Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vatten över tangentbord


Martassen

Rekommendera Poster

Jag spillde glas vatten över min hp-bärbara dator idag.

Torka snabbt som attan. Sedan börja skärmen blinka efter tag å jag slog av datorn.

Torkade under dator, tagit ut batteri.

 

Provade slå på den men inget händer.

Har vänt den upp å ner nu.

 

Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Lägger datorn i en säck med ris och ber till eventuell högre makt du tror på.

 

kan tyvärr röra sig om totalskada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chans finns men den är inte så värst stor. Vatten är korrosivt och kortslutande.

 

Ris drar ut fukt ur datorn.

Plocka isär, större chans att alla fukt kommer ut men risken är stor att den redan skadat datorn rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ruska om lite och satte i sladd igen och skärmen börja blinka å bli vit så lite liv har börjat komma. Den lyser skärmen när satt i sladd utan att jag slagit på med knapp. Verkar finnas nåt liv!? Framsteg ifrån helt död till nåt liv iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudrådet när sådant inträffar: Stäng alltid av elektroniken och koppla från alla strömkällor omgående. Det handlar om att få ut fukten och det tar tid - ibland dagar beroende på hur mycket vatten som trängt in och vilken typ av elektronik det handlar om - ju mer komplext system tex. en bärbar dator ju längre tid tar det.

 

En fjärrkontroll eller liknande kan man nog torka ut helt i rumstemperatur eller i närheten av ett element på 8-12 tim (givetvis utan batterier).

Inte omöjligt att du fått kortslutning och "bränt" någon krets.
Till att börja med - använd inte datorn innan den fått torka riktigt, för det kan faktiskt gå bra också!

Risken är ändå att fukten trängt in mellan laminaten på kretskorten och orsakar så dessa sväller upp på vissa ställen, med följd att innerlagerna (kopparlager) släpper från ledarbanor och vior, med resultat att kretskortet blir förstört. Syns inte utanpå mer än en liten utbuktning på ytan isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fly, jag missade de viktiga orden ANVÄND INTE DATORN innan du vet att fukten är ute!

Starta den inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ om datorn helt upp och ner som ett upp och nervänt V, inte på sidan som på bilden. Vänta en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "bra fly"?

 

Skärmen lyser vitt som tidigare bifogad bild när sladd är i kontakt utan jag trycker på powerknapp. Drar jag ur sladd å sätter i batteri lyser skärmen också vitt som tidigare bifogad bild. Detta utan att jag trycker powerknapp. Lampan lyser ej vid power.

 

Ok ska ej sätta i sladd än. När vet jag den torkat?

 

Jag har en liten mejsel men hittar den inte så jag har satt datorn upp å ner så den får stå torka nu.

 

Jag har ställt den på skrivbordet som bifogad bild

 

Lust lägga mig och gråta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall plocka ur batteriet och dra ur nätsladden - alla strömkällor kopplas bort.

Öppna locket ha den så att fukten kan leta sig ut igen och försök ställ den i närheten av tex. ett element som det är värme på.

 

Som jag skrev skall du inte använda den förrän all fukt är borta, även om den blinkar till och lyser lite så har du fukt kvar i den.

Hur länge det tar? Ja som jag skrev så tar det dagar (som Cecilia säger kan det ta en vecka också), det är lättare för fukten att tränga in, än att sedan driva ut den.

 

Du riskerar att fullständigt förstöra datorn om du inte följer råden och än vet vi ju heller inte om den är skadad, men förhoppningsvis kommer den att fungera sedan.

Gör den det och du får igång den skall du ta backup det första du gör.

 

Apropå att driva ut fukt: detta sker på regelbunden basis på jobbet där elektronikkomponenter, särskilt kretsar som är extremt fuktkänsliga innan lödning i lödmaskinerna måste köras i särskilda klimatskåp, med viss temperatur och under visst antal timmar beroende på klass, innan dom maskinmonteras och löds på korten.

Och det är ändå kretsar som är helt nya och aldrig varit med om annat än den fukten i dom förpackningar dom ligger i (trots "dry-bag").  Visst det är dom som har MSL 5-6 vilket få konsumentkretsar i regel har, men vi bakar och förvarar alla omonterade elektronikkomponenter i särskilda paternoster-verk som är klimatkontrollerade oavsett MSL-klass.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket lock ska jag skruva loss? Har ingen sån liten mejsel. Isåfall får jag springa bort till fastighetsskötaren fråga om jag får låna en. Eller räcker det ställa den som ett v?

Jag har ställt den som ett v. Vattnet kom över tangenterna.

 

I morse nån timma efter det skedde satte jag i sladden som jag sa och skärmen lyste vitt utan att jag tryckte på påslagningsknappen. Som den var avstängd fast med vit skärm. Jag drog ut sladden och skärm slockna. Sedan satte jag enbart i batteriet inge sladd och skärmen lyste samma vit utan jag var på powerknappp. Lampan lyste heller ej då.

Ska inte slå på den mer som ni sagt.

 

Edit:

 

Jag har ställt den vid elementet. Se bild. Bilden är på snedden men ni ser nog den står på golvet upp och ner och elementet är ovan. Dock inte varmt element men lite

 

om jag råka komma när "markera som bästa lösning" på mitt egna inlägg så är det felaktigt.

 

Batteriet. Hur ska jag förvara det nu? Ställa upp och ner på nåt vis eller i påse?

 

Får väl testa slå på den torsdag fredag nästa vecka och hoppas på det bästa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag menade locket som du redan fällt upp. :)

 

Vet ej hur man plockar ur batteriet på en sån där mackapär, men står det inte i instruktionsboken?

Det är en HP, men vilken modellbeteckning?

 

Det lär väl vara den största luckan på undersidan som skall lossas antar jag.

 

Ang. skruvmejsel så kan det vara en sån typ av torx och inte philips (modell b i tabellen), men det kan nog variera.

 

Batteriet ställer du bara på sidan om (kanske inte mot elementet), men får du inte bort det så låt det vara, men det bästa är att plocka ur det.

Dessutom så öppnar det upp för att fukten snabbare och lättare skall ta sig ut ur datorn.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du tagit bort batteriet. Vi menar alltså inte CMOS-batteriet utan det som krävs för att driva datorn.

 

Nu är det bara att vänta, tyvärr har du redan försökt starta den, det kan ha skadat den men med lite tur kan den fungera när/om den blir torr igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja batteriet är uttaget. Se bild. Bara fälla upp lock utan skruvar.

 

Ni som kan sånt här. Brukar datorer komma igång igen efter glas vatten över tangentbordet? Bäst ej hoppas för mkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du tagit bort batteriet. Vi menar alltså inte CMOS-batteriet utan det som krävs för att driva datorn.

 

Nu är det bara att vänta, tyvärr har du redan försökt starta den, det kan ha skadat den men med lite tur kan den fungera när/om den blir torr igen.

Ja, jag missade det på bilden. Då är allt ok. Du behöver kanske inte vänta en hel vecka, men låt den vara i flera dagar åtminstone.

 

En fördel till att ha den mot elementet, att om det är påslaget så blir det viss konvektion från detta dvs. cirkulation av varmluften som kommer att påskynda torkprocessen, jämfört med att den skulle så i ett litet stängt rum på ett bord med stillastående luft.

 

Men om man har järnkoll på vad man gör och då menar jag järnkoll, så kan man stoppa in den i ugnen - utan batteri.

Men då måste man ha en ugnstermometer och se till att ugnsvärmen inte överstiger 60 grader eller nåt. Då skulle du kunna ha torkat den på nåt dygn, i varje fall på betydligt kortare tid.

 

[Edit]

Brukar datorer komma igång igen efter glas vatten över tangentbordet? Bäst ej hoppas för mkt.

Jodå, det brukar kunna gå bra, men störst chans har man om man vidtar dom rätta stegen direkt efter olyckan, dvs. stänga, ur med batteriet, försöka skaka ur det vatten som går och göra som du nu gjort och torka innan man startar upp den igen.

 

Jag har haft mobiler, fjärrkontroller, en radio och nästan allt - utom en dator i vatten, tappat dom i vatten på olika äventyr (utom fjärren som jag hällde saft i och fick plocka isär och rengöra varje knapp med isopropanol) och alltid fått igång grejorna efter torkning och ibland i ugn enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ett Thrust tangentbord som jag hällde kaffe i lyckades jag aldrig att få alla knapparna att fungera. bl.a. A och Shift tangenterna ville aldrig komma igång hur jag än mixtrade med det tangentbordet och rengjorde o torkade.

 

Så visst kan saker paja, men får du inte igång datorn (externt t-bord går ju alltid att ansluta om det är det som krånglar), så bör ju hårddisken ha klarat sig och denna går ju att plocka ut och koppla in via SATA/USB adapter på annan dator, så du kan kopiera ut viktiga data.

 

Mvh :)

 

[Edit] Och givetvis extern bildskärm kan anslutas om det är nåt med skärmen som inte fungerar och förhoppningsvis fungerar resten så datorn kan användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en (riktigt gammal) bärbar som fick ett glas saft över sig.

Där var det själva tangentbordet som gick sönder, resten funkade (jag har två likadana så jag kunde testa byta tangentbord).

Till den finns, eller fanns, tangentbord som reservdel (Acer), kostade ca 700 kr men jag köpte inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.hp.com/ctg/Manual/c02770249.pdf

 

 

Serviceluckan på undersidan är ju lätt att ta bort, det är ju den som togs bort när du satte in nya ramminnen.

 

Att ta bort tangentbordet verkar inte heller så svårt.

 

Datorn torkar ju ur fortare ju mer som öppnas.

 

Jag skulle övervägt innan isärtagning att suga med dammsugare på tangentbord och ventilationsgaller. Tror knappast att det ger skador p.g.a statisk elektricitet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort luckan där bak nu. Se bifogad bild. Vände efter på den å höll och tog lite lätt med dammsugaren par sekunder mot tangentbordet men det kändes inte nån bra så avbröt direkt nästan.

 

Hoppas få i gång elementet mer för det är typ ljummet men det är mer där än nån annanstans så att säga. Inge fara om elementet skruvas upp?

 

Själva bakdelen verkar knepig få bort så lurar på skippa det. Skruva men inget rör sig.

 

Datorn som fått dagens kalldusch är denna.

https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/hp-paviliong6-2207so/177295.3003/

 

Det där med ugnen lät lite kul fast tror avvaktar hahaha.

tur bara vatten och ej kaffe iaf.

 

Datorn får stå vid elementet till torsdag nästa vecka så har den nog torkat iallafall.

Tur jag har er. Glad tacksam ni finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förefaller enkelt att ta bort tangentbordet. Se manualen sidan 52.Jag skulle gjort det.Beakta noten om hårddisken så den ej skadas.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spillde glas vatten över min hp-bärbara dator idag.

Torka snabbt som attan. Sedan börja skärmen blinka efter tag å jag slog av datorn.

Torkade under dator, tagit ut batteri.

 

Provade slå på den men inget händer.

Har vänt den upp å ner nu.

 

Vad gör jag?

Du kontaktar en som jobbar med dataräddning. Det finns billigare alternativ än Ibas. Det kan ha blivit något fel på moderkortet. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter den stå torka vid elementet tills på torsdag nästa vecka. Jag hör av mig då hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara var lite vatten så kan det funka. Jag råkade vattna en video-bandspelare. Den funkade efter att den hade torkat i några veckor. Men jag ställde den inte mot elementet. Jag vet inte hur varmt datorer och andra elektronikprylar tål...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det minsta glaset heller men mycket kom bredvid också tror jag.blött på golvet.

 

Känns rätt intressant hur en teknikpryl är helt död den är fuktig för att sedan funka när den torkat!? Intressant veta hur det hänger ihop.

 

Tänk om spillt kaffe eller Cola istället. Kört? Kaffekoppen stog bredvid.

Vattenglaset vart det stog kommer jag inte ihåg. Handduk och stängde av och ruska den har jag för mig. Förhoppningsvis har man lärt sig en läxa.

 

Jag är inte ensam iaf :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...