Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ram minnets storlek


MariaMarten

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag och en kompis till har precis haft en diskussion om hur mycket RAM-minne man behöver på sin dator. 

Han menar på att det räcker med 2 Gb ram minne på min stationära dator. Jag har 8 Gb. 

 

Spelar/spelat World of WarCraft mycket innan, arbetar mycket med mina foton på datorn. Mycket musik.

 

Har googlat lite på det här också, men svårt veta vad som är rätt. Om det finns något som är "rätt".

 

Kan någon förklara lite lätt hur RAM- minnets storlek påverkar datorn? Har bara gjort som min son sagt, är bäst till min dator, eftersom jag spelat i flera år innan.

 

Kanske jag kan få rätt? Lite i alla fall.  :unsure: Han är så fruktansvärt envis, denna person, som säger det räcker med 2 Gb i ram-minne. Han snackar också om Temporär användning. 

 

När jag nu tittar i Aktivitetshanteraren/Prestanda, används 3,47 Gb i minnet.

Ärligt blev jag förvirrad av hans påstående.

 

Likadant menar han att Diskrensning inte är till någon nytta. Men ibland när jag typ spelar biljard på FB, och spelet hänger sej, eller inte funkar som det ska, menar support där, man ska köra en diskrensning. Oftast hjälper detta också.

Likadant när jag jobbade som Moderator på Familje-Spraychatten förr. Hängde sej chatten. Diskrensning.

 

Spänningen är alltså olidlig. Vem har rätt? Vem har fel? 

 

Maria M  :blink:

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt din kompis fortsätta med att vistas i dimman. 2gb är ingenting speciellt om det ska spelas. Jag har sett underverk i mina datorer vid uppgradering från 4gb till 8 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mållgan. Har man ett 64-bits Windows (Vista eller senare) så är det inga nackdelar med 8GB RAM.

Kör kompisen däremot XP så räcker 2 GB RAM långt.

Är kompisen datakonsult och har förläst sig i Microsofts böcker så är jag inte förvånad.

 

De minnes krav MS anger var i varje fall väldigt låga, tex 16MB RAM till NT4.

Och när vi begärde in offert på en webbapplikation som skulle användas samtidigt av 50 till 100 användare talade en offert om att webbservern, ja till det räckte en 486a med 16MB RAM. Då visste vi själva att för att starta NT4 på en av ritkontorets Pentium datorer på rimlig tid behövdes 64MB RAM och för att sedan kunna köra AutoCAD någorlunda snabbt behövdes 96MB RAM.

Dvs 6 gånger mer än MS krav på 16 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller diskrensning skulle jag tro att det som hjälper i fallet med problem med webbplatser, oavsett om det gäller en chatt eller ett spel, är att få bort gamla tillfälliga internetfiler (cache). Diskrensning tar bort dem för Internet Explorer men det finns också möjlighet att göra det direkt i Internet Explorer, liksom i andra webbläsare. Men jag tror att problemet med gamla cache-filer i webbläsare har minskat med tiden eftersom den typen av frågor och svar i forumen har avtagit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...