Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C: är slut på utrymme...


drum_man32

Rekommendera Poster

Hej! Har läst åtskilliga trådar om detta problem som många verkar ha i Win 7.

C-disken är ju bara på 50 GB där bara Windows-mappen i mitt fall tar 30 GB! Hittar inte mycket annat att ta bort, har tagit bort det mesta i bilder och video-filer och program jag ej använder. Läste till och med om att man kunde flytta över den virtuella disken från C till D, vilket jag gjorde...det gjorde hela 24 MB...

Från att ha varit 2-3 GB iaf och det har jag varit nöjd med är det nu nere o pendlar mellan 0-25 MB utan att jag gjorde nåt på datorn senaste veckorna egentligen. Vet inte var det tar vägen...

Har kört diskrensning och tagit bort allt i Temp vilket gav mig några hundra MB men jag vet att det är högst tillfälligt och ingen långsiktig lösning så jag vänder mig till er, vad ska jag göra?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört både vanlig Diskrensning och som system, inkl. tagit bort systemåterställningspunkter?

Men 50 GB är väldigt lite. En ominstallation av Windows kan få ner utrymmet eftersom en del uppdateringar då inte längre kommer att installeras därför att de har ersatts av andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

))Hankki: Det vet jag inte, vet inte vad en SSD är....

Men det är en Fujitsu, bärbar dator, har bara C: och D: så tror det är uppdelat på en o samma hårddisk (parition?) så det kanske går med det programmet?

 

Cecilia; Ja, däremot vet jag inte om jag tagit bort systemåterställningar, gör man det på samma ställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa systemåterställningar finns på en separat flik efter att man valt att rensa för systemet.

 

Kan du starta Diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera - Diskhantering), ta en skärmbild (Skärmklippverktyget, PrintScreen) och bifoga den till den svar här (klicka på Använd fullständig editor)?

Då kan vi se hur det ligger till med partitionerna C: och D:, om de ligger på samma eller olika hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du partitionerat disken? Det är en del konstigheter i partitioneringen. Tre Återställningspartitioner är underligt, dessutom borde C: inte vara en Logisk enhet utan en Primär partition.

 

Sedan undrar jag var System ligger. Den partition där System finns, är den som ska vara Aktiv. Normalt är det en liten partition på 100 MB. Troligtvis ligger System  på Återställningspartitionen som är på 2,07 GB, eftersom datorn startar med den som aktiv. Men det är också underligt att en Återställningspartition är den aktiva partitionen.

 

När du gjorde en diskrensning, markerade du då Windows Update Rensning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med vertpre, men visst borde det gå att flytta utrymme från D: till C: med hjälp av ett partionshanteringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, har ingen aning vad som har hänt där, kan jag inte svara på.

Men ja, rensade nog Windows Update i Diskrensningen med.

 

Vad rekommenderar ni för program för att flytta ledigt utymme från D till C:? Helst ett relativt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...