Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vågigt papper vid utskrift!


Robinism

Rekommendera Poster

Hej!

 

På arbetsplatsen har vi en Konica Minolta C220, en kombinerad skrivare-fax-scannermaskin. På den senaste tiden har utskrifterna blivit "vågiga" när de kommer ut ur skrivaren, det vill säga att pappersarken blir buckliga och inte släta som de var när de matades in.

 

Exempel på hur det ser ut ungefär (bonus för hunden i bakgrunden): http://turbo.paulstamatiou.com/uploads/2009/09/brother_paper_curl_zooey.jpg

 

Vad kan detta bero på? Pappret blir ju varmt i själva maskinen, men ska det verkligen skada pappret på det här viset? Problemet har inte alltid funnits, det har kommit successivt de senaste tre månaderna. Kan det vara maskinen som är trasig på något sätt? Finns det något man kan göra?

 

Vi använder oss främst av vanligt kopieringspapper (80 g/m2). Har även provat med andra papper men det blir samma resultat. Pappret står förvarad i rumstemperatur. 

 

Tacksam för hjälp och tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget bra svar men jag har märkt att det faktiskt skiljer sig mellan olika papperskvalitéer/fabrikat. (Jag märker även detta på "vitheten")

 

Har det bytts fabrikat på papper? Sker upphandlingen på annat sätt?

Jag tänker då på om papperet kan ha förvarats felaktigt, någonstans, en längre tid och blivit fuktigt.

Att ni förvarar papperet på rätt sätt kanske inte hjälper förrän efter en lång tid när det torkat som det ska.

 

Kanske går att testa med några ark av ex. något färgat papper som säkert ha legat lång tid?

 

Eller har ni gjort någonting med ert inomhusklimat? Till det bättre då antagligen, för er del, men kanske sämre för papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att det är värmeenheten i skrivaren som värmer pappret ojämnt, dvs håller på att ge upp. 

 

Finns det några defekter på själva utskriften, om du tex direkt efter en utskrift drar fingret över de svarta partierna, smetar det ut någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...