Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta / sortera till rätt kolumn vid inklistning


MartinHj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kopierar in långa rader testsvar i ett excel-dokument. Probelemt är att svaren ofta har olika antal kolumner eftersom man ibland testar lite olika grejor. Jag sparar alla svar i samma lista och måste därför infoga en massa kolumner och hitta var det skiljer sig från prov till prov.

Går det på något sätt att få provsvaren att kopplas till "sin rubrik" (ex. krom, glas osv i bilden nedan) och komma rätt i tabellen automatiskt? Eller komma rätt i en pivott-tabell?

 

i bilden har jag visat hur provsvaren kan skilja sig, och i den nedre delen ett exempel på hur listan ser ut.

 

post-137089-0-41603800-1445237083_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du skapar ett område i din bok där du klistrar in, ett område i din där du letar i det du klistrar in och sorterar det rätt efter hur du vill ha det.

 

Som sista steg kopierar du, manuellt, enbart värden från ditt andra område till din tabell.

 

Behöver inte vara svårare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev :)

Ta ett tomt blad

I A1 till G100 (eller vad du behöver) lämna plats för att klistra in dina värden.

 

i I1 och bortåt skriver du in din rubriker i den ordning du vill ha i din tabell.

I2 och bortåt använder du PASSA för att hitta vilken kolumn ordet i I1 återfinns inom i A1:G1

Och i I3 och nedåt/bortåt så många rader du behöver använder du INDEX för att hämta värden från rätt rad och kolumn.

 

Kopiera detta, klistra sin special, enbart värden i din tabell.

 

=PASSA(I1;$A1:$G1;0)

=INDEX($A$1:$G$100;RAD()-1;I$2)

 

exempelvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ser ut att fungera bra, förutom en sak, om det inte finns något index att hämta blir det bara SAKNAS ( inte så kul o klistra in) går det att få den att visa "0" eller helst inget alls om inget värde finns att hämta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...