Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Negativscanner


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej!

 

Höstmörkret närmar sig och det blir dags att göra något åt alla "gamla" diabilder som staplats under flera år. Huvudparten finns också som negativa färgdia och nu är jag på jakt efter en skaplig scanner - dock inte i prisklass flera tusen.

 

Clas Ohlson har en för ca 900:- och Kjell & Company en, Plexgear Pixsaver Lux, för samma pris. Någon som har erfarenheter av någon av dessa? Eller finns det alternativ som är bättre i denna prisklass?

 

Tacksam för synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Höstmörkret närmar sig och det blir dags att göra något åt alla "gamla" diabilder som staplats under flera år. Huvudparten finns också som negativa färgdia och nu är jag på jakt efter en skaplig scanner - dock inte i prisklass flera tusen.

 

Clas Ohlson har en för ca 900:- och Kjell & Company en, Plexgear Pixsaver Lux, för samma pris. Någon som har erfarenheter av någon av dessa? Eller finns det alternativ som är bättre i denna prisklass?

 

Tacksam för synpunkter!

Hej,

Om du verkligen är intresserad av att få dina foton riktigt scannade så kan ingen av dessa scanners jämföras med att låta en firma med riktig utrustning göra det. Jag har egen erfarenhet av detta och jag kontaktade Diadirekt som gjorde ett bra jobb med mina både dia och negativ. Men för många räcker det säkert med det resutat som du kan få med en billig scanner som du ju dessutom kan sälja vidare då du är klar med ina bilder.

 

//Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej,

Om du verkligen är intresserad av att få dina foton riktigt scannade så kan ingen av dessa scanners jämföras med att låta en firma med riktig utrustning göra det. Jag har egen erfarenhet av detta och jag kontaktade Diadirekt som gjorde ett bra jobb med mina både dia och negativ. Men för många räcker det säkert med det resutat som du kan få med en billig scanner som du ju dessutom kan sälja vidare då du är klar med ina bilder.

 

//Jonas

Jo, jag inser detta, men det handlar om familjebilder tagna i de mest omväxlande miljöer och därmed av skiftande kvalitet redan i utgångsläget. Inga proffskrav alltså.

 

Har under dagen fått tips om Epson Perfection V370 Photo, en flatbäddsscanner, för 990:- bl.a. på NetonNet. Någon med synpunkter på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom en scanner är så förträfflig att den inte äter original negativet vid scanning så har du ju möjligheter. Till exempel att köpa den scanner till det högsta pris din budget tillåter, scanna och dra slutsatser kring kvalité och enkelhet i användande. Om den inte stämmer överens med dina krav så kanske du kan lämna tillbaka den. Det beror ju lite på vad det är för butik du handlar i och vilka policys dom har etc.

 

Sen kommer du ju ha kvar negativen och kunna scanna in dem med en annan scanner du köper eller som Jonas57 säger, lämna in dem.

 

Men rent spontant så skulle jag nog satsat på epson, då det är ett märkte jag faktiskt hört talats om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flatbädd ger för dåliga bilder av erfarenhet, mörka bilder blir ännu mörkare.

Flatbädd fungerar hyfsat på papperskopior men inte på dia eftersom dom bara reflekterar ljuset tillbaka, inte genomlyses som ger bättre ljus.

 

Hade själv en avancerad Flatbädd, men blev inte riktigt bra med dia.

 

Köpte en Diascanner för detta jobb för en massa  år sen, nu finns det säkert mycket bättre kvalitet på dessa.

 

Denna var det    http://www.scantips.com/dual2.html

 

 

Kodak skulle ha 8:- för varje bild då, skulle kostat en 8-10000 för mig.

 

Alternativ?

http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-aldre-bilder/

https://www.flashback.org/t2487315

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Eftersom en scanner är så förträfflig att den inte äter original negativet vid scanning så har du ju möjligheter. Till exempel att köpa den scanner till det högsta pris din budget tillåter, scanna och dra slutsatser kring kvalité och enkelhet i användande. Om den inte stämmer överens med dina krav så kanske du kan lämna tillbaka den. Det beror ju lite på vad det är för butik du handlar i och vilka policys dom har etc.

 

Sen kommer du ju ha kvar negativen och kunna scanna in dem med en annan scanner du köper eller som Jonas57 säger, lämna in dem.

 

Men rent spontant så skulle jag nog satsat på epson, då det är ett märkte jag faktiskt hört talats om.

Tack för synpunkterna. Jag har en NetonNet-lagerbutik i omgivningen och ska kolla deras intställning till en "testkörning" om den modellen blir slutprodukten.

 

Har även kollat runt på Blocket och där finns en hel del att välja på. Vid närmare koll av modellerna visar det sig att det inte finns drivrutiner för Windows 10...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en HP flatbädds-skanner för flera år sedan och till denna medföljde en särskild modul för negativ som man kopplade in med extrakabel och då sedan valde man i menyn negativskanning.

 

Man lade in negativremsan i denna modul, antingen hela eller enbart en ruta om man hade klippt ut ur remsan och skannade.

 

Det blev faktiskt bra inskannade bilder som då "vändes rätt" dvs. jag fick in bilderna med färgerna i positiv-format och kunde välja jpeg eller Tiff.

 

Det gick också att skanna Dia-positiv med denna, vilket jag aldrig testade, men det var flera år sedan och modellen har utgått.

 

Men numera om man väljer en skanner med stöd för negativ och dia så tror jag inte man behöver extrakabel, däremot är det väl fortfarande en extra modul där remsorna skall laddas in?

Och man väljer såklart i skanningsmenyn att det är tex. ett negativ som skall skannas, så skannern och programmet ställer om sig.

 

Vilken skanner som är bäst för detta vet jag inte, men det viktiga är att den stöder dessa format.

Kanske går att hitta nån test?

 

Sedan kan ju skannern användas till annat också naturligtvis, såvida du inte köper en specifik för just negativ.

Mvh

 

[Edit] Kjell & Company har bra policy vad gäller öppet köp även om produkten är öppnad och provkörd (enligt egen erfarenhet), bara man pratar med dom innan.

Därför kan det vara idé att testa en skanner från dom och se om du blir nöjd, annars be att få lämna tillbaks varan.

Ja kolla även NetOnNet hur dom ställer sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack, Vedex!

 

Skulle mycket väl tänka mej att du har helt rätt i jämförelsen mellan en genomlysning och en reflekterande variant. Eftersom jag från början var inne på en Plexgear, genomlysning, från Kjell & Comp, hade jag samma tankar. Upptäckte dock att ex. Epsons flatbädd hade en bättre upplösning och då gick funderingarna åt det hållet.

 

Idealisk hade ju varit att kunna testköra båda sida vid sida...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack, Flugfiskar'n!

 

Den Epsonmodell som nu är mest aktuell har någon form av ficka för negativstripsen i locket till scannern. Enligt Vedex ovan borde det vara ett sämre alternativ. Är det dock bara en fråga om hur mörka bilderna blir borde det ju relativt enkelt gå att fixa i efterhand på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte dock att ex. Epsons flatbädd hade en bättre upplösning och då gick funderingarna åt det hållet.Idealisk hade ju varit att kunna testköra båda sida vid sida...

Ska bilderna visar på fullHD skärm så räcker 1200ppi som ger en ca 1800 pixlar bred bild. Skannas de med 4800ppi blir bilden runt 6800*4500 eller mot 30 megapixel och då ska orginalet vara väldigt bra för att det ska göra någon nytta.

Jag tror att flatbädden med negativ/dia möjlighet ger bättre kvalitét men du får fler bilder genom dia/negativ scannern per timma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flugfiskar'n!Den Epsonmodell som nu är mest aktuell har någon form av ficka för negativstripsen i locket till scannern.

Den har säkert också en platta att ta bort i locket så kommer ett "ljusbord" fram som genomlyser filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Den har säkert också en platta att ta bort i locket så kommer ett "ljusbord" fram som genomlyser filmen.

Det skulle ju vara en smart lösning. Men det kräver väl att det finns belysning i locket? Ska försöka kolla med Epson om så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Visst har Epson bra scannrar, men du får gå upp några klasser för att få en som fungerar bra, t.ex denna är helt okej,  

 

Epson Perfection 700

 

Eller denna...

 

Plustek Opticfilm 8200i

 

.

 

Dom kostar tyvärr, men håller man på mycket med detta, så lönar sig kvalité.

Helt klart så. Kassan och ambitionen är inte tillräckligt hög för den här nivån. Men har du synpunkter på flatbäddsscanner kontra en med genomlysning? Se tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara en smart lösning. Men det kräver väl att det finns belysning i locket? Ska försöka kolla med Epson om så är fallet.

Med "ljusbord" menar jag en lampa som når över några dia eller en 6 bilders remsa med negativ. Min far har en äldre epson scanner som fungerar på det sättet.

Har du ekonomisk möjlighet så dubbla gärna till 2000 kr. 2000 kr borde räcka till en Canon canoscan 9800, om jag minns rätt, eller en epson V500. De som Laso länkar till är väl ännu lite dyrare.

EDIT: canoscan 9000 inte 9800

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...