Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag på trådlöst nätverkskort önskas


Mikael63

Rekommendera Poster

Kort bakgrund:

En pekdator i en lastbil.

Inbyggt nätverkskort havererar "till hälften" - det hittar trådlöst nätverk, ansluter, skriver in nyckel men får besked att nyckeln inte matchar, vilket den gör.

Tillverkaren av datorn medger att de inbyggda korten är känsliga och rekommenderar byte till externt kort (USB).

Detta görs, TP-Link, och allt funkar fint, kanske mer än ett år.

 

Modemet/routern byts till ny typ (Eftersom Net1 går över till 4G)

Samma symtom som ovan (matchning) och det visar sig att det är det inbyggda kortet som är aktiverat och TP-link inaktiverat (eller det hittas inte).

Skiftar USB-port och TP-link hoppar igång och anslutning funkar helt okej igen.

 

I två dygn!

 

Nu uppstår, med Tp-link, antingen att nyckel ej matchar eller så får man meddelande om att anslutningen (mot routern) misslyckades men samtidigt finns knappen "Koppla ifrån" vilket tyder på att man ändå skulle vara ansluten.

Exakt samma symptom mot en annan router.

 

Nu tänkte jag då skaffa ett till nätverkskort att pröva med (fast jag misstänker att det är datorjä###n, verkar vara knas via LAN med..) och skulle behöva ett billigt men "stabilt" sådant.

Räckvidden behöver bara vara 1,5 meter då router & dator alltid befinner sig på det avståndet från varandra.

 

Och det är lite bråttom! Ska handla detta i eftermiddag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detta var sannerligen mysko...

 

Innan jag bytte nätverkskort gjorde jag en hel del tester/försök.

Kan konstatera att TP-Link-kortet (det gamla) beter sig exakt så som det inbyggda gjorde/gör. Fungerar så pass att accesspunkt hittas, anslutningsförsök görs, men misslyckas.

Dessutom - med denna TP-Link instoppad i en USB-port, men inaktiverad under nätverkskort, så "dödar" den kommunikationen via kabel!!

Varför?

 

Jo, med det nya nätverkskortet fungerade allt precis som förväntat.

Hur länge återstår att se..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dessutom - med denna TP-Link instoppad i en USB-port, men inaktiverad under nätverkskort, så "dödar" den kommunikationen via kabel!!

Varför?

Hmm... låter som en krock nånstans i systemet som skall hantera dessa.

Mysko. men om detta använder samma nätverksportar, irq, adressrymd eller annat samtidigt så kanske det inte fungerar, trots inaktivering?

Jag vet faktiskt inte.

 

[Edit] Har du möjlighet att testa på en annan dator (annan hårdvara) med annat O/S?

I BIOS Setup, finns det där nån inställning att göra ang. nätverkskort trådade och trådlösa?

På mitt moderkort (som har båda typerna inbyggt - två trådade och en trådlös) finns en uppsjö av sådana inställningar, som jag aldrig satt mig in i... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Enhetshanteraren > nätverkskort > Egenskaper skall väl också finnas nåt att ändra på, men kolla först där om det är en gul eller röd symbol som indikerar att just den enheten inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa på en annan dator (annan hårdvara) med annat O/S?

 

Japp, testade nu i min stationära med Linux Mint - funkar utmärkt.

Ansluten i detta nu med den.

 

 

I Enhetshanteraren...

 

Jadå, där såg det också okej ut.

En sak till - när jag väl fick internetåtkomst via kabel hämtade jag drivers både för gamla och nya TP-Link.

Den gamla bestod (bl.a.) av en setup.exe och när man körde den kom ett meddelande om att något nätverkskort inte hittades. Detta trots att jag i listan över trådlösa nätverk såg den SSID som fanns i bilen.

(avser inte listan över alla trådlösa nätverk som funnits tidigare)

 

Men, man blir nog aldrig klar över vad som hände, eller kanske händer...

 

Tillägg:

När jag skulle posta detta inlägg hade förbindelsen brutits.

Verkar som att signalstyrkan mattas av när kortet får jobba...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att signalstyrkan mattas av när kortet får jobba...

Tveksamt, om inte kortet går ned pga. enbart batterikörning istället för extern power, men detta kan du väl kolla med en annan  dator med wifi och med http://signal-strength.software.informer.com/

Eller http://www.computerworld.com/article/2515158/windows-apps/mobile-wireless-6-useful-wi-fi-tools-for-windows.html

 

https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-software/wlan-scanner-acrylic-wifi-free/

http://en.softonic.com/s/wifi-signal-strength-software-windows-7

 

Och dessutom så det inte är nån krock på frekvensbandet och kanalerna...

Finns säkert andra och bättre gratisprogram, undrar om det inte finns en tråd om detta på Eforum?

 

Kan ju också hända om kortet är avancerat, att det självmant sänker effekten om det är inom bra förhållanden så att säga, om signalen är stark?

Vad får du för överföringshastigheter med tex. fil-överföring mellan lokala enheter (TC) eller externt via Bredbandskollen?

 

[Edit] Stäng av övriga trådlösa enheter (ingen micro-popcorn heller till lördags myset - 2,4GHz till 5GHz bandet mest) och se hur det fungerar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag låter helt enkelt detta trådlösa nätverkskort (149 kr) ligga i en låda med annat jox, om jag inte skeppar det med övrig elektronikskrot...

 

Det "rätta" problemet är löst med ett nytt kort á 199 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...