Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slänga bläckpatroner


kiwi01

Rekommendera Poster

En fånig fråga kanske, men förr när jag hade en Dellskrivare så bifogades alltid ett returkuvert att stoppa tomma kassetter i i samband med leverans av nya. Nu har jag en annan skrivare och har ingen aning om var jag lämnar tomma bläckpatroner (som det eventuellt kan finnas färgrester i). Räknas de som plastförpackningar? Eller "farligt avfall"?

Hur gör ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men jag åker aldrig till en återvinningscentral. Om behållaren kan anses utgöra plastförpackning så finns det behållare för sånt längs vägen 300 m bort, är det miljöfarligt avfall så kommer det en miljöbil fyra gånger per år. Det måste väl finnas fler som får tomma kassetter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse; på jobbet går alltid dessa tomma och halvtomma som farligt avfall pga. kemikalieinnehållet, även om en sådan patron har viss elektronik i sig.

Nu har vi bara nån enstaka bläckskrivare, mest laser tonerkasseter och dessa vet jag däremot inte vad som sker med.

 

Vore intressant att veta hur dom sedan tas om hand av företaget som hämtar sånt avfall....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde returpåsar från canon så får man fraktfritt skicka tillbaka dom. Samma sak med min brother laserprinter så finns en adresslapp med i tonerlådan så när man bytt skickar man tillbaka den också. Endast orginalpatroner får skickas tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde returpåsar från canon så får man fraktfritt skicka tillbaka dom. Samma sak med min brother laserprinter så finns en adresslapp med i tonerlådan så när man bytt skickar man tillbaka den också. Endast orginalpatroner får skickas tillbaka.

Hade totalt missat att även Canon hade ett återvinningsprogram, letade väl inte tillräckligt noga. Tack för att du gjorde jobbet åt mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Hade tidigare markerat svaret från jalec som bästa lösning, men när jag sedan markerade även svaret från Hankki så försvann den första markeringen. Systemet accepterar tydligen inte två "bästa svar", men för mig är båda svaren "bästa svar".  :)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...