Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen bild efter strömsparläge


Aja

Rekommendera Poster

Jag har en ny stationär dator med Windows 10 och grafikkort Nvidia Ge Force GX 960. Den dataskärm jag använder har upplösning 1900 x 1200.

 

När jag har 1900 x 1200 inställd i Nvdias kontrollpanel händer det av och till att det inte kommer tillbaka någon bild när jag väcker datorn ur strömsparläge. I stället kommer det fram ett fönster där det står att jag ska ställa in upplösningen 1920 x 1080. Detta problem uppträder intermittent, ofta flera gånger per dag, och enda sättet att komma vidare är att tvinga datorn att stänga av och starta om.

 

När jag ändra upplösningen i Nvidias kontrollpanel till 1920 x 1080 verkar problemet löst, MEN det är inte korrekt upplösning för skärmen som därmed inte visar en optimal bild.

 

Senaste drivrutinerna för grafikkortet är installerade.

 

Även när jag har upplösning1920 x 1080 inställd kommer det ibland upp en ruta där det står ungefär: Drivrutinerna för grafikkortet upphörde att fungera och de har återinställts.

 

Vad kan detta problem tänkas bero på och hur ska jag göra för att få en optimal bild på skärmen utan att datorn vägrar återkomma efter strömsparläge?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vilket Windows: 7, 8.1 eller 10?

 

Hur har du anslutit bildskärmen till grafikkortet: DVI, HDMI eller DisplayPort?

Kanske testa att byta bildskärmskabel till en annan typ och se hur det då fungerar?

 

Förresten, vad är det för bildskärm: fabrikat och modell?

Har du installerat den särskilda bildskärmsdrivrutinen som medföljde på CD eller laddat hem denna från tillverkaren?

Eller så har du via Windows update redan fått rätt drivrutin installerad istället för Microsoft Windows generic PnP bildskärmsdrivrutin.

 

Det kan du se om du du öppnar enhetshanteraren:

Start > skriv enhets > i listan som kommer upp klicka på Enhetshanteraren >  expandera bildskärmar => om det där står fabrikat och modellbeteckning så har du bildskärmsdrivrutinen installerad och korrekt bildskärm är identifierad av systemet, men står det bara nåt i stil med 'Allmän PnP bildskärm' så har du det inte.

 

exempel

post-73434-0-57740200-1446317421.png

 

Och fungerar det fortfarande inte, prova att backa tillbaks till en tidigare grafikdrivrutin och se hur det då fungerar.

På denna sida skall du kunna få fram även äldre förutom den senaste när du väljer i rullgardinslisterna dom alternativ som gäller för ditt system http://www.geforce.com/drivers

När du skall installera ett annat nVidia grafikdrivrutinspaket, så börja med att avinstallera det tidigare, genom att gå in i:

 

Kontrollpanelen > Program > avinstallera nVidia paketet > starta om datorn > sedan högerklickar du på nVidia-installationsfilen och väljer 'Kör som administratör' > efter att installationen är klar startar du om datorn igen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna vägledning!

 

Jag har

  • Windows 10
  • skärm: HP w2558hc
  • hdmi-kabel

I enhetshanteraren står det Allmän PhP-bildskärm. Jag har hämtat och installerat drivrutin till denna skärm för Windows 8. Det finns ingen för Windows 10. Efter detta står det fortfarande Allmän PhP-bildskärm i enhetshanteraren.

 

Jag har hållit på i flera veckor för att få detta att fungera och överväger nu att lämna in datorn till Inet som byggt den.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny stationär dator med Windows 10 och grafikkort Nvidia Ge Force GX 960. Den dataskärm jag använder har upplösning 1900 x 1200.

 

När jag har 1900 x 1200 inställd i Nvdias kontrollpanel händer det av och till att det inte kommer tillbaka någon bild när jag väcker datorn ur strömsparläge. I stället kommer det fram ett fönster där det står att jag ska ställa in upplösningen 1920 x 1080. Detta problem uppträder intermittent,

 

/Gunilla

Det är nog en felskrivning 1900 x 1200 men vill ändå påpeka att skärmens upplösning är 1920 x 1200 .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa att byta bildskärmskabel?

Du skrev att du använde HDMI, men prova en DVI om ditt grafikkort har den kontakten. Din bildskärm stöder DVI-I

 

I Enhetshanteraren, har du provat att högerklicka på bildskärmen och välja 'Uppdatera drivrutin'?

Men det kan som sagt vara HDMI som ställer till det som jag skrev i mitt första inlägg.

 

Kanske du kan låna en DVI-bilskärmskabel av någon, eller köpa en på Kjell & Company på öppet köp att testa?

Det brukar gå bra på Kjell om man säger till innan.

Exempel på dual link som klarar upp till 2560x1600p

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/dvi-kablar/dvi-d-dual-link-kabel-2-m-p68105

 

En single link http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/dvi-kablar/dvi-d-single-link-kabel-2-m-p38601

klarar upp till  upp till 1920x1200p

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna vägledning!

 

Jag har

  • Windows 10
  • skärm: HP w2558hc
  • hdmi-kabel
I enhetshanteraren står det Allmän PhP-bildskärm. Jag har hämtat och installerat drivrutin till denna skärm för Windows 8. Det finns ingen för Windows 10. Efter detta står det fortfarande Allmän PhP-bildskärm i enhetshanteraren.

 

Jag har hållit på i flera veckor för att få detta att fungera och överväger nu att lämna in datorn till Inet som byggt den.

 

/Gunilla

 

Det som finns för Windows 8 hos HP är nog ingen egentlig drivrutin. För Windows 7 finns däremot drivrutin. Man kan testa om den går att installera.

 

Om man startar om datorn behålls upplösningen 1920 x 1200 efter omstarten? Efter strömsparläge och det fungerar behålls den då också.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter att ha brottats med detta problem under många veckor lämnade jag in datorn till Inet som byggt den. Inte heller de kunde lösa problemet så de bytte grafikkort och nu verkar datorn fungera som den ska.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...