Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa bärbar dator för adobe och office


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har haft AMD baserad Dator och jobbat med photoshop och annat inge som helst problem, förstår inte varför det måste vara INTEL ?

 

Men Tack för info iallafall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft AMD baserad Dator och jobbat med photoshop och annat inge som helst problem, förstår inte varför det måste vara INTEL ?

 

Men Tack för info iallafall ;)

Jag kör också amd, 4 år gammal athlon II x4 645, och nog snurrar det på med photoshop cc och lightroom cc samtidigt så visst fungerar det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har SSD på 250 gb exempelvis. Är det då det lagringsutrymmet man har totalt sett? Om man nu inte köper extern hårddisk. Se min lagring i bifogad bild i inlägg16.

 

Så om jag får för mig installera ett programpaket ytterligare och det ej går :-).

250 gb borde ju funka så e man säker!? Antar att det kanske finns större men då sticker priset iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har kvar efter att operativsystemet samt alla installerade program är installerade.

Det som blir över efter detta är i princip det lagringsutrymme du har kvar.

250GB är inte mycket om man endast har en liten SSD och inte har en extra hårddisk i sin dator...då måste man kanske ha en extern disk, men om man har en bärbar dator så blir det ju lite bökigt.

 

Fast man kan väl alltid med jämna mellanrum flytta över sina projekt, bilder, filmer och annat till en extern USB 3.0 (för hastighetens skull) disk.

Jag vet inte, men jag tycker 250GB låter lite, men det måste du ju avgöra själv.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly:

jag antar du menar att om jag köper en ssd på 250 gb så är det det 250gb jag har innan program som office, adobe är installerade?

Eller har jag 250 gb kvar att använda efter dessa installerade program?:-)

 

Det du ser på min hårddisk i inlägg 16 är väl runt 92 gb använt och där är ju program inkluderat!? Det känns ju som jag nyttjar rätt lite.

 

Isåfall 250-92?

 

Bra med rejäl marginal och ej ha för lite uttrymme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att ssd är en hårddisk som är snabb som gör uppstart och start av program snabbare. De finns i olika storlekar. Jag begriper nog inte för denna dator verkar ha vanlig hårddisk och även ssd!? Jag trodde det var antingen enbart ssd eller så har man vanlig hederlig hårddisk . Har man både och? Se datorn:

 

https://m.prisjakt.nu/product/2972986/properties

 

Denna dator verkar vara en fyndvara på webhallen. 8gb ram. Står 2 *4gb ram. Går det då utöka till 16gb om man vill det längre fram? Det står ssd längst upp.

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230945-acer_aspire_e5-572g-76zj_156_full_hd-i7-4712mq-8gb-1tb8gb_ssd-gt940m_2gb-win_fyndvara?gclid=CI6FqczO_8gCFYsMcwodTmQIdA#overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den SSD:n är bara 24 GB stor så den kommer att fungera som en cache, mellanlagring av de vanligaste filerna som finns på den vanliga hårddisken. Det är en kompromiss, det blir inte lika snabbt som med en SSD men snabbare än en hårddisk, och man får mer utrymme till ett rimligt pris än om man har bara en SSD.

 

Eftersom du inte verkar använda så mycket av din nuvarande hårddisk (92 + ca 20 GB Recovery partition) bör du kunna klara dig bra med 250 GB SSD.

 

250 GB är total storlek, det ska räcka till Windows, installerade program och ens egna filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag letar efter dator med:

Bärbar 15 tum

Intel i7 processor

Minst 8gb ram(som kan utökas till 16gb)

Ssd-disk minst 250gb

Bra märke

 

Runt 6000-8500 kr. Håller på letar efter en med kanonpris :-).

Är det en med Windows 10 är det ännu bättre. Går det uppgradera gratis till windows är det ju ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många ord i tråden.

 

i5/i7 senare bättre, roligare men i3 är bra.

Intel/AMD. Intel är svalare, energisnålare, snabbare än AMD men AMD gör även de bra processorer.

Budget, bra nivå för en hyfsat bra dator.

 

Leta klipp?

Håll koll på prisjakt, zooma in där, välj tillverkare, välj skärmstorlek, välj minne osv så har du en dator.

eller håll koll på lokala databutiken, har de en drive, en tillräckligt bra dator... slå till.

 

Väldigt svårt att peka på en specifik bärbar dator.

 

En sak är sann, ju mer pengar du lägger, desto bättre dator får du.

Går du över 10 k får du en dator med bättre finish, men i den prisklass du valt får du en bra dator.

 

Kanske du ska undvika att lägga pengar på dator med extra grafikkort då det inte låter som om du kommer ha användning för det. Ingen fara om ett finns men någon nytta kommer du nog inte ha.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade igenom listan igår och jag hittade faktiskt ingen dator med följande :

 

Bärbar 15 tum

Intel i7 processor

Minst 8gb ram(som kan utökas till 16gb)

Ssd-disk minst 250gb

Bra märke

 

Det närmsta jag kom var dator med kraven ovan fast då maxgräns ram 12 gb istället för 16gb.

 

Ja det går bra slå ihop trådarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Core i7 är generellt dyrare ja.

i5 är nog lämpligare med din budget.

Generellt, med kraven du ställt ovan landar du nog på cirka 11-12 k kr i kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha intel i7 denna gång och Ssd.

Vinna på lotto i veckan tror jag :-).

 

Närmsta jag hittat än så länge är denna som jag länka tidigare:

Den har ssd 240 gb , ram 8gb,maxkapacitet ram12 gb.

Hade den haft ssd 256gb och Max 16gb ram hade jag nog kanske köpt denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/222841-asus_k555la-dm669h_156_i7-5500u-8gb-240gb-intel_hd_5500-win_81

 

Jag vet iallafall på ungefär vad jag är ute efter nu iallafall.

ssd minst 256gb, i7,ram minst 8gb Maxkapacitet ram16gb,15 tum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 240 GB och 256 GB är rätt liten och kan vara ändå mindre därför att de som är specade som 256 inte innehåller lika mycket "Over-provisioning" som den med 240 och man därmed själv behöver se till att det är mer ledigt utrymme. Se http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/Garbage-Collection-TRIM-Write-Amplification-Overprovisioning.html#content

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte till filtreringen riktigt på prisjakt så den blir korrekt för jag vill söka fram:

Bärbar

15 tum

Ssd minst 240gb

Intel i7

Ram minst 8gb (maxkapacitet 16gb)

 

Cecilia jag tror du gav mig en länk med de kriterierna i den andra tråden och jag hittar ej den nu.

Tänkte lika bra ligga bevaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Hankki och alla andra.

Ska hålla uppkik. Återkommer när jag hittat.

Hojta till om ni ser nåt :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Asusdatorerna verkar tagit slut med mina kriterier på följande länk!?

[url=https://m.prisjakt.nu/category/s243820207?o=produkt_pris_inkmoms]https://m.prisjakt.nu/category/s243820207?o=produkt_pris_inkmoms[/url

 

Jag har länken som favorit och går in kollar ofta. Tänkte så ej missar något

 

 

Ssd minst 256gb, i7,ram minst 8gb Maxkapacitet ram16gb,15 tum

 

Säg till ni hittar en dator asus, hp eller annat bra märke med mina kriterier.

Trodde de skulle köra mer rea nu men ej sett någon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...