Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jämföra försäljning 1-12 månader tillbaka från en (1) månad


minisp4m

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 30 personer och deras försäljningssiffra för respektive månad, t ex januari 2014. Nu skulle jag vilja jämföra denna siffra med december 2013, november 2013 ... januari 2013. Hur mycket i % som de ökat/minskat jämfört med respektive månad jämfört med januari 2014.

Finns det något smidigt sätt att göra detta? Jag har nämligen data tillbaka till 1999 som jag skulle vilja jämföra så det är många rader. Försökt med pivot men jag hittar bara att den kan jämföra med föregående månad i skillnad %.

 

Alltså. I A-kolumnen står månad och år, t ex 2014-01. I B-kolumnen är rubriken ett namn och sen finns en försäljningssiffra för varje månad. Denna månadssiffra vill jag alltså jämföra månad för månad 12 månader tillbaka i i tiden. Så ex. 2003-01, vill jag alltså jämföra med 2002-12, 2002-11, 2002-10... 2002-01.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har dina data korrekt uppställda säger jag Pivottabell.

 

Det ovan är dess styrka.

 

prova, tror du kommer finna råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, missade den raden.

 

Då får det nog bli med formler. Inte så svårt det heller.

I praktiken använd SUMMA.OMF för att summera över givna kriterier.Som datum, etiketter eller liknande. 

När du har dina summor, enkelt att räkna ut skillnader.

Gör, typ, såhär

1. Ange start och slutdatum mellan vilka det ska summeras

2: Likaså ange om du vill summera på ett namn.

Skrivs sedan en SUMMA.OMF i stil med

=SUMMA.OMF(Tabell1[värde];Tabell1[datum];">=" &K1;Tabell1[datum]; "<=" &K2;Tabell1[etikett];K3)

där då datum står i K1 och K2, namn i K3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...