Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilverkstäder som har noll koll på hjulmuttrarnas momentåtdragning


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja så var det sol och finväder ute, en perfekt dag att byta till vinterhjulen.

Håller alltid på utomhus på mina föräldrars gård där jag har däcken eller hjulen förvarade svalt och mörkt.

 

Använder aldrig bilens löjliga domkraft och ej heller dom klena ineffektiva verktyg för detta som medföljer för hjulbyten.

Sparar också tid samt slipper riva upp halva kofferten för att komma åt dessa,

 

Sagt och gjort, visslar(?) och tar fram vinterhjulen, startar kompressorn och kollar lufttrycket, ställer i ordning allt.

Känner mig kaffesugen men bestämmer mig för att vänta.

 

Tar fram en en lagom tjock bräda att lägga under främre hjulen på garagedomkraften så dessa inte skall sjunka ned i backen, ytterligare en kort plankstump att läggas emellan för att skydda balkarna och fördela trycket när jag använder garagedomkraften för att lyfta en sida i taget och komma åt två hjul i taget.

 

Jag lyfter bara så pass fjädringen ger med sig, men låter naturligtvis däcken ha full kontakt med backen, för att sedan lossa på hjulmuttrarna innan jag går vidare och höjer upp dessa från backen.

Försöker lossa två av hjulmuttrarna på höger bak men icke, struntar i resten (totalt 5) och provar höger fram.

Icke. Däremot var en av dessa helt lös!

 

Jag använder ett fälgkors som jag får ta i så mycket att jag kröker detta, utan att få loss två av hjulmuttrarna. Jag hämtade ett rör och förlängde detta med samt använde ena foten mot.

Lade ned alltihopa och plockade ihop alla verktygen.

Just då blev jag less och ingen vissling heller och var är kaffet?

 

Inser att tidigare så hade jag i somras lämnat in bilen för att en verkstad skulle byta bromsklossar samt smörja upp bromsoken bak.

Naturligtvis hade dom klantarslena, helt okunniga om verktyg och vad noggrannhet innebär, kört mutterdragaren i all evighet och dessutom "glömt" att dra åt minst en hjulmutter.

 

Det spelar ingen roll om mutterdragaren är satt på 4 kilo eller 2 kilo, släpper man inte på knappen så kommer den att så att säga "hamra fast" muttrar eller bultarna ända in i märgen.
Det finns ingen chans att en sådan mutterdragare kan hålla koll på momentet och det helt oavsett om dom är kalibrerade eller inte - utan att använda en torsionsstav - vilket i princip ingen gör.

 

Vad jag då fick göra: lasta in däcken i bilen och fara runt på olika däckversktäder (dom har mycket att göra nu) tills jag fick napp och en snäll grabb hjälpte mig på sin lunch.

Men på just den muttern jag körde fast gjorde han också det, trots mutterdragare, så han fick hämta specialverktyg och dona och stöka.

 

Allt som allt gick detta på 350:- plus all tid.

 

Dessutom, det betyder att själva metallen i bulten som hade blivit för hårt åtdraget nu blivit sträckt och därmed orsakat stress och materialbristningar.

- Bedrövligt att dom som arbetar på verkstäderna inte har koll på hur man använder en mutterdragare. :thumbsdown:

 

Jag anser mig själv ha betydligt bättre koll på "lagom" när jag drar med fälgkors än med en mutterdragare, inte för hårt och inte för löst samt att jag alltid kors-drar dvs. alltid motstående istället för cirkeldragning för att utjämna och alltid efterkollar, men det gäller ju endast privat...

 

Jag vet många fler exempel på detta, så det är inget nytt.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade på en däckverkstad på 90 talet och en bil vi fick in hade veckan före varit inne på verkstad. Ifall hjulmuttrarna på gamla SAAB 99/900 inte är bekanta för er så är de med det sämsta som finns, Ford Taunus och tidiga Sierra var lika dåliga. Jag började skruva lös hjulen men en mutter satt ordentligt. Verkstaden hade SVETSAT fast den så jag frågade flickorna om lov att kapa hjulbulten med vinkelslipen och sa att de ska åka tillbaka till verkstaden och få det åtgärdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillhör dom lata som inte byter hjul, utan låter däckverkstad göra sådant, förvarar även däcken hos dom, men håller med, dom drar gärna några varv extra, och säger sedan, "kör någon vecka och efterdra sedan ", efterdra...då går det inte att lossa dom alls.

Dom ska egentligen använda dessa förlängare, som ska "sänka dragmomentet" så det blir några varv lättare ändå.

Det händer också att dom drar i för hårt, så nästa gång dom ska byta, så får dom inte själva loss, det dom har skruvat åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så var det sol och finväder ute, en perfekt dag att byta till vinterhjulen.

Håller alltid på utomhus på mina föräldrars gård där jag har däcken eller hjulen förvarade svalt och mörkt.

 

Använder aldrig bilens löjliga domkraft och ej heller dom klena ineffektiva verktyg för detta som medföljer för hjulbyten.

Sparar också tid samt slipper riva upp halva kofferten för att komma åt dessa,

 

Sagt och gjort, visslar(?) och tar fram vinterhjulen, startar kompressorn och kollar lufttrycket, ställer i ordning allt.

Känner mig kaffesugen men bestämmer mig för att vänta.

 

Tar fram en en lagom tjock bräda att lägga under främre hjulen på garagedomkraften så dessa inte skall sjunka ned i backen, ytterligare en kort plankstump att läggas emellan för att skydda balkarna och fördela trycket när jag använder garagedomkraften för att lyfta en sida i taget och komma åt två hjul i taget.

 

Jag lyfter bara så pass fjädringen ger med sig, men låter naturligtvis däcken ha full kontakt med backen, för att sedan lossa på hjulmuttrarna innan jag går vidare och höjer upp dessa från backen.

Försöker lossa två av hjulmuttrarna på höger bak men icke, struntar i resten (totalt 5) och provar höger fram.

Icke. Däremot var en av dessa helt lös!

 

Jag använder ett fälgkors som jag får ta i så mycket att jag kröker detta, utan att få loss två av hjulmuttrarna. Jag hämtade ett rör och förlängde detta med samt använde ena foten mot.

Lade ned alltihopa och plockade ihop alla verktygen.

Just då blev jag less och ingen vissling heller och var är kaffet?

 

Inser att tidigare så hade jag i somras lämnat in bilen för att en verkstad skulle byta bromsklossar samt smörja upp bromsoken bak.

Naturligtvis hade dom klantarslena, helt okunniga om verktyg och vad noggrannhet innebär, kört mutterdragaren i all evighet och dessutom "glömt" att dra åt minst en hjulmutter.

 

Det spelar ingen roll om mutterdragaren är satt på 4 kilo eller 2 kilo, släpper man inte på knappen så kommer den att så att säga "hamra fast" muttrar eller bultarna ända in i märgen.

Det finns ingen chans att en sådan mutterdragare kan hålla koll på momentet och det helt oavsett om dom är kalibrerade eller inte - utan att använda en torsionsstav - vilket i princip ingen gör.

 

Vad jag då fick göra: lasta in däcken i bilen och fara runt på olika däckversktäder (dom har mycket att göra nu) tills jag fick napp och en snäll grabb hjälpte mig på sin lunch.

Men på just den muttern jag körde fast gjorde han också det, trots mutterdragare, så han fick hämta specialverktyg och dona och stöka.

 

Allt som allt gick detta på 350:- plus all tid.

 

Dessutom, det betyder att själva metallen i bulten som hade blivit för hårt åtdraget nu blivit sträckt och därmed orsakat stress och materialbristningar.

- Bedrövligt att dom som arbetar på verkstäderna inte har koll på hur man använder en mutterdragare. :thumbsdown:

 

Jag anser mig själv ha betydligt bättre koll på "lagom" när jag drar med fälgkors än med en mutterdragare, inte för hårt och inte för löst samt att jag alltid kors-drar dvs. alltid motstående istället för cirkeldragning för att utjämna och alltid efterkollar, men det gäller ju endast privat...

 

Jag vet många fler exempel på detta, så det är inget nytt.

 

När jag har haft in bilen på verkstad där jag vet att hjulen har plockats bort så går jag en varv runt bilen och lossar och drar åt hjulbultarna med ett fälgkors.

Då vet jag att dom går att få bort vid en eventuell punktering. Som du skriver så drar dom tills det tar stopp och om det sedan är vägsalt och smuts som får gotta till sig så sitter det som berget. / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag inte bil. Men jag har erfarenhet av dåligt däckbyte. För många år sedan  åkte jag med taxi från Nokia till Tammerfors.  I en korsning i Tammerfors stannade en bil för rött ljus men dess ena framhjul stannade inte utan fortsatte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...