Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-minne som dog


kiwi01

Rekommendera Poster

Vad har hänt med ett USB-minne som fungerade utan problem senast igår men idag är tvärdött?

Ingen katastrof visserligen då innehållet finns på datorn också, men jag bara undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan väl helt enkelt ha gett upp, precis som allt annat kan göra det.

Gjordes "Säker borttagning av maskinvara" senast?

 

Är det ett Sandisk Cruzer Blade 4 GB är jag inte ett dugg förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har dessvärre aldrig gjorts en säker borttagning, kanske var det därför det la av. Tack för påpekandet. Inte Sandisk, hittar inget namn alls..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt finns på datorn, kan du prova att formatera USB minnet. Det är möjligt att filsystemet har blivit skadat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min första pinne (vill minnas att det var på 128 eller 256 MB) tvättade jag två gånger i maskin 40 grader fintvätt.

Första gången hände inget, andra gången fick jag formatera om det, sedan var det som nytt igen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min första pinne (vill minnas att det var på 128 eller 256 MB) tvättade jag två gånger i maskin 40 grader fintvätt.

Första gången hände inget, andra gången fick jag formatera om det, sedan var det som nytt igen.  

Jag hoppas att du inte fortsätter att lagra viktiga filer på detta minne. Du vet aldrig när det blir så mycket fel på det att det måste lämnas in på dataräddning . Ibland kan inte de heller rädda minnet.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt finns på datorn, kan du prova att formatera USB minnet. Det är möjligt att filsystemet har blivit skadat.

Datorn får ingen som helst kontakt med minnet så jag kan inte göra något, bara slänga det och köpa nytt. Ibland har man tur; bara två dagar innan förde jag över filerna från pinnen till datorn.

 

Har testat med andra usb-minnen så det är inte fel på datorn eller porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skämt åsido, jag skulle aldrig lita på en USB pinne (eller för den delen en USB HD) för viktigt data. Det räcker med att det blir avbrott vid skrivning för att skada filerna (jag har hört att det är speciellt känsligt om det är NTFS formaterat) 

Är det viktig data så sparar jag det på två pinnar eller ännu hellre "i molnet" 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mekat lite. Den metalldel som man sticker i datorn kändes en aning lös så jag nöp tag i den och vred den långa minnesdelen medsols, som vilken annan gängad del som helst. Nu fungerar minnet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skämt åsido, jag skulle aldrig lita på en USB pinne (eller för den delen en USB HD) för viktigt data. Det räcker med att det blir avbrott vid skrivning för att skada filerna (jag har hört att det är speciellt känsligt om det är NTFS formaterat) 

Är det viktig data så sparar jag det på två pinnar eller ännu hellre "i molnet" 

Jag litar inte heller speciellt mycket på USB-minnen. Nej skivor är bättre för de kan man kolla själv med CD-check. Och vissa skivor behöver man inte kolla alls... om de inte råkar bli kvar gömda i en bil t.e.x. som antingen blir för kall eller alldeles för varm. USB-HD  litar jag inte heller på.  Men en Nas har två hårddiskar i sej men den kan gå sönder om man snubblar på en sladd och den dras ut har jag läst här på forumet. Sen kan en Nas gå sönder om man glömmer att stänga av den när det åskar också...

 

Det tar en  lång tid att ladda upp stora filer till t.e.x. Google drive skulle jag tro... Jag har bara några filer där. Mina email spar jag på Gmail eller Yahoo. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...