Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det med switchade nätaggregat och LED-lampor?!


Mikael63

Rekommendera Poster

För typ ett år sedan skaffade jag en "arbetsbelysningslampa", LED, 4 W och även till den en passande trafo. Lampan satt utomhus på husväggen och belyste farstutrappen.

Funkade fint hela vintern och drygt det.

När lampan inte längre lyste kunde jag konstatera att trafon brunnit.

Rotade då fram en sån nätadapter som blir liggandes när man skrotat något modem osv.

Detta funkade bra i två dygn, ja eller under den mörka tiden på dessa dygn.

När lampan tändes in på det tredje dygnet blinkade den hela tiden.

Kastade nätadaptern men behöll lampan.

Lampan sitter nu monterad på annan plats och drivs av ett rejält nätaggregat, och funkar.

 

För några månader sen bytte jag ut tre små glödlampor, till LED, i tre armatuer från IKEA. När man tände dessa hände det ibland att, oftast, två av dem inte lyste. Man fick trixa lite med strömbrytarna innan man hade fått igång alla tre.

 

Kopplade då ihop alla tre till en trafo och då blev det bättre, alla tänds oftast samtidigt.

Oftast...

Bytte trafon till en annan sådan nätadapter och då funkade allt perfekt i några veckor.

 

I kväll samma blink som hände med utomhusbelysningen.

Bort med nätadaptern och nu dit med en klump som jag tror, pga. dess vikt, är en "hederlig" sak, med trafo, likriktare och glättning.

Funkar bra.

 

Men varför ska det vara så svårt att bli miljömedveten *) och byta till LED?

Vad är det som händer egentligen?

 

*) nja, är nog mest att jag hoppas på fler brinntimmar innan jag måste byta..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att dina trafos fått jobba lite väl hårt, inte haft kapacitet nog att driva dina LED konstant.

 

Rekommendationen är att belasta trafon till max 80% av dess kapacitet. Vet inte om resten behövs för att klara av tändning av lamporna.

 

 

Men jag lyssnar in på alla som vill slå denna teori i sank för säker är jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa switchade aggregat kan ha problem om man tar ut för låg ström.

I en artikel jag läste om att omvandla ett PC aggregat till 12V spänningsaggregat så monterades ett 1 ohm motstånd på 5V sidan för att få en 5A kontinuerlig belastning på aggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa switchade aggregat kan ha problem om man tar ut för låg ström.

I en artikel jag läste om att omvandla ett PC aggregat till 12V spänningsaggregat så monterades ett 1 ohm motstånd på 5V sidan för att få en 5A kontinuerlig belastning på aggregatet.

 

Ja, det kan jag gå med på. Jag tror att det på (kabeln till) transformatorerna för IKEA-lamporna (och då är det nog bara just det, en trafo) stod 10-20 W.

Men då är det ju märkligt att det kan fungera så pass länge ändå, tycker felet borde uppträda direkt - eller inte alls.

 

Man får väl helt enkelt bygga sig egna "hederliga" nätaggregat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en aspekt på kvalité.

 

IKEA brukar iofs hålla godtagbar kvalité samt mycket bra garantier/godtar alla reklamationer.

 

Vill bara säga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut ett antal lågvoltshalogen till LED d:o och har då monterat en anpassad driver från ex. Biltema 44-1491 som klarar att driva från 0-20w. Det funkar utmärkt och jag har märkt att det är viktigt att den klarar just från 0w, annars blinkar eller tänder inte LED:en upp över huvud taget.

Att det sedan finns två (minst) varianter, konstantspänningsdriver och konstantströmsdriver krånglar ju till det ytterligare. Den vanligaste verkar vara konstantspänningsdrivern som jag hänvisar till ovan där du kopplar dioderna parallellt, medan konstantströmsdrivern vill ha dioder som är märkta med mA och som ska seriekopplas. / Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut ett antal lågvoltshalogen till LED d:o och har då monterat en anpassad driver från ex. Biltema 44-1491 som klarar att driva från 0-20w. Det funkar utmärkt och jag har märkt att det är viktigt att den klarar just från 0w, annars blinkar eller tänder inte LED:en upp över huvud taget.

Att det sedan finns två (minst) varianter, konstantspänningsdriver och konstantströmsdriver krånglar ju till det ytterligare. Den vanligaste verkar vara konstantspänningsdrivern som jag hänvisar till ovan där du kopplar dioderna parallellt, medan konstantströmsdrivern vill ha dioder som är märkta med mA och som ska seriekopplas. / Hälsningar Claes

 

Ja, det var nog denna trafo jag använde först, den som brunnit.

Och den här lampan, som visst var på 5 W, och inte 4 W som jag skrev.

 

Men varför uppträder felet först efter en tid, och inte direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inget bra svar på varför grejorna pajar efter ett tag.Om det beror på dålig matchning,vilket det inte verkar vara i ditt fall,eller bara otur. Av 10 stycken ledlampor inköpta hos Clas så har en gett upp,men det var efter bara ett par veckor så det var inga problem att få en ny.I övrigt har det funkat perfekt,skönt att slippa halogengrillen i badrumsspeglarna!/ Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen rekommenderar man en särskild led-drive tex. http://www.leds4less.co.uk/5w-led-driver-transformer-12v-with-ceramic-mr16-gu53-connector-for-spotlights-352-p.asp men det är väl mest för att inte led-lamporna skall paja, fast om man läser vidare verkar även trafona påverkas.

 

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/mar/28/led-lights-information

Some LED bulbs, like the Philips Master LED range, have in-built circuitry that can deal with most (but not all) transformers, so you don't have to change them. In other cases, you need to replace the transformer with an LED driver. This is because the transformers are too overpowered for the small amount of electricity that LEDs need.

 

 

http://www.ledsmagazine.com/articles/print/volume-9/issue-2/features/low-voltage-led-lamps-present-unique-driver-challenge-magazine.html

Still the solution is less than ideal even in the case of a magnetic transformer because current spikes can damage or degrade both the LED driver electronics and the transformer, and can reduce the lifetime of the lamp.

 

 

Ett switchat nät agg. från tex. en dator måste ju göra samma sak som en led-driver, fast det klarar kanske inte att driva på så låga effektuttag som en led-driver.

 

Men en vanlig enkel transformator är sämre när det gäller led-livslängd pga. transienter och annan "oren spänning" och kanske har med dom problem du haft/har med att bl.a. tända led-lamporna och trafonas livslängd?

 

Man kan ju tycka att det borde räcka med en simpel trafo, men så verkar inte vara fallet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde ju kunna bygga själv lite enkelt en diod-brygga eller det räcker nog med två dioder och en (aluminum) elektrolytkonding på några hundra mFarad rakt över för att glätta. vilken spänning var det? Men en sådan konding klarar ju typ 18V utan problem har jag för mig.

 

Varje diod har väl 0,7 V i spänningsfall över, så det skulle väl då göra 1,4V totalt i spänningsfall med två dioder.

jag tänkte på att man då kopplar detta på utgången av befintlig trafo för att få en bättre spänning till led-lamporna och kanske också skydda trafon, eller nåt?

 

Fanns några tips om detta i senaste länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde ju kunna bygga själv lite enkelt en diod-brygga eller det räcker nog med två dioder och en (aluminum) elektrolyt konding på några hundra mFarad rakt över för att glätta. vilken spänning var det? Men en sådan konding klarar ju typ 18V utan problem har jag för mig.

 

Varje diod har väl 0,7 V i spänningsfall över, så det skulle väl då göra 1,4V totalt i spänningsfall med två dioder.

jag tänkte på att man då kopplar detta på utgången av befintlig trafo för att få en bättre spänning till led-lamporna och kanske också skydda trafon, eller nåt?

 

Fanns några tips om detta i senaste länken.

 

Ja det är detta jag menar med ett "hederligt" nätaggregat.

Men jag kan, eller bör, inte använda en trafo som har 12 VAC ut då likspänningen då kommer att bli 12x1,4= ca 17 V

(spänningen höjs, inte sänks)

 

Just nu har jag en Nokia-laddare som ger ut 9 VDC till inomhuslamporna. Får se hur länge den lösningen fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan, eller bör, inte använda en trafo som har 12 VAC ut då

Nej.

 

Kom på att det orsakar nog tändproblemen du haft, att du fick fippla flera ggr. på brytaren innan led-tändes, för har du otur kanske den "slår till på fel sida" av sinusvågen så att säga och då klarar inte styrkretsen i led att tända led-lampan?

 

För några månader sen bytte jag ut tre små glödlampor, till LED, i tre armatuer från IKEA. När man tände dessa hände det ibland att, oftast, två av dem inte lyste. Man fick trixa lite med strömbrytarna innan man hade fått igång alla tre.

 

 

Om man då läser vad tex. Philips Master led range klarar

Some LED bulbs, like the Philips Master LED range, have in-built circuitry that can deal with most (but not all) transformers, so you don't have to change them. In other cases, you need to replace the transformer with an LED driver

 

[Edit] Därför är det nog kanske bättre med helvågs-likriktning (diodbrygga) än halvvågs-likriktning (två dioder) samt elyt-konding över.

Bara en teori. :unsure:

Dessutom ger varje brytar-omslag en transient och på en oskyddad kretskoppling med många omslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uträkningen för transformator med likriktning är: Uut*SQR2-1,4V

Trafo 9V*SQR2(1,41)-1,4V för två dioder=11,32V med tillräckliga kondensatorer (minst 1000uF/A).

 

Ni var också inne på halvvågslikriktning och helvågs. Med halvvågs så lämnar den negativa delen helt bort eftersom man endast använder 1 diod, rekommenderas inte eftersom kondensatorerna måste vara mycket större, och med helvågs används 4 dioder men strömmen går endast genom två åt gången.

 

Har man en 15-20V spänning så kan man använda en IC krets som heter 7812 och reglerar just till 12 V men man måste ändå ha kondensatorer för glättningen. Tidigare fanns 7812 som åtminstone 1,5A(TO220 kapsel) och 5A (TO3)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en vanlig lysdiod, alltså inte en hel lampa, ändras det inre motståndet med användningen och används enbart motstånd för att reglera strömmen så blir den ljusare och ljusare med tiden eftersom strömmen genom den ökar och det är i sådana fall som en LED driver är bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare fanns 7812 som åtminstone 1,5A(TO220 kapsel)

Japp, såna har jag "på hyllan"

 

 

och det är i sådana fall som en LED driver är bra att ha.

 Ah :thumbsup:

Jag  har alltid undrat varför man ska krångla till det och använda en konstantströmsdriver och ett visst antal tillåtna LED i serie, i stället för konstant spänning och (nästan) valfritt antal lampor parallellt som nästan all annan belysning, julgran och adventsstaken undantagen.

 

Man får alltså skilja på om det är en LED eller en lampa innehållande LED.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Lite återkoppling med nya funderingar...

 

Exakt samma lampa som i början av tråden (inte lika utan just samma) är sedan i höstas flyttad till annan plats.

Den är nu kopplad parallellt med en av (två) LED-slingorna jag berättat om i annan tråd.

Drivern till LED-slingan (och till lampan ovan) styrs med en brytare på primärsidan.

Allt funkar bra.

Men: När slingan/lampan/drivern är avstängd med brytaren på primärsidan så blinkar ändå ovan nämnda lampa då och då, snabbt som en fotoblixt. Alltså en blink och sedan kan den vara släckt i timmar(?).

 

Hur är detta möjligt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget jag egentligen kan utan jag har bara läst om att inducerad spänning (från annan parallell tråd?) kan göra att LED blinkar till eller lyser svagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har varit inne på något sådant. Parallellt med kabeln till lampan går en nätverkskabel och en koaxialkabel för parabolen. Dock är det, tycker jag, för stort avstånd mellan dessa. Inkommande telekabel löper vertikalt förbi lampan.

Men om det induceras spänning som får lampan att tändas tycker jag att även led-listen skulle blinka till alternativt att den skulle "släcka" den inducerade spänningen. Jag får mäta spänningen vid lampan, när det blir lämpligare väderlek för detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...