Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har AMD gjort en groda och släppt beta drivrutin till Windows 10 update database?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Vad annat kan jag tro?

Och i AMD Catalyst Kontrollcenter har jag aldrig haft nån automatisk uppdatering för beta drivrutiner ibockad.

 

Grafikkort Asus Radeon R9 290 Direct CU II

Jag kom hem och slog på min stationära dator med Windows 10 Pro för första gången på en och halv vecka och vips så installerades ver. 15.201.1151.1005

som är Catalyst 15.10 beta driver. Detta var jag alls inte intresserad av...

 

Den senaste stabila WHQL är ver. 15.20.1062.1004​ som hör till Catalyst 15.7.1

Och Catalyst kontrollcenter är borta också, det var så jag märke det.

 

Hårdvarutillverkarna släpper ju bara WHQL certifierade drivrutiner till Microsoft Windows update databas och aldrig beta-drivrutiner och då är det märkligt att Microsoft kunnat ta emot den.

Men det som slår mig att Windows 10 Pro automatiskt installerar nyare drivrutiner utan att fråga, visst finns dom i Windows update database så lär dom väl komma?

 

Eller så är det nåt annat skumt som gjorde att den smög sig in nån annan väg, kanske via AMD Catalyst i alla fall då? Ingen aning just nu.

Men gillar inte att sånt sker per automatik.

Nu får den vara tills AMD släppt en officiell WHQL grafikdrivrutin.

 

Blev brydd bara. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omstart så är Catalyst kontrollcenter tillbaks och jo, det var visst en bock, men inte för beta.

Märkligt...

 

post-73434-0-00561700-1446061278_thumb.png

 

Kanske ändå AMD gjort denna till WHQL och släppt beta stämpeln och varit sena med att uppdatera sin egen hemsida?

Där är än så länge bara Catalyst 15.7.1 WHQL listad förutom Catalyst 15.10 Beta http://support.amd.com/en-us/download

 

Får väl vänta och se.

 

[Edit] Jo faktiskt är den det http://www.geeks3d.com/20151012/amd-catalyst-15-10-whql-available/

A WHQL version of AMD Catalyst graphics driver is available on Microsoft’s servers. You can download Catalyst 15.10

Det förklarar då att den ändå kom in trots att det inte var ibockat beta...

Ok. Får väl vara nöjd då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att mysteriet fick sin lösning.

 

Men det som slår mig att Windows 10 Pro automatiskt installerar nyare drivrutiner utan att fråga, visst finns dom i Windows update database så lär dom väl komma?

Det går att välja att Windows Update inte ska installera några drivrutiner alls om man föredrar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i det här fallet visade sig det vara AMD Catalyst som installerat det, mest troligt enligt bilden ovan.

Jag slog på datorn men satt inte vid den just när det hände.

Men som sagt, jag är nöjd nu som det är när det trots allt visade sig vara en WHQL version.

 

Ps.det är mycket sällan jag numer håller på med beta versioner för både drivrutiner eller programvaror, bara när det inte finns alternativ eller om det är så mycket problem alt. specifika problem med en viss version kan jag köra en beta, men aldrig för att kunna testa nya saker själv.  Orkar inte med alla problem det kan medföra och att backa tillbaks etc.

 

Gör jag sådant tex. testar beta s/w kör jag i så fall helst det virtuellt i VMware Playern...

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...