Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När allt går fel-HP och Windows 10


K Olagus

Rekommendera Poster

Beställde en sprillans ny laptop från HP Store 30 juli. Betalade 11000:- omgående. HP:s ekonomiavdelning kunde inte lokalisera min betalning p.g.a. omläggning av ekonomiavdelningens rutiner. Därför fick jag inte laptopen förrän 18/8.

 

Började nästan omgående använda den för att bekanta mig med Windows 8.1 som var förinstallerat "med möjlighet till Windows 10". Det gick inte att hämta en viktig BIOS-uppgradering. Jag kontaktade support som sa jag kunde hämta den direkt från HP:s hemsida. Hann inte det, för Windows 10 drällde in utan att jag hann säga ja eller nej! Med det kom stora problem. (Tog f.ö. drygt 7 timmar att komma in!) Support fortsatte. Svaret var att installera om Windows 10. "Men gör recoveryskivor först", sa supporten. Gjorde det utan att veta vilken version av Windows det blev. En ren ominstallation av Windows 10 innebar att recoverypartitionen skrevs över och blev tom!

Fler kontakter med supporten på HP. De ansåg att jag skulle ha Windows 8.1 recoveryskivor och beställde dessa från Holland. Det tog tid. När jag väl fått dem - 2 stycken - så räckte de inte till. Laptopen ville ha en tredje. Vid supportsamtal försöktes på flera sätt att starta laptopen utan framgång. Bestämdes att jag skulle skicka laptop med recoveryskivorna till HP:s verkstad för undersökning. De lyckades inte heller.

 

Nu är vi inne i oktober, tre månader efter jag beställde min laptop och HP har både laptopen och pengarna! Verkstaden säger idag, 28/10, att de inte sysslar med mjukvara. De sa även att Windows 10 förstör mjukvara. De har skickat fråga till Ungern, som i sin tur har skickat fråga till HP-tekniker/ingenjörer i USA/UK. Jag har begärt att få pengarna tillbaka eftersom jag faktiskt anmälde problem inom 30 dagar - med god marginal. Det har jag fått avslag på!

Imorgon skall jag få kontakt med både HP Store igen om min begäran, eftersom jag inte lät mig nöja med ett nej. OCH från reklamationskillen, som sitter som spindeln i nätet tillsammans med supportkillarna, för att få veta vad ingenjörerna i USA/UK kan tänkas ha för förslag.

Jag har flera gånger fått förslag om att kontakta ARN, men tycker att det skulle göra saken ännu värre genom långa handläggningstider. Tycker inte att det skulle kosta HP värst mycket att betala tillbaka pengarna.

 

Skulle gärna vilja ha respons av er på eforum!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamationer ska åtgärdas inom någon månad har jag för mig. Läs på Konsumentverkets webbplats om reklamationer och kontakta kommunens konsumentvägledare om du behöver ytterligare hjälp med påtryckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tycker det är väldigt tråkigt at du råkat ut för detta, det är inte normalt och HP skall ju  normalt fungera...

Men jag håller med Cecilia ovan.

 

Se till om möjligt att spara all konversation du haft på e-post (om du har har skött det via den vägen) och är det via telefonsamtal anteckna datum och klockslag.

Det kan ibland underlätta när du skall kontakta Konsumentverket eller kommunens konsumentvägledare.

Kanske börja med det sista?

 

Men datorn nu har du alltså inte längre och ej heller fungerande som man som kund skall kunna förvänta sig? Då är det bara att gå vidare.

Häva köpet och få pengarna tillbaks eller en fungerande produkt, men tiden det har gått talar mer för att du vill ha pengarna tillbaks förstår jag.

Och ta hjälp enligt tipsen ovan.

 

Ps. Jag har flyttat tråden till forumet "På konsumentens sida", kändes mer rätt att den hör hemma där, även om du vill avreagera dig.

Mvh Flyfisherman /Moderator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ni båda!

 

Njae, HP rekommenderade mig att vända mig till ARN. På deras hemsida, längst ner, finns en text "Lagstadgade rättigheter för konsumenter". Då tycker jag HP skall följa dessa utan att jag måste kontakta ARN och vänta ut deras långa handläggningstider. Mitt fall uppfyller ju kriterierna med råge.

 

Idag ringde jag HP:s huvudkontor i Stockholm och bad att få tala med någon ansvarig om mitt problem. Den rätta chefen var inte på plats (ansvarig för reklamationsfrågor), så jag blev kopplad till en person som var supportansvarig för kommersiella kunder (det är inte jag). Men han lyssnade, tog mina uppgifter, förstod att jag inte kunde ha det så här och skulle kontakta "supportansvarig 1" om mitt ärende. Därefter skulle jag bli uppringd - idag. Har ännu inte skett, men kontorstiden kanske inte är slut än....

Så väntar jag telefonsamtal från HP Store, som rätteligen borde acceptera mitt krav på pengarna tillbaka. De lovade igår att ringa idag.

Dessutom väntar jag svar från support om hur ärendet förlöper, men det har jag inga illusioner om att få svar på. Det är stora ekonomiska krafter mot den lilla konsumenten!

 

I slutändan, om de inte går mig tillmötes, så får det förstås bli ARN. Men jag lär väl få vänta i månader på eventuell återbetalning.

Jag har ganska väl dokumenterat datum på skeenden, inte klockslag dock. Mail tycks de inte vilja skicka och det kanske är känsligt för HP att skicka mail eftersom det då finns dokumentation. Det som förvånar mig, är att varje supportsamtal jag ringt  noga har loggats av supporten. Därför fattar jag inte varför jag får blankt nej på min begäran om hela summan åter eftersom jag klagat inom 30 dagar!

 

SUCK! Kan det verkligen stämma att Windows 10 förstör mjukvaran i datorer? På verkstaden Info Care påstår man det och hävdar att jag inte skulle tagit in W10 - som att jag skulle kunna veta?! Dessutom drällde det in W10 utan att jag fick möjligheter att säga ja eller nej - bara det ytterst märkligt!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 förstör inga program, däremot är det inte alla datorer, framför allt äldre, som fungerar väl med Windows 10 pga avsaknad av bra drivrutiner. Men det ska ju inte vara något problem med en ny dator.

 

Det har visat sig att många problem av din typ har löst sig när kommunens konsumentvägledare ringer direkt till företaget och rabblar lagparagrafer för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens kontakter, nu 3 månader minus en dag efter köpet:

 

Något samtal från "Supportansvarig nr 1" kom aldrig, men däremot från HP:s reklamationskille som undrade om jag haft kontakt med HP Store (inte än) och om jag var intresserad av att företaget "iqor" installerade Windows 10, oklart om det skulle bli pro eller home, utan recoverypartition. Jag svarade att det skulle vara ok med W10 förutsatt att jag får recoveryskivor med. Fick besked om att det sannolikt skulle bli Windows 10 pro och då skulle inte HP kunna ge support alls på laptopen. Det skulle Microsoft sköta. Med den kännedom och erfarenhet jag har av Microsoftsupport, så tvivlar jag på att de vill befatta sig med såväl W10 Pro OCH själva laptopen. Därför sa jag att det måste vara W10 home. Fick frågan om ärendet skulle fortsätta och jag sa att så länge jag inte hört något om återbetalning alt. ny laptop, så måste ärendet fortsätta.

 

Strax efter detta samtal ringer HP Store och säger att deras chef inte accepterar att jag får ny laptop eller pengarna tillbaka! En uppenbart ledsen tjej som tydligen har hela sin avdelning med sig FÖR MIG och mot ledningen! Anledningen/tvisten verkar röra sig om vad som kan betraktas som "rimlig tid". Reklamation skall göras inom 30 dagar efter jag fått laptopen. Då har jag rätt till ny dator eller pengar tillbaka. Felanmälan, som gjordes 7 dagar efter jag tog emot datorn ger HP rätt att försöka reparera datorn "inom rimlig tid". Om de inte lyckas skall jag ha rätt till ny laptop eller pengar åter. Här tycks HP tänja gränserna för vad som är rimlig tid. Nu uppe i 3 månader alltså. Jag sitter med en mycket trött laptop f.n. och har inte kunnat leverera fotografier till en sida jag har bl.a. (Bildbehandlar gör jag på en inte uppkopplad dator.)

Hade jag varit proffsfotograf i den meningen att jag hade haft ett företag, då hade saken antagligen varit i ett annat läge. Nu är jag "bara" fotograf.

 

Passade på att fråga HP Store om det kan vara så att HP har någon omorganisation på gång. Ja, så var det. HP Inc är nu de som vi vanliga privatkonsumenter skall ha kontakt med. HP Enterprise är för större företag. Tänkte väl det!

 

Bad få epostadress till den chef som nekar mig pengar tillbaka alt. ny laptop. Kommer sannolikt att skriva till henne. Kommer sannolikt att kontakta media. Kommer att kontakta konsumentvägledaren.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du trots allt hamnar i en situation som dom erbjuder dvs. att du får din laptop med Windows 10 Pro så behöver du egentligen inte vara så värst orolig.

Återställningsskivor fungerar på Windows 10 numera på ett annat sätt, men, en återställnings partition till detta leveransskick skall du alltid få - ett krav.

 

Dvs. att om något händer skall du kunna trycka på en viss tangent (oftast en F-tangent) direkt vid uppstart,, innan Windows ens försöker att laddas och på så sätt kunna komma in i ett sk. återställningsläge där du får val.

 

Sedan kan du ju få hjälp på forumet om du vill ha en extra backup på DVD eller extern HDD, men det kräver särskild backup-programvara.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det uttrycktes tydligt att jag INTE skulle få någon återställningspartition med till W10Pro/Home. Det var därför jag begärde recoveryskivor. Är det alltså så att recoveryskivor är meningslösa/oanvändbara om man inte har en recoverypartition? Om det är så, då kan jag ju inte annat än tacka nej, vilket får ganska besvärliga följder eftersom HP uppe i "toppen" inte vill ge mig pengarna tillbaka/ny laptop.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recovery-skivor ska inte förutsätta att man har en recovery-partition utan är tänkta att kunna användas när man varit tvungen att byta hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det uttrycktes tydligt att jag INTE skulle få någon återställningspartition med till W10Pro/Home. Det var därför jag begärde recoveryskivor. Är det alltså så att recoveryskivor är meningslösa/oanvändbara om man inte har en recoverypartition? Om det är så, då kan jag ju inte annat än tacka nej, vilket får ganska besvärliga följder eftersom HP uppe i "toppen" inte vill ge mig pengarna tillbaka/ny laptop.

 

K Olagus

 

Recoveryskivor ersätter återställningspartition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

 

Min laptop är tillbaka! Inte heller HP:s verkstad kunde använda recoveryskivorna, så det blev lång väntan på svar från ingenjörer i USA/UK. Därefter skickades, från HP, till verkstaden ett Windows 10 home för verkstaden att installera. (Då hade jag "bråkat" en hel del och dessutom talat med ansvarig på HP:s huvudkontor i Stockholm). Såväl supportfolket, försäljarna på HP Store som mannen på huvudkontoret stod på min sida. Det fanns dock någon chef någonstans i HP:s byråkrati som hade avvikande åsikt.

Verkstaden ansåg att Windows 10 förstör mjukvaran i datorerna. Men bevisligen fungerar det nu, om än med allehanda buggar. Ses i andra trådar.

Jag har nu förhandlat mig till kompensation i form av en extern hårddisk, som jag köper själv (inte HP:s!) och sen skickar räkning till HP. Dessutom får jag tre månaders förlängd support/garanti (står skriftligt i mail). Och jag har en usb-pinne med W10-home på!

Detta får väl betraktas som ett hyfsat resultat förutsatt att laptopen fungerar felfritt. Än så länge bara små bagateller som jag gissar har med operativet att göra.

 

Tack för ert engagemang!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du nu har en din  dator tillbaks som du kan använda.

 

När det gäller dom där "buggarna" eller problemen du pratade om, starta trådar om dessa i lämpligt underforum, så får vi försöka hjälpas åt att hitta lösningar till dessa.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...