Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter byte av komponenter


raszB

Rekommendera Poster

Hej!

 

Så, jag bestämde mig för att uppgradera datorn lite så jag köpte nytt moderkort, processor och lite ram-minnen. 

 

Efter jag installerade allt igår funkade det bra förutom att CPU-kylaren lät lite väl mycket (det var den som följde med till processorn). Jag köpte en ny idag och installerade den och det är nu problemet kom. När jag startar datorn låter den fint och så MEN jag får ingen bild på någon av mina två skärmar. När jag startar dem står det bara "No signal". Har testat att trycka i strömsladdarna till grafikkortet men det ger inget resultat. 

 

Vad tror ni problemet kan vara, och hur ska jag åtgärda det?

 

 

Komponenter:

Processor: AMD FX 8350 4,0GHZ

Grafikkort: Asus GeForce GTX 760

Moderkort: Asus M5A97 R2.0

Nätaggregat: Cooler Master GX Lite 600W

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nån bild innan?

 

Dra ur nätsladden från vägguttaget och tänk på ESD-skador (statisk elektricitet) som kan skada komponenterna. Använd ESD-handledsband som skall sitta åt rund handleden och koppla andra delen till chassit, på olackad ren metalldel tex. en skruv eller annat.

 

  • Kontrollera mycket noggrant alla anslutningar, kontakter och annat. Följ manualen hur allt skall kopplas in, ta det lugnt och var mycket noga.
  • Sitter grafikkort riktigt intryckt i PCI-E kontakten på moderkortet (och det skall sitta helt rakt) och sitter det i rätt PCI-E kontakt, den närmast CPU där det passar?
  • Har du dubbelkollat alla kontakter tex. dom båda som kommer från nätaggregatet som skall kopplas in på moderkortet?
  • Ang. PCI-E strömkontakterna till grafikkortet, så kontrollera att dom verkligen sitter intryckta.
  • Kontrollera också att minnesmodulerna verkligen sitter korrekt nedstoppade i minneskontakterna, skall sitta helt rakt och på rätt ställe enligt manualen.
     
  • Sitter processorn korrekt monterad?
  • Har du kontrollerat at tinga moderkortsdisnser som sitter på moderkortsplåten sitter på fel ställe, så nån tar i undersidan på moderkortet och orsakar kortslutning?

    Ibland mellan olika chassin och byte av moderkort kan man behöva flytta nån av dessa. Det finns bild i moderkortsmanualen var moderkortets monteringshål sitter och motsvarande moderkortsdistanser skall sitta på motsvarande plats och ingen extra distans på annat ställe.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nån bild innan?

 

Dra ur nätsladden från vägguttaget och tänk på ESD-skador (statisk elektricitet) som kan skada komponenterna. Använd ESD-handledsband som skall sitta åt rund handleden och koppla andra delen till chassit, på olackad ren metalldel tex. en skruv eller annat.

 

  • Kontrollera mycket noggrant alla anslutningar, kontakter och annat. Följ manualen hur allt skall kopplas in, ta det lugnt och var mycket noga.
  • Sitter grafikkort riktigt intryckt i PCI-E kontakten på moderkortet (och det skall sitta helt rakt) och sitter det i rätt PCI-E kontakt, den närmast CPU där det passar?
  • Har du dubbelkollat alla kontakter tex. dom båda som kommer från nätaggregatet som skall kopplas in på moderkortet?
  • Ang. PCI-E strömkontakterna till grafikkortet, så kontrollera att dom verkligen sitter intryckta.
  • Kontrollera också att minnesmodulerna verkligen sitter korrekt nedstoppade i minneskontakterna, skall sitta helt rakt och på rätt ställe enligt manualen.

     

  • Sitter processorn korrekt monterad?
  • Har du kontrollerat at tinga moderkortsdisnser som sitter på moderkortsplåten sitter på fel ställe, så nån tar i undersidan på moderkortet och orsakar kortslutning?

     

    Ibland mellan olika chassin och byte av moderkort kan man behöva flytta nån av dessa. Det finns bild i moderkortsmanualen var moderkortets monteringshål sitter och motsvarande moderkortsdistanser skall sitta på motsvarande plats och ingen extra distans på annat ställe.

 

Mvh

Jag kontrollerade allt du nämnde men det fungerar inte fortfarande inte. 

 

Det är så konstigt eftersom det fungerade problemfritt igår men efter jag bara bytte processorkylare fungerar det inte. Drog liksom inte ut någon annan sladd eller så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'No signal' betyder att ingen grafiksignal kommer in till bildskärmen/arna.

 

Och du har verkligen kontrollerat att inga kontakter kommit ur läge, detta är lätt hänt. Vissa kontakter kan vara bökiga att få i riktigt.

 

  • Grafikkortskablarna, kontakterna till dessa kan ha kommit ur läge, särskilt om det är hdmi eller displayport. Kontrollera dessa i båda ändar. Är det DVI så se till att dessa skruvas fast om det är den typen - i båda ändar.

 

Du får inga pipljud?

 

Låter som dålig kontakt nånstans eller att grafikkortet inte sitter monterat som det skall.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'No signal' betyder att ingen grafiksignal kommer in till bildskärmen/arna.

 

Och du har verkligen kontrollerat att inga kontakter kommit ur läge, detta är lätt hänt. Vissa kontakter kan vara bökiga att få i riktigt.

 

  • Grafikkortskablarna, kontakterna till dessa kan ha kommit ur läge, särskilt om det är hdmi eller displayport. Kontrollera dessa i båda ändar. Är det DVI så se till att dessa skruvas fast om det är den typen - i båda ändar.

 

Du får inga pipljud?

 

Låter som dålig kontakt nånstans eller att grafikkortet inte sitter monterat som det skall.

Mvh

Får inga pipljud. Det lyser en grön lampa på både moderkortet och grafikkortet så jag antar att båda får ström i alla fall. 

 

Kan det vara något med processorn? Tog bort den för att ta bort den "gamla" kylpastan eftersom det var ny på den nya kylaren och ville inte riskera att det skulle bli för mycket kylpasta. 

 

Märkte också att varken tangentbordet eller musen lyser när jag startar datorn, men min externa hårddisk som också är ansluten via USB går igång så fort jag startar datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara CPU - möjligen? Den hade du inte behövt plocka ur, plocka bort överflödig gammal pasta gör man med en liten tygbit fuktad med isopropanol och sedan torkar av med en torr tygbit.

 

Du bör kontrollera att den sitter som den skall, rättvänd och att låsningen är på plats och att du inte skadat dom små kontaktpinnarna i sockeln (dessa får man absolut inte pilla på), då är det riktigt illa.

 

I närheten av denna sitter ju ATX 12V kontakten, dubbelkolla båda, både korta och långa ATX-power.

 

Asus M5A97 R2.0 manualen sidan 46-47 samt ATX power kontakterna sid. 21 och 51.

 

Men du kan prova detta först:

 

Dra ur strömsladden, använd ESD-handledsband, skifta grafikkortet temporärt från den blåa PCI-E 16x kontakten till den andra svarta PCI-E x16 (x4 mode) kortplatsen och anslut kablaget igen.

 

Var försiktig när du skall plocka ur grafikkortet, det är en plast-flärp bak eller på sidan av PCI-E kontakten som först måste skjutas åt sidan eller så skall den tryckas ned (olika på olika kontakter och moderkort) så låsningen släpper, innan du kan lyfta ur kortet.

 

Om det fungerar nu, så gå direkt in i BIOS Setup med [Del] och gör en BIOS Optimized Default eller Load Bios defalt däerfter save & exit.

 

Sedan kan du stänga av allt igen, koppla ur nätsladden och flytta tillbaks grafikkortet till den blåa PCIE x16 kontakten igen och prova. fungerar in i Bios och gör en ny Bios default eller Load optimized Bios defaults, save & exit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett annat grafikkort att testa i denna dator?

Har du en annan dator att testa nuvarande grafikkort GTX 760?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollar på det imorgon och återkommer med hur det gick. 

 

Har tyvärr inget annat grafikkort eller annan dator att testa med. :/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det behöver ju inte vara nåt med processorn heller.

 

Men bra om du talar om hur det går och kanske någon annan har nåt tips att ge också, ifall det fortfarande är problem.

 

Men får du inte gång grejorna så måste du kanske reklamera prylarna och hoppas att butiken ordnar det hela på garanti, för det behöver ju inte vara nåt fel du orsakat, kan bli konstigheter ibland ändå.

 

Och annars kan datorbutiken ofta ha bättre möjligheter att felsöka också.

Lycka till. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Försökte med det du sa men det fungerade tyvärr inte. 

 

Lämnade in till den till den lokala datorbutiken för felsökning så får jag hoppas att de kommer fram till någon lösning... Återkommer då.

 

Tack för engagemanget! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju trist. :(

 

Men vi får hoppas att dom hittar nåt simpelt fel som är lätt åtgärdat och att du hinner få tillbaks den till helgen så du kan bj.a. installera program, drivrutiner etc. och göra allt annat kul. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är så konstigt eftersom det fungerade problemfritt igår men efter jag bara bytte processorkylare fungerar det inte. Drog liksom inte ut någon annan sladd eller så.

 

Tolkar jag det rätt öppnade du datorn där den står när du använder datorn och du bytte bara processorkylare med alla sladdar 230V, grafikkort, mus, tangentbord, skrivare(?) anslutna till datorn ! ?

 

Vilken processorkylare, fabrikat, modell? gärna länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tolkar jag det rätt öppnade du datorn där den står när du använder datorn och du bytte bara processorkylare med alla sladdar 230V, grafikkort, mus, tangentbord, skrivare(?) anslutna till datorn ! ?

 

Vilken processorkylare, fabrikat, modell? gärna länk?

Slår mig precis en sak till nu när du tog upp processorkylaren jannejanne:

Hur monterades den? För på dom 3:e parts lite värre kylarna brukar det ibland vara en typ av gummi-isolering som skall sitta mot moderkortets baksida, sedan själva metallfästet och det är för att det inte skall vara metall direkt mot moderkorts ledarbanor och annat som riskerar kortslutning.

Även plastdistanser skall användas på vissa typer. Bilden visar för en Intel CPU monteringsfästen av Noctua NH-D14. men det är samma på flera av deras modeller.

 

iBtBNl.jpg

 

Kan förstås vara lite olika på olika kylare, men tex. Noctua brukar ofta ha så.

Mycket viktigt att man följer monteringsinstruktion av kyalren, men det får vi anta att du gjort.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tolkar jag det rätt öppnade du datorn där den står när du använder datorn och du bytte bara processorkylare med alla sladdar 230V, grafikkort, mus, tangentbord, skrivare(?) anslutna till datorn ! ?

 

Vilken processorkylare, fabrikat, modell? gärna länk?

Nej, nej! Så klart inte. Menade att jag inte drog ur några sladdar ur moderkortet.

 

Det var den här kylaren jag köpte:  http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-pro-rev-2#/specs 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring upp dom vetja, stöt på lite grann... :)

Så att du åtminstone kan få höra om dom ens påbörjat nåt arbete eller om dom skickat iväg den eller annat.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ringde de från datorbutiken! Det var tydligen ett par pinnar på processorn som blivit böjda (konstigt att jag inte såg det när jag kontrollerade det men det är väl fel på mina glasögon, eller nåt :P) när jag bytte kylare så de fixade det och sa att allt funkar som det ska nu! 

 

Tråkiga 700kr men det får man väl ta om man är lite för klumpig... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det jag var orolig för hade hänt när du plockade ur processorn för att rengöra inlägg #6

 

Men vad kul att att dom hittat och åtgärdat problemet och att datorn nu fungerar. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...