Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter windows 10, seg, hängningar


Jepz

Rekommendera Poster

Direkt efter att jag hade uppgraderat ifrån win 8.1 till win 10 så har min Lenovo laptop börjat bete sig märkligt. Den är segare och vissa program som t ex Microsoft Office hänger sig när jag försöker öppna dem. När jag då istället försökt avinstallera samma program så hänger de sig också.

Har skannat efter virus och defragmenterat men utan resultat. Hårddisken är inte full.

Vad göra?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om datortillverkaren på sina webbsidor för support har kommit ut med några särskilda anvisningar för uppgraderingen till Windows 10?

Har datortillverkaren några drivrutiner för Windows 10 i din datormodell?

 

Om ett antivirusprogram var installerat när uppgraderingen påbörjades kan det orsaka problem. I så fall avinstallera det, kör tillverkarens särskilda "removal/uninstall tool" och starta om datorn innan du kollar hur datorn fungerar. Om den nu fungerar väl kan du hämta senaste versionen av antivirusprogrammet på tillverkarens webbplats och installera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har nu följt dem.

 

Jag har letat runt efter speciella drivrutiner för win 10 för min datormodell Lenovo B590 utan att hitta något som verkar passa. 

 

Jag har även avinstallerat antivirus, startat om och testat igen men med samma resultat att filer hänger sig. 

 

Fler förslag på vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna.

Ja, där har jag redan varit och snurrat runt utan att komma framåt.

Nu testade jag att ladda ner nedanstående BIOS vilket borde vara rätt men ett felmeddelande kommer då upp, se bifogad fil. Modellnamnet B590 står både på fram och baksidan av laptopen så det ska nog stämma.

BIOS Update Utility for Windows 10 (64-bit), 8.1 (64-bit), 7 (64-bit) - Lenovo B490, B590

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med "ThinkVantage System Update" för det är ett program som kan hjälpa dig att uppdatera drivrutiner mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hade redan en äldre version av "ThinkVantage System Update" och försökte nu ladda ner den senaste versionen. Nedladdningen avbröts dock när det nästan var klart för att inte det inte stöddes av operativsystemet. Det skulle vara windows 7 stod det. Processen hade då dock redan börjat avinstallera min äldre version så nu vet jag inte om jag har någon version alls kvar på datorn längre  :unsure: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står ju att den är för många Windows-versioner. Vad händer om du försöker installera den på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...