Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vatten över tangentbord


Martassen

Rekommendera Poster

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar

MariaE du pratar nog om att rädda data från en skadad dator. Nu pratar vi om att rädda en dator.

 

Fukt kan som sagt korrodera och kortsluta elektroniska komponenter. Saltvatten än mer än vanligt kranvatten men bara det senare kan vara fatalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE du pratar nog om att rädda data från en skadad dator. Nu pratar vi om att rädda en dator.

 

Fukt kan som sagt korrodera och kortsluta elektroniska komponenter. Saltvatten än mer än vanligt kranvatten men bara det senare kan vara fatalt.

Båda sakerna borde gå att rädda om det inte var för mycket vatten precis som min video-bandspelare. Den funkade några år efter att den hade fått vatten på sej en gång. Hade den fått vatten på sej många gånger då hade den nog inte klarat sej. Detsamma borde gälla datorn om det inte var för mycket vatten.

/Maria. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria, ändå stor skillnad mellan en dator som legat på havsbotten "saltvatten", och en dator som fått ett glas kranvatten på tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att blåsa datorn torr med hjälp av en hårfön? Men kanske inte på högsta värme. Eller skulle det skada komponenterna på något vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att blåsa datorn torr med hjälp av en hårfön? Men kanske inte på högsta värme. Eller skulle det skada komponenterna på något vis?

Det kan väl vara viss risk för statisk elektricitet om man gör det eftersom dammpartiklar i snabb rörelse kan alstra statisk elektricitet.

 

Komponenter tål åtminstone 50 grader.

 

 

Tänk om spillt kaffe eller Cola istället. Kört? Kaffekoppen stog bredvid.

 

Mycket värre, båda delarna innehåller en del syror som kan öka korrosionen och sockret i Cola blir klet i tangenterna så att de kan bli ständigt nertryckta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria, ändå stor skillnad mellan en dator som legat på havsbotten "saltvatten", och en dator som fått ett glas kranvatten på tangentbordet.

Just därför borde det vara större chans för dataräddarna att kunna rädda en sån dator. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför borde det vara större chans för dataräddarna att kunna rädda en sån dator. 

/Maria

En dataräddare som Ibas räddar data, dvs information som filer, de räddar inte datorer. I den här tråden handlar det om en dator, inte om data på hårddisken, eftersom det är osannolikt att den är skadad. Så inget mer skrivet om räddning av data i denna tråd, tack!

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle slå på datorn idag.

Satte i batteri och sladd. Tryckte på påslagningsknappen. Helt död.

Helt död och inge liv alls.

 

När jag kolla på sidan av datorn ser jag lampa som lyser.

Testade påslagningsknappen helt död.

 

Sedan börja den helt plötsligt starta utan att jag gör något och Windows startas och den börjar jobba med uppdateringar.

 

Se bifogade bilder .

 

Windows har startats om och den uppdaterar sig.

 

Helt otroligt. Vågar jag stänga av sedan?

 

Sitter med sladd i och trycker på påslagningsknappen i 5 minuter och helt död. Sedan startar den av sig själv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är vettigt att använda datorn ett par timmar utan avstängning. Värmen som alstras och fläkten borde göra så att eventuell kvarvarande fukt försvinner..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade på den 3 timmar och den funka jättebra.

Skulle prova slå av den men nu händer ingenting jag försöker slå på den igen. Helt död när jag trycker in påslagningsknappen. Lampan på sidan till höger lyser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter efter:

Och nu sattes den igång. Vet ej vad jag gjorde. Funkar jättebra den är påslagen.

 

Jag provade dra ut sladden nu och den verkar funka gå på batteriet. Satte i sladden igen .

Imorse såg jag ej batteriikonen i aktivitetsfältet men det gör jag nu iallafall.

Nu när den är på tryckte jag lite lätt på avstängningsknapp och knappen verkar leva nu till skillnad den är avslagen datorn.

 

Hur gör jag nu?

Ska jag testa slå av den igen eller ska jag ha på den tills imorgon typ?

Eller ha på den en vecka utan stänga av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man trycker på startknappen men utan någon reaktion kan man misstänka att kontaktytorna är oxiderade. Man kan trycka på knappen ett flertal ggr för att avlägsna beläggningen. Kabel och batteri kan gärna vara borta då.

 

En annan förklaring kan vara att datorn färdigställer uppdateringar men då borde man se eller höra någon form av reaktion när startknappen trycks in.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

startknappen/off reagerar när jag trycker på den när datorn är på. När den är avstängd händer ingenting. När datorn är på och jag trycker försiktigt på den så reageras det. Har dock ej tryckt in den tillräckligt länge nu för jag funderar på ha på datorn ett tag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

startknappen/off reagerar när jag trycker på den när datorn är på. När den är avstängd händer ingenting. När datorn är på och jag trycker försiktigt på den så reageras det. Har dock ej tryckt in den tillräckligt länge nu för jag funderar på ha på datorn ett tag

Ha på datorn ett tag så kanske den torkar ordentligt

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli så jag avsluta den och när lampan slocknat slog jag på med knapp direkt och den slogs på direkt.

 

Därefter avsluta jag igen å vänta 2 minuter och då funka det ej slå på den.

Tryckte på påslagningsknappen upprepade ggr å efter par minuter starta den.

 

Ha på den en vecka nu? Ta ut batteriet isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har i detta läget minimalt med fukt och nu är det nog inte detta som krånglar, utan att det kan ha bildats oxid mellan kontaktbleck och annat tex. på brytaren, som Larsas var inne på.

 

Det betyder att det inte blir bra kontakt, för hög resistans (elektriskt motstånd) mellan kontaktytorna.

 

Använd datorn är bästa rådet nu, tryck på knapparna och till att börja med kan du ju koppla från nätsladden, plocka ur batteriet och trycka upprepat en si så där 40-50 gånger på startknappen och övriga knappar... försöka få in gång dom liksom.

 

Men har det bildats oxid och annat på kontaktytorna pga. fukten så blir det nog jobbigt.

Funkar datorn bra i övrigt?

 

[Edit] Det går ju att byta tangentbord, men hur det är med att byta på/av brytaren vet jag inte och  - är det ens värt det? Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en sådan skulle kunna fungera http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/prf-tcc-kontaktspray-p18375

Men då måste du koppla ifrån all strömförsörjning och öppna upp så du kommer åt att spraya in i kontakten...?

Jag vet faktiskt inte vad som skulle vara bäst att prova nu, jämfr. risker, pris och nödvändigheten att få det hela att fungera...

 

I vart fall skall inte en olje-baserad kontaktspray användas inne i datorn som denna http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/prf-7-78-kontaktspray-p18371

Mvh

 

Ps. Nu när du fått igång den åtminstone, har du tagit backup på allt viktigt som jag rekommenderade tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja datorn funkar som den ska. Nog piggare till och med.

Hm ska prova igen

 

Edit:

Haft på den nu precis i 3 timmar. Slog av den och vänta 5 sekunder när lampan slocknat och slog på den å den sattes igång.

Testade återigen stänga av och lät den vara 20 sekunder och då funka ej knappen.

 

Sprayen ska man då öppna främre skalet eller ska jag försöka få in vätskan mellan på nåt sätt? Sitter och stänger av och på. Funkat slå på den 3 gånger i rad med direkt tryck nu. Väntat 5 sekunder efter avstängning och slagit på. Väntar jag mer har det ej funkat

 

Jo har tagit backup. Synd den bråkar vid påslagning då den verkar funka i övrigt

Inge fukt då vid knapp ? Körde lite med hårtork. Inte varmt å försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag avslutar datorn genom avsluta Windows vanligt. När powerknappen har slocknat och jag slår på den efter typ 5 sekunder så funkar det direkt slå på den.

Tog även ur kabeln under tiden och den kunde slås på direkt med batteri om jag slår på den direkt (5sekunder efter avstängning). Då funkar det varje gång.

Väntar jag typ 20 sekunder så händer det ingenting.

 

Har hållt på tryckt och den verkar ju starta men jag får ju hålla på trycka i 5 minuter varje gång om jag haft den avslagen mer än 15-20 sekunder.

 

Jag har satt tangentbordet upp å ner mot en handduk nu om det skulle vara fukt kvar vid powerknappen.

 

När datorn är på visar den inga störningar. Alla tangenter verkar funka som de ska.

Datorn verkar pigg och glad när den väl är på iallafall.

 

Se bifogad bild hur powerknappen ser ut. Powerknappen sitter ovanför. Tangentbordet uppe till vänster.

Här är datorn:

https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/hp-paviliong6-2207so/177295.3003/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att det kan ha bildats oxid, alltså "rost" och att det orsakar problemen.

Men samtidigt tycker jag att det, då, är märkligt att knappen tycks fungera som den ska, alltid, om man inte väntar 20 sekunder.

 

Det tycks, om jag fattat rätt, också som att det fungerar bra om man trycker "försiktigt".

Hur skulle det fungera om du, i det läge när det inte brukar fungera, trycker och håller nere knappen i, låt säga, fem sekunder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag funka den slå på 10-12 ggr i rad med 20-60 sek mellan.

Funka vänta längre än igår iaf.

Den funkar då utan några hårda eller längre tryck.

Tycker nog inte den kört igång mer vid hårda långa tryck.

Rätt som det är startas den efter tryckande. Tidigare starta den varje gång som sagt idag. När jag vänta 3-5 min så funka det ej sedan.

 

Testade trycka med batteriet bara i. Hände inget.

Satte i kabeln och tryckte. Startade efter några tryck.

 

 

Blir inte klok på detta

 

Nu startar den varje gång. 12 ggr i rad. Väntat 1 minut. Lätta tryck .

Hur kan den helt plötsligt börja starta varje tryck nu helt plötsligt? 60 sek mellan.

 

Edit

Sedan vänta jag 3 min å då händer inget.

In å ut med strömkabeln ur dess hål och då startar den oftare eller så är det nåt jag fått för mig. Hm är det fukt kvar? Vad är det som bökar? Rost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt . Det verkar som jag får igång den efter mindre antal knapptryck om jag samtidigt drar strömsladden in och ut ur uttaget på datorn. Ej säker men kan va så.

Fattar ingenting.

 

Är det fukt kvar eller är det rost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ut datorn i köket nu. Fick på den. Kunde även slå av datorn med knappen.

Gjorde detta 2 ggr och funkade båda.

 

Senaste gångerna den gått igång nu är när jag enbart hällt inne knappen hårdare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...