Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VHS digitalisering via HDMI


lucasmarts

Rekommendera Poster

Jag har en VHS med HMDI output som jag vill koppla till datorn för att föra över VHS till datorn. Hur gör jag lättast för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en "digitaliseringskonverter" mellan VHS-spelaren och datorns USB-ingång samt ett videoredigeringsprogram i datorn, t ex Windows Movie Maker, som "fångar" (importerar) det uppspelade VHS-bandet. Kjell & Co har en Plextor Videograbber, artikelnummer 98-199, att kopplas mellan videobandspelaren och datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en "digitaliseringskonverter" mellan VHS-spelaren och datorns USB-ingång samt ett videoredigeringsprogram i datorn, t ex Windows Movie Maker, som "fångar" (importerar) det uppspelade VHS-bandet. Kjell & Co har en Plextor Videograbber, artikelnummer 98-199, att kopplas mellan videobandspelaren och datorn.

 

Jag har en "Grabster AV350", också med USB men vad jag hört så ger inte USB den bästa kvalitén. Tänker om man kör HDMI så ska enligt VHS spelarens tillverkare den kunna "skala upp" kvalitén. Men då måste man från videons output köra HMDI in till..... vadå liksom i datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB och HDMI är ju båda digitala så blir det dåligt borde väl problemet vara något annat, kanske AD konvertern är sämre i en "låda" än den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ett kort som kan hantera HDMI in, tex http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=466#rparams=m=s241322871.

Frågan är hur mycket "bättre" bilden blir vid uppskalad HDMI jämfört med RGB eller kompositvideo.

All fel och brister som VHS-källan har kommer följa med och också förstoras.

USB brukar inte hantera stömmande video, åtminstone inte förut, då man var tvungen att köra FIrewire.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB "hanterar" strömmande video både från en converter och videokamera.

Nja, USB hanterar digitala videofiler från tex en kamera men inte analoga videofiler som måste strömmas till datorn. Åtminstone inte på min gamla Panasonic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre digitala Canonkameror med bara USB-utgångar som kopplas till datorns USB och in i videoredigeringsprogrammet. Så var det också med min gamla Panasonic. Men är det en analog kamera måste ju givetvis en analog-digital-converter sättas emellan. Så har jag också med mina minst etthundra VHS-filmer som kommer från min videofilmning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre digitala Canonkameror med bara USB-utgångar som kopplas till datorns USB och in i videoredigeringsprogrammet. Så var det också med min gamla Panasonic. Men är det en analog kamera måste ju givetvis en analog-digital-converter sättas emellan. Så har jag också med mina minst etthundra VHS-filmer som kommer från min videofilmning.

 

Min gamla Panasonic är en digital videokamera men man spelar in på band och på den kan man inte föra över video vis USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla Panasonic är en digital videokamera men man spelar in på band och på den kan man inte föra över video vis USB.

Samma här på en gammal Sony videokamera som lagrar bilderna internt på DV-band. På den måste man använda en Firewire-port (1394) som klarar den höga överföringshastigheten.

Bandet som filmerna lagras på kör ju med konstant hastighet.

 

Kameran har förövrigt inbyggd Analog/digital konverter, så jag kan koppla en VHS-videobandspelare via videons scart och analog-kontakter till kameran och sedan kameran digitalt med Firewire till datorn.

 

Sedan plockar man ut DV-kassetten ur kameran, sätter kameran på Rec och startar uppspelning på videobandspelaren.

Sen kan jag ta emot filmen med valfritt program tex. på en gammal XP-dator med Windows Moviemaker eller på en min andra dator med antingen Pinacle Studio eller Adobe Premiere etc.

 

På så sätt har jag konverterat många VHS-filmer till digital format (lagras som AVI på datorn). Filmerna eller filerna blir däremot ohyggligt stora, så man måste processa dom i lämpligt videoredigeringsprogram på datorn.

 

Men Kjell & Company har ju sådana som vad jag hört skall fungera bra.

Tex. http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/videoredigering

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir nästan gråhårig...

DV kassetter osv har jag inte.

 

Jag har vanliga VHS kassetter och undrar om det går överhuvudtaget att få bättre kvalité, överföring än genom en Sånhär Grabster som jag har. Är det möjligt att via spelarens HMDI utgång koppla in i datorn. Eller det måste ske via USB? Vill bara det ska bli så bra kvalité som möjligt innan jag slänger gamla VHSer där jag spelat in morföräldrar osv som inte längre finns. Man vill ju det ska bli så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia kan en vanlig VHS kassett återge 240 linjer horisontellt mot tv signalens och dvd skivans knappa 600 eller fullHD tv med 1080 så jag tvivlar på att kvalitén blir bra oberoende hur du gör. S VHS klarar 400 linjer.

Sträck ut en sådan bild på en 50 tums tv så ser det s*it ut oberoende vad du fångat bilden med, eller tänk dig ett videoklipp på 360*240 i helskärmsläge på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir nästan gråhårig...

DV kassetter osv har jag inte.

 

Jag har vanliga VHS kassetter och undrar om det går överhuvudtaget att få bättre kvalité, överföring än genom en Sånhär Grabster som jag har. Är det möjligt att via spelarens HMDI utgång koppla in i datorn. Eller det måste ske via USB? Vill bara det ska bli så bra kvalité som möjligt innan jag slänger gamla VHSer där jag spelat in morföräldrar osv som inte längre finns. Man vill ju det ska bli så bra som möjligt.

 

Du kan inte få bättre kvalitet än källan, dvs dina VHS band. All form av efterprocessning som brusreducering eller annan bildförbättring har sina nackdelar och kan se väldigt artificiell ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att om du jämför att spela upp en video med din VHS spelare via HDMI resultatet blir bättre än om du spelar upp  videon digitaliserad i din Grabster AV350 ?

 

Man kan ju lämna in en VHS för digitalisering. Vissa firmor gör en korrigering av färgåtergivningen så dynamiken ökar.VHS band blir ju med tiden mer och mer blacka i återgivningen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...