Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vatten över tangentbord


Martassen

Rekommendera Poster

Jag drar ut nätkabeln och i med den.

Trycker par ggr och den slås på.

Slår jag på datorn efter par sekunder efter powerknappen slocknat funkar det.

Väntar jag längre funkar det ej å jag drar ut sladden i datorn sätter i den och trycker och brukar komma igång.

 

Vet ej om ut och in med sladd hjälper mer men jag har fått för mig det.

Börjat få ont i tummen av tryckandet iaf.

 

Ut med sladd å in med den. Tryck tills den slås på. Datorn funkar bra den är på. Synd

 

Jag har nu även kunnat få igång den utan sladd efter tryckande. Enbart med batteri i .

 

Jag upplever jag får på den allt oftare nu tror jag. Skumt

Det är inga hårda tryck men jag brukar hålla in par sekunder och släppa.

 

Jag upplever som sagt att jag får igång den efter nån minut eller två om jag drar ut kabeln och in igen å trycker på powerknapp. Ut me kabel igen å trycker power och den slås på.

 

Har även tryckt på power upprepat och samtidigt in å ut med kabeln och den har även slagits på då kabeln var ute.

 

Skumt den går starta direkt med tryck om jag slår på den direkt när jag stängt av den.

Väntar jag förlänger får jag trycka hålla på mer.

 

Ska man köpa spray och få bort oxiden vid powerknappen?

Ska jag isåfall försöka få in vätska mellan knappen? Vet ej hur jag ska komma åt. Om det nu är lösningen!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Ny rapport:

Jag tryckte in powerknappen 1 tryck och den slogs på och jag tryckte snabbt igen å höll nere så den slogs av.

Väntade 30 sekunder

Tryckte på och starta direkt och slog av med knapp direkt,

Detta funkade göra 5 gånger sedan tröttna jag

2 gånger väntade jag i 2 och 4 minuter och det funkade vid första tryck hela tiden.

Ska ju ej göra så men det kanske får knappskrället , ström att vakna.

 

Sedan slog jag på den och avslutade inne i datorn.

Tryckte och slogs ej på denna gång direkt.

Trixande lite och sen kom den igång igen.

 

Testade igen slå på ett tryck hålla kvar å stängdes av.

 

Slog på första tryck kom in. Stängde av inne i datorn.

Vänta 3 minuter.

Slog på och den starta direkt.

 

Stängde av i datorn.

 

Slå på funka ej.

Ut med kabeln och in med den.

Trycker in knappen och den startar efter andra trycket när jag håller ner.

 

Stängde av i datorn.

Väntade 5 sekunder.

Den slås på efter första trycket

avslutar i datorn.

 

Ska slå på går ej igång.

Ut med kabeln och i med den

Den går igång efter första trycket

 

Stänger av i datorn .

Ska slå på funkar ej.

Drar ut och in kabeln. Funkar ej.

Drar ut och in kabeln igen .

Den slås på när jag trycker andra trycket tror jag.

 

Testar igen nu:

Håller in går igång direkt slår av med knapp direkt

Håller in går igång direkt slår av med knapp direkt

Håller in går igång direkt slår av med knapp direkt

Håller in går igång direkt slår av med knapp direkt

 

Hur som helst går den igång oftare. Jag upplever det så.

Det känns även som datorn går att slå av med knappen.

Ja ni ser mönstret.

Den gör lite som den tycker själv känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slår på datorn och direkt slår av den med knapp så går den typ slå på varje gång.

Avslutar jag Windows och slår på den direkt precis så startar den typ alltid direkt men jag får hålla in knappen tror jag.

Väntar jag längre så får jag böka lite innan den går igång. In och ut med kabel och hålla på trycka tills den är igång.

 

Slog av och på med knapp och vänta över natt och kunde få på den direkt vid första tryck.

 

Jag var inne i en butik som lagar iphone, datorer och han sa han inte trodde det var oxid vid knappen som är orsaken. Han sa han tror det är moderkortet.

 

Jag lurar på om det är någon bra grej köpa sån där sprej och om det kan hjälpa.?Isåfall behöver jag nog lite hjälp hur jag ska använda den. Vad tror ni?

 

Man blir verkligen bedrövad för datorn är ju pigg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vi kan gissa och gissa vad som är skadat. Något är det, vatten i dator är inte bra för den.

 

Enda sättet att veta är att öppna upp, testa, byta komponenter osv.

Du kan chansa på en genväg som inte kostar så mycket men i övrigt är mitt råd att ta hjälp av datorbutik, en butik du tror på, som får gå igenom datorn. Kommer kosta en slant, en större slant, än eventuell spray.

 

Kanske kanske du har en drulleförsäkring du kan lösa ut om kostnaden rinner iväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monchi menar du att spray är genväg testa?

Hur ska man använda sprejen?

Öppna upp och spruta eller ska man spruta in i uttaget på höger sida utanför datorn och på knappen så det kommer mellan?

 

Nej har ingen drulle. Tyvärr.

 

Jag begriper inte riktigt den får liksom bättre kontakt när jag slår på den direkt efter avstängning. Likaså om jag slår av och på med knappen direkt.

 

Trist då datorn är pigg den är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprayen som jag tipsade om tidigare (ej oljebaserade) är det bara att spruta in i princip.

Skall också finnas en text på burken.

 

Problemet är väl att du kanske måste öppna upp lite så att den kommer in i kontakter och brytaren, annars kommer den väl mest att komma utanför, men den dunstar ju av sedan.

 

Tar du ned datorn till verkstan hos en datorbutik så lär väl dom också ha en sådan och vet hur man öppnar upp datorn, men då kostar det mer.

Sprayen kostar och ingen garanti att det kommer att bli bättre heller.

 

Har du arbetat igång knapparna/brytaren en 40-50 ggr. med alla strömkällor bortkopplade som jag tipsade om?

 

Hur som helst, efter användningen av sådan kontaktspray så bör man också trycka ordentligt många gånger på knapparna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så det är bara spreja in i uttag, över tangenter, och om ramminnen råka få en dusch för förstör det ej något typ? Kan spreja på flesta ställen utan skada något?

 

Jo har väl tryckt en del på tangenter och powerknapp men ska göra ännu mer.

Jag testar sprejen och hoppas på underverk.

 

Kör på denna:

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/prf-tcc-kontaktspray-p18375?zanpid=2097378851268465664

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur batteriet och dra ur strömkontakten innan du använder den.

Som sagt, inga garantier utlovas hur det kommer att fungera.

 

Sen kan du prata med personalen på Kjell och fråga lite grann, dom brukar vara bra att ha och göra med.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monchi menar du att spray är genväg testa?

Det jag menar är att en genväg kan vara en senväg, inte alls säkert att den hjälper men kanske?

Kanske det är 100 kr i sjön, kanske det är en besparing på 900 som dataverkstan kanske tar av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sprejen ej hjälper kan jag fundera på lämna in.

Om nån vet något ställe i Göteborg som är bra så tipsa gärna.

Finns Inet, Datagiganten. Kan ju höra med dom.

 

De tar väl en tusenlapp bara öppna datorn och hitta felet?

Sedan blir det väl ytterligare vad som ska fixas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kväll fick datorn för sig att starta varje varje gång vid enkelt tryck. Provade säkert 10-15 gånger och funka varje gång. Detta skedde efter att jag suttit och tryckt på knapparna upprepade gånger utan batteri och kabel. Sedan i slutet på kvällen fick den för sig gå tillbaka och bli jobbig igen. :-). Gäller ej förvänta sig något tydligen.

 

Jag ska köpa sprej och meddelar hur det går.

Vill tacka för hjälpen än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu sprejat hel del men är ju omöjligt komma åt.

Går ju bara skruva loss mittenplattan under. Hela bottenplattan knepig få av. Finns skruvar men går ju ej få av stora bottenplattan. Satte på ett sugrör på flaskan för komma åt.

Spreja över påslagningsknappen och in i uttag där nätkabeln sitter. Även en del över tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lite enkelt kalkylerar med att man normalt använder power-knappen 2 ggr per dag, och att en viss förväntad livslängd utgår från detta, så undrar jag hur många dagar du "förbrukat" genom att testa knappen?

 

Varför inte bara använda knappen när den verkligen behövs?

Om det nu behövs alls, egentligen?

(jo, att kunna starta den om den stängts av själv naturligtvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lite enkelt kalkylerar med att man normalt använder power-knappen 2 ggr per dag, och att en viss förväntad livslängd utgår från detta, så undrar jag hur många dagar du "förbrukat" genom att testa knappen?

 

Varför inte bara använda knappen när den verkligen behövs?

Om det nu behövs alls, egentligen?

(jo, att kunna starta den om den stängts av själv naturligtvis)

Menar du jag ska ha på datorn dygnet runt? :-).

Är väl att jag velat få igång den utan att behöva dra in och ut kabeln 4-5 gånger samtidigt som man trycker på powerknapp. Huvudsaken är väl egentligen att den går igång. Man vill ju så gärna det ska vara som tidigare :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...