Just nu i M3-nätverket
Jump to content

STÖRSTA / MAX baserat på flera villkor

minisp4m

Recommended Posts

Hej!

Har följande kolumner:

A: Månad, löper från 2000-jun - 2015-sep.

B: Antal månader bakåt i tiden jämfört med månaden i A i %. 1-12 månader.

C: Namn på person

D: Försäljning

Kan se ut så här på en rad:

A: 2003-jun

B: 5

C: Leif Svensson

D: 5%

Har över 100 000 rader. 2 208 rader per person.

Nu skulle jag exempelvis vilja veta namnet (Kolumn C) på den som hade det STÖRSTA värdet i kolumnen D, givet 2003-jun och 5 jämförelsemånader i kolumn B.

I kolumn A är det ett korrekt datumvärde eller text? Iofs spelar det ingen större roll...

Låter som ett problem för en matrisformel.

i still med

=PRODUKTSUMMA((MAX((A1:A10=G1)*(B1:B10=G2)*(D1:D10))=D1:D10)*RAD(D1:D10))

där du i G1, G2 har dina värden du letar efter.

MEN notera matrisformler är beräkningsintensiva. En kanske inte gör så mycket men flera kommer garanterat slöa ned din bok.

Ett annat sätt är pivottabell. Bara att sätta upp rätt och sortera på max-värdet.

Eller avancerat filer för den delen. Borde gå att ställa upp fast lite osäker.

Eller vanligt filter, autofilter. Det går.

Finns som du märker flera vägar till samma mål

I kolumn A är det ett korrekt datumvärde eller text? Iofs spelar det ingen större roll...

Låter som ett problem för en matrisformel.

i still med

=PRODUKTSUMMA((MAX((A1:A10=G1)*(B1:B10=G2)*(D1:D10))=D1:D10)*RAD(D1:D10))

där du i G1, G2 har dina värden du letar efter.

MEN notera matrisformler är beräkningsintensiva. En kanske inte gör så mycket men flera kommer garanterat slöa ned din bok.

Ett annat sätt är pivottabell. Bara att sätta upp rätt och sortera på max-värdet.

Eller avancerat filer för den delen. Borde gå att ställa upp fast lite osäker.

Eller vanligt filter, autofilter. Det går.

Finns som du märker flera vägar till samma mål

Tack!

Jo, försökte med matrisformel tidigare men min dator pallade inte trycket till slut. :) Det är tom över 350 000 rader. Och kommer sannolikt bli fler. 

Kan man dela upp det på något smidigt sätt då för att slippa matrisformel? Bryr mig inte om det blir fler kolumner. Står stilla hos mig just nu. Har experimenterat lite med pivot, använda det som ett första steg och sen utifrån pivot-tabellen räkna vidare. 

Autofilter är nog det du får använda. Eller ta ut delgrupp ur dina rader via avancerat filter som du sedan applicerar.

Du kan visserligen göra exakt samma sak som formeln ovan i varje rad men då se till att avbryta om första kollen inte stämmer. Dvs göra ett antal OM-satser som kollar om raden kvalificerar och då ta fram värdet som du sedan maximerar över ganska enkelt.

MEN autofilter är nog det bästa. Applicera filter, skriv in dina sökord som filter på första kolumnerna, sortera sedan på resultatet och du har ditt maxvärde högst upp.

Eller avancerat filter, skriv in dina kriterier exklusive max-värdet, filtrera till annan plats och ta ut maxvärdet ur denna delgrupp av dina rader.

Egentligen börjar de datamängder du talar om passa sig bättre för en databas imho.

En av de funktioner jag sällan använder kan faktiskt fungera här

DMAX

Hur den fungerar på stora mängder data vet jag inte men bättre än matrisformel är jag säker på.

Säg att du har din tabell i A1:D10

du har samma rubriker om i A1:D1 i G1:J1

På rad två skriver du in värden du vill räkna på.

Och formeln blir då

=DMAX(A1:D10;K1;H1:J2)

där det i K1 står namnet på kolumnen i A1:D1 som du vill få ut max ur.

Hej!

Leker lite med Pivot. Hur kan jag visa MAX-värdet för en kolumn för respektive månad och sen visa namnet som hör till denna MAX-siffra?

Har lyckats visa MAX-värdet för respektive månad i pivot-tabellen men inte att även visa namnet som hör till denna siffra. Så nu visas enbart Månader som rader och sen Max av försäljningen.

Nja, det du önskar går nog inte riktigt med pivot.

Du kan ta fram, som radrubik, månad, namn och se max per namn men då är du lite tillbaka där du var från början.

Testa DMAX.

Testar DMAX på 200 000 rader, flyter på bra, borde fungera bra för dig.

Frågan hur jag gör med DMAX för nästkommande rader då DMAX behöver ha rubriker samt värden att leta efter under dessa rubriker. Hur ska jag göra när jag kopierar ned DMAX-formeln?

Edit:

Nu löste jag det igenom att kopiera ned rubrikerna och villkoren, så dessa står på 2 rader, varav villkoren en rad nedanför formelraden. Nu har jag löst det med FÖRSKJUTNING men det kanske finns smidigare sätt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...