Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudfel i Movie Maker


yvo44

Rekommendera Poster

Plötsligt har ljudet i  MovieMaker 2012 börjat krångla efter att ha fungerat bra förut.

 

Första projektet går bra men andra eller tredje projektet som jag öppnar medför att ljudet försvinner både i MM och i andra websidor som körs. Vid omstart av datorn samma igen (ljudet fungerar första projektet, följande projektstart kusligt tyst). OBS det varierar vilket projekt som medför felet, det är alltså inte samma projekt varje gång. DVS ibland fungerar projektets ljud, ibland inte.

 

Jag har frågat Microsoft support, testat allt, ljudfelsökaren, kollat drivutiner, ljudinställningar,  ominstallerat MM. Inget hjälper.

 

Jag har ny pc, och är därmed tvungen att använda Windows 8.1.

 

Jag har fixat ihop en tillfällig lösning (bättre än att behöva starta om varje gång) men det är ju uppenbart nåt fell på MM eller kanske mer troligt Win8.

 

Hoppas om hjälp.

Yvonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Har du provat att gå in på tillverkarens supportsida och hämta hem senaste ljud-drivrutin, ja övriga drivrutiner också?

 

Har du något annat program igång samtidigt tex. Skype eller liknande som också hanterar mikrofoningång?

Har du provat denna felsökningsguide för ljud från Microsoft?

Välj först operativsystem till höger på sidan http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/no-sound-help#no-sound=windows-8&v1h=win8tab4&v2h=win7tab1&v3h=winvistatab1&v4h=winxptab1

 

När ljudet försvinner, kan du öppna Uppspelningsenheter och där testa ljudet?

Du högerklickar på högtalarikonen bredvid klockan och väljer Uppspelningsenheter > högerklicka på uppspelningsenhet tex. Högtalare > välj Testa

post-73434-0-14381200-1445979494.png

Se också till att rätt uppspelningsenhet är vald som standardenhet (grön bock) annars väljs detta i högerklicksmenyn.

 

Vad har du för inställningar i ljudkvalitet?

Är dessa för höga så kanske inte din ljudkrets klarar av det?

Välj Egenskaper > fliken Avancerat > i rullgardinslisten välj till att börja med 16-bit, 44,1KHz (CD-kvalitet).

 

post-73434-0-81567100-1445979829.png

 

post-73434-0-49021500-1445979839.png

 

På Microsoft Community är det flera med liknande problem, jag har inte kollat igenom alla kommentarerna, men bla.. en där i början får visst till det genom att reparera installationen av Windows Essentials 2012 där Windows Movie Maker 12 ingår.

http://answers.microsoft.com/en-us/windowslive/forum/moviemaker-av/windows-movie-maker-sound-problems/419b296c-9d01-4108-a676-f46ae9a52fe2

 

Här tipsas bl.a. om omladdning av Codec med "fixit" av Helene_C http://answers.microsoft.com/en-us/windowslive/forum/moviemaker-av/windows-movie-maker-sound-problems/68acfd86-b243-48c4-a5c5-75b498685986

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar och många vägar att pröva och söka. På Microsoft forum finns många  förslag till lösningar. Jag prövade alla. Tyvärr kunde jag inte bland alla förslag hitta ett enda som löste ljudproblemet i MM annat än tillfälligt. Problemet återkom med en dåres envishet.  Det var jobbigt eftersom de flesta förslagen krävde att jag också startade om datorn och då fungerade ju MM tillfälligt en eller 2 gånger.

 

MEN! Jag gick vidare och experimenterade med hjälp av alla ideer. Och nu tror jag att jag har hittat en permanent lösning. Men jag vill testa först några dagar under olika omständigheter för att se om den håller. Det vore ju snopet om min lösning av MM-gåtan bara är tillfällig.

 

Hälsningar

Yvonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det än går får du gärna skriva vad du har gjort, för även om det inte är en permanent lösning för dig så kan det vara det för någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst delar jag med mig. Nu har jag testat MovieMaker-projekt minst 50 gånger under 2 dagar. Ljudproblemet verkar vara helt fixat.

 

Jag kör WIndows 8.1 så det kan ju vara någon skillnad på sökvägar och alternativ i andra operativsystem.

 

Denna sida accepterar inte Urklipp så jag får skriva ned lösningen, som tur är är den inte komplicerad.

 

Min lösning på ljudproblem orsakade av MovieMaker:

 

- Gå till Den här datorn

- Gå till c:

- Öppna Program Files (x86)

- Öppna Windows Live

- Öppna Photo Gallery

- Högerklicka på MovieMaker.exe

- Välj Egenskaper i listan

- Välj fliken Kompabilitet

- Bocka för  'Kör det här programmet i kompabilitetsläge för:'

- Klicka på nedåtpilen och välj Windows8 i listan som kommer upp

- Klicka OK

 

Eventuellt måste du först välja komp läge för Windows 7 och sedan ändra igen till Windows 8.Det var vad jag gjorde och jag vet inte om det var nödvändigt. Jag kan ju inte tända om tändstickan för att se hur den var från början.

 

Tydligen är den version av Windows Movie Maker som ingår i WIndows 8 (2012) i själva verket inte kompatibel med Windows 8. Utan man måste tvinga fram detta. Duh!

 

Inga som helst andra ändringar i datorn har gjorts. Det är inget fel att uppdatera drivrutiner men det är inte svaret på just detta fel.

 

Hoppas detta hjälper er alla som har problem! Det har fixat sig för mig i alla fall hittills, *håller tummarna*.

 

Hälsningar Yvonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att det verkar fungera.

 

Men en fråga; har du provat att helt avinstallera egentligen hela Microsoft Windows Essentials 2012 och inte bara Movie Maker, startat om datorn och sedan installerat detta på nytt, därefter omstart igen?

Nedladdning härifrån: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/movie-maker?tduid=%28ed368cef3fbb4cb49a6db15d0f087f4a%29%28256380%29%282459594%29%28TnL5HPStwNw-xrR98.53ZGdKkxn4nPNozw%29%28%29#t1=overview

 

[Edit] Du hämtar filen och sparar på lämplig temporär plats (den tar du bort sedan), därefter högerklickar du på installationsfilen och väljer 'Kör som administratör'

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisher!

 

Nej, det provade jag inte. Jag hittade min lösning innan jag behövde pröva en ren ominstallation. Det var ju heller inget fel på övriga delar av W Essentials. Ljudet i W Media Player fungerade korrekt och medförde inga störningar på andra websidor.

 

Däremot gjorde jag för ett tag sedan en ominstallation av MovieMaker. Det hjälpte dock icke.

 

Rent logiskt borde ju en total  ominstallation av  Windows Essentials (där Movie Maker ingår) fungera. Å andra sidan hade jag ju nyligen gjort en installation av hela W8.1 där W Essentials ingår. Så ingenting är logiskt när det gäller Win 8!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det kan vara annat som spökar och då är det komplett avinstallation och ominstallation av hela paketet och inte delar av detta.

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/essentials-2012-release-notes?tduid=%28674e6e6222d97a16c004bab13c4149e0%29%28256380%29%282459594%29%28TnL5HPStwNw-KaE9rLpAies363U_J90DsQ%29%28%29

 

Windows Movie Maker och Windows Fotogalleriet kan endast installeras tillsammans eftersom de har många gemensamma funktioner. Det innebär att om du har en tidigare version av antingen Movie Maker eller Fotogalleriet på datorn så kommer du ha båda programmen installerade när du uppgraderat till de nya versionerna.

 

Angående kompatibilitet för Windows 8.1 i Movie Maker 12 som ingår i Windows Essentiells 2012

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/download-windows-essentials#wetabs=we2012

 

Förövrigt finns en annan Microsoftsida där t.om. windows 10 listas.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan hade jag ju nyligen gjort en installation av hela W8.1 där W Essentials ingår. Så ingenting är logiskt när det gäller Win 8!

Var har du sett det?

 

Windows Live Essentials For Windows 8 – What You Need To Know

Jag håller med om att det är inte lätt att hålla reda på alla skillnader och namn som Microsoft har, en ren djungel kan det vara ibland, särskilt deras namn på produkterna som mer än en gång fått kritik för att vara otydliga.

 

I detta fallet ingår inte varken Windows Live Essentials (den äldre utgåvan) eller Windows Essentials  i Windows 8

Den måste laddas ned och installeras separat.

Windows Essentials For The Desktop

The Windows Essentials installer package is still available for Windows 8. It will download and install the familiar Windows Essentials desktop applications on your computer, although many applications – such as the Bing Bar, Outlook Connector, Messenger Companion, Windows Live Mesh (replaced by SkyDrive), and Family Safety (Windows 8 has integrated parental controls) have been removed.

 

 

Det är så jag uppfattat det hela.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för informationen. Synd att det inte informeras om detta när Microsoft installerar W8. Eller när man skriver och frågar Microsoft Commnity varför Movie Maker kraschar ljudet efter att ha fungerat en eller två projekt. Eller ännu bättre att W8 faktiskt installerar dessa delar automatiskt eller åtminstone som ett alternativ.

 

Men nu är det så att datorn är bara några månader gammal, köpt med W8 installerad  och MovieMaker och Photo Gallery fanns med när jag köpte den. Så jag visste inte att det var delar som kunde vara  inkompatibla. Hur ska man veta det? Enda sättet som det framgick att något var fel var ju just att ljudet kraschade efter ett tag. Så det är klart att jag förstod att något var fel, jag visste bara inte vad.  Vore bättre med ett enkelt meddelande direkt från Windows att jag måste ominstallera  istället. Och i så fall att jag måste ominstallera hela W Live-paketet inte bara den del som krånglade. Eller nåt sånt.  I stället fick jag käcka försäkringar från Windows om att Felsökaren skulle klara av problemet men dessa visade sig vara fel.

 

Du är bäst! Nu fick jag till slut denna viktiga information från dig och jag är mycket tacksam. Jag har frågat på Microsofts forum också och fått svar som inte fungerat. Observera att i den något omständliga informationen du citerar från Microsoft nämns inte ens MovieMaker.

 

Till saken hör att jag köpte datorn med 8.1, då fungerade MM som det skulle. Jag uppgraderade till W10 men blev så missnöjd med det att jag gick tillbaka till W8.1 , det skulle ju vara så enkelt sägs det i Microsofts information. Och det var det faktiskt också. Kanske det var där nånstans det gick fel med MM. Å andra sidan finns det ju andra som har samma problem utan att ha passerat  W10. Så det är inte gott att veta.  Lustigt dock att MM alltid fungerade tillfälligt när jag använde den gamla uråldriga JurassicPark-metoden (starta om datorn). Eller när jag använde  min tillfälliga snabbmetod i Ljudinställningar/Förbättringar (dvs Ändra inget, tryck bara OK).  Så  i första projektet fungerade ju MM varje gång, men inte i följande projekt. Nåt grundläggande fel måste det vara.

 

Kanske jag gör den där totala ominstallationen av WLive nån gång i framtiden. När jag har hämtat mig från denna omgång. Jag har nu testat över 50 gånger att MM  fungerar med min metod, så man kan säga att jag är slutkörd. Hittills har det gått bra.

 

Jag arbetar mycket med MM och det hela har varit väldigt frustrerande och besvärligt. Jag har haft många datorer och är van att fixa och  hitta lösningar men detta problem har varit extra besvärligt.

 

Hälsningar, Yvonne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows  Movie Maker 12 ingår i Windows Essentials 2012

 

Att ominstallera är inget bekymmer.

 

Du högerklickar på Start > Kontrollpanelen > Program => avinstallera

Sen laddar du hem hela paketet en gång till och, ja följ instruktionerna i inlägg #6

och se inlägg #8

 

Jag ber om ursäkt att den information jag gett är otydlig.

Kan naturligtvis inte garantera att detta löser grundproblemet.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte ovanstående fungerar, så kanske något skett med systemfilerna?

Och då kan du prova att köra systemfils-granskaren (System File Checker) som skannar igenom och kollar om det finns korrupta systemfiler och i så fall försöker att byta ut och reparera dessa.

Se://eforum.idg.se/topic/348416-dator-l%C3%A5ser-sig-d%C3%A5-och-d%C3%A5-ev-korrupta-filer-som-inte-sfc-kan-fixa/?p=1652260

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...