Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tror du på en mild vinter eller en ny vargavinter?


Mr Stoned X bootlegger

Rekommendera Poster

Mr Stoned X bootlegger

Jag tycker iof sig att det kan vara mysigt med en vinter med massor av snö och inte en enda dag med slaskväder/blidväder eftersom det blir bra mycket ljusare ute när det är vitt ute. Men både snö och kyla har många andra negativa effekter som halkigt på vägarna och hög energiförbrukning.

 

Hur tror du den annalkande vintern kommer att bli? Tror du på en mild snöfri vinter eller en ny vargavinter?

 

Frågan är väl mest avsedd för södra och mellersta Sverige eftersom nordligaste Sverige alltid har kyla och massor av snö.

 

Mitt råd blir i vart fall för alla bilägare... även om du har bra vinterdäck på bilen... kör inte som om det vore sommarväglag även om du kör på bra vinterdäck! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på lokalradion i tisdags att pga. den extrema el nino i år, så skulle det kunna ge extremkall vinter hos oss.

Men meteorelogen från SMHI som intervjuades samtidigt sade att dom gör inga prognoser mer än 10-dagar och redan där är det osäkra prognoser...

 

Alltså är det bara att vänta och se, eller slå vad...

 

Ang. vinterväglag och halka: bli inte överraskad av halkan för det finns almanacka, men varje år är det otroligt många som blir "överraskad" av att det är halt ute vid dessa årstider...och öka avståndet till framförvarande. Vissa fattar helt enkelt inte att bromssträckan på halt väglag kan vara många, många ggr längre än vid torrt sommarväglag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror gör man i kyrkan, prognos, som Fly säger, kan man bara göra med säkerhet ett fåtal dagar in i framtiden. Man brukar enkelt säga, sannolikheten för att en prognos minskar med 10% per dag in i framtiden. Dvs fem dagar fram, 50% chans att den går in.

 

MEN det kan gå att se mönster som kan ha effekt under en tid men samtidigt helt omöjligt att säga hur länge de varar, egentligen bara säga att "så länge väderläget är såhär kommer det vara som det är"

 

Enkla exemplet är när högtryck parkerar sig norr, söder eller väster om oss på vintern, om mild luft från Atlanten trycks in över oss eller trycks ned söder om England. Exempelvis. Ibland kan dessa bli väldigt stabila men INGEN kan säga om det kommer bli ett sådant läge om ens några veckor definitivt inte om vintern.

 

Nu ska sägas, vid väderfenomen som El nino kan det påverka hela globala systemet så att det blir kallare i vissa delar, varmare i andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det kan mycket väl bli en vargavinter hos oss. Jordens klimat styrs av solens aktivitetscykler. Vädret på det sydliga halvklotet styrs av den sydliga oscillationen (El Nino) som ändrar rikting periodvis. Till detta kommer den nordliga oscillationen med en avmattning av Golfströmmen i kombination med den stjärnformade jetströmmen runt nordpolen. Vårt väder styrs av den riktning en av spetsarna i nämnda jetström har vilket medför antingen vindar från sydväst eller nordost. Vindar från nordost innebär oftast vargavinter.

Människans påverkan av klimatet är marginellt även om det finns krafter som hävdar motsatsen med syftet att kunna höja påstått klimatpåverkande skatter och avgifter.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger ett sant ord, det kan bli. Ingen kan säga OM det kommer bli.

 

Och klimatet har inget med en prognos av denna art att göra, kan bara kort säga att om du inte tror att våra utsläpp av koldioxid påverkar vår planet, vårt klimat så.... kan vi troligen diskutera länge.

95% av forskarkåren är eniga om att vi med 90% sannolikhet orsakar förändringar i klimatet. de där fem procenten som inte håller med är dock duktiga på att skrika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Är man bevandrat i historia så finns det bevis på varma perioder. Till exempel under vikangatid med bosättningar på Grönland som gav då gav skäl för namnet. Här i Sverige förekom malaria i Mälardalen i mitten på 1700 talet, då låg medeltemperturen runt 5 grader över dagens om jag inte missminner mig. Detta långt innan mänsklig påverkan av klimatet. Det finns flera exempel på extremväder, t. ex när svenska armen gick över isen på Lilla Bält, jag kommer inte i håg årtalet men det var länge sedan, långt innan vi började använda fossila bränslen.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, eftersom vi nu pratar vidare i ämnet.

 

I borrkärnor från Grönlands glaciärer, har man funnit olika partiklar och ämnen, som efter analys direkt har att göra med jordens klimatutveckling under dom senaste 30 000 tusen åren.

 

Bl.a. har man funnit att och som mycket riktigt stämmer med historiebeskrivningarna från vikinga-tiden för c:a 1000 år sedan - att klimatet då på våra breddgrader var betydligt mildare.

Så milt att det gick att odla på södra Grönland och här i Norden var det milda vintrar.

 

Nånting skedde med klimatet precis strax efter och det blev kalla, På bara hundra år sjönk medeltemperaturen rejält och sedan finns dessa temperatursvängningar med rejäla skillnader dokumenterat till moderna dagar.

 

Några av orsakerna då var rejäla utbrott fån vulkaner och senare bl.a Kraratoas utbrott 1883 som med sitt extremt stora utbrott orsakade kalla och mörka år i flera år efteråt, med missväxt och svält som direkt följd pga. all vulkanisk aska på hög höjd som färdades med vinden och som skymde solen och all svavel som regnade ned och vars effekter man än idag märker av..

 

När det gäller Solens utbrott så går dessa i cykler (normalt 11år) och dessa har extremt stor påverkan på jordens klimat.

Men Solen har flera cykler och med jämna mellanrum med flera hundra år emellan, skickar den ut så extremt mycket joner via dess solstormar, att inte ens jordens magnetfält kan skydda oss och detta i sin tur påverkar vårat klimat - långt utöver människans samlade klimatpåverkan.

Det slår också sönder ozonet i översta atmosfärslagret till vissa delar, det som i sin tur skall skydda oss.

 

När detta sker så får vi också mycket norrsken eller aurora borelius uppe hos oss, i extremfallen kan detta också ses ända nere i mellanEuropa.

På södra halvklotet kallas det för sydsken.

 

green-mountains_2220833k.jpg

 

 

 

geomagnetic-field-orig_full.jpg

 

article-2545465-1AFF710A00000578-793_634

 

I själva verket, har solens "humör" en rejält högre påverkan av vårat klimat, än vad människan hittills påverkat under hela den industriella revolutionen.

 

Men, nu är det så här:

Vi har en planet att leva på och våra avkomlingar samt alla andra växter och djur skall leva på denna,

Varför inte försöka lugna ned oss med naturförstöringar och annat, helt oavsett hur mycket eller lite det påverkar vädret just idag?

Mvh :)

 

Ps. Eftersom detta inte är en vetenskaplig avhandling, så har jag inga tankar alls på att ge referenser eller annat, detta är endast mitt personliga inlägg i tråden,

Det står var och en fritt att kommentera och säga sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man bevandrat i historia så finns det bevis på varma perioder. Till exempel under vikangatid med bosättningar på Grönland som gav då gav skäl för namnet. Här i Sverige förekom malaria i Mälardalen i mitten på 1700 talet, då låg medeltemperturen runt 5 grader över dagens om jag inte missminner mig. Detta långt innan mänsklig påverkan av klimatet. Det finns flera exempel på extremväder, t. ex när svenska armen gick över isen på Lilla Bält, jag kommer inte i håg årtalet men det var länge sedan, långt innan vi började använda fossila bränslen.

/ Jari

Det är skillnad på lokalt och globalt väder. Det är t ex vanligt att när vi har milda vintrar har de stränga vintrar i Nordamerika och tvärtom. Därför kan man inte titta på bara nordeuropeiskt väder under vissa tidsperioder och utifrån det dra några slutsatser om globala temperaturförändringar. Det man ser under de senaste 100-200 åren är att genomsnittstemperaturen globalt stiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt klassiska exempel om man börjar dilla om klimatpåverkan passar nog här.

 

Koldioxid. Mycket stor del av den koldioxid som släpps ut löses upp i havens vatten. Koldioxid i vatten blir kolsyra, dvs en form av försurning av haven. Bara en liten ändring av havens PH-värde kan vara fatala för alla snäckdjur, koraller osv.

Även om man förnekar att klimatet påverkas, kan vi vara överens om att jorden påverkas av utsläppen.

 

Klimatforskarna har med solens variationer i sina beräkningar. El Nino finns med där med.

Korrelationer innebär inte alltid en sanning men det finns en mycket stark korrelation mellan våra utsläpp av växthusgaser och temperaturen på jorden finns belagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på en mild vinter så jag kan cykla utan problem hela vintern. Och slipper byta till dubbdäck. Av rädsla vurpa på nån isfläck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Igår söndag 6 dec hade vi 12 grader varmt och idag måndag 7 dec hade vi strålande sol och 11 grader så inte verkar det som om vargavintern kommer att göra sin entré närmaste veckorna enl senaste 14 dagars prognosen på KLART.SE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Idag har vi haft 13 grader varmt och enl senaste update från vädersajten vad beträffar vädret där just jag bor i södra Sverige så tror jag faktiskt på en fortsatt grön och fin höst fast vi är 4 dagar från julafton. Det trista kanske skulle kunna vara att julstämningen har svårt att infinna sig eller tomten har svårt med sin släde.

 

En skärmdump från sajten ovan för mitt närområde.

 

julvader.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...