteri har batteritid på ca 10 dagar, vid normal användning. Körde med dubbla batterier, så när det ena tog slut, så bytte jag bara till nyladdat, så i princip så använde jag telefonen två veckor i stöten innan laddning/batteribyte skedde.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nokia 3210, en Nokia 6610 och 2 Sony Ericsson J105i (den ena med minnesfel). Bra telefoner med knappar. Med nya batterier skulle det säkert gå att klara sig med de förstnämnda (även om 6610:an behöver nytt skal, tips på ÅF?). Tycker det gått för långt med knapplösheten. Blev faktiskt glad när jag fick PC För Alla Express nyhetsbrev innehållande följande länk :http://m3.idg.se/2.1022/1.641081/mikael-lindkvist?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=Det%20knappl%C3%B6sa%20samh%C3%A4llet%20tar%20&utm_campaign=PFA%20Express%202015-10-30%2010%3A48%3A4

 

(Ursäkta att länken ser så illa ut). 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med Mikael i länken, det är lite hysteri med tekniken.

 

Problemet med att sparka igång en äldre mobil kan bli med uppkopplingen, ingen av dessa äldre lär ha möjligheten att använda varken 2g eller nyare uppåt, även om kortet man stoppar i har detta. Men med dessa telefoner kan man ju bara ringa och eventuellt sms'a. ;) , kanske räcker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sista sony ericsson kraschade i en loop och kunde bara stoppas genom att batteriet togs ut

 

Jaha, mina fungerar utmärkt fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
elektronikfreak

Vilken rolig tråd som jag missat. ?

 

Jag har kvar samtliga mina gamla mobiler samt att jag har börjat samla på dom när jag hittar några i fint skick på Tradera. Dock BARA Siemens, Nokia och Sony Ericsson. Har nog blivit ett drygt 50-tal idag. Samtliga fullt fungerande.

 

Har en smartphone (Samsung Galaxy S6) men den har jag inte ens satt i något SIM-kort i ännu. Använder fortfarande gamla tryckknappsmobiler. De är både stöttåliga och är i princip outslitliga och en barnunge byter batteri på mindre än EN minut. Samt att de glider upp och ner i fickan mycket smidigare och det blir ingen större ekonomisk förlust om man skulle förlora den. Vilket faktisk aldrig hitintills har inträffat.

 

Jag kanske slänger upp någon bild på min mobilsamling när andan så faller på någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...