Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
moi2

Varning för Tyfon Svenska AB

Rekommendera Poster

Vill varna alla för att teckna avtal med Tyfon Svenska AB. 

För tre månader sedan bytte jag till Tyfon som min nya ISP och sedan dess har jag inte haft användbart internet. Anledningen till att jag bytte till dem var att de påstod sig kunna leverera VDSL 30/12 till mig och jag behövde lite snabbare upplänk än de 24/1 jag hade. Sedan dess har min hastighet normalt legat på 0,4/0,3 Mbit/s. Otaliga kontakter till deras så kallade tekniska support är helt verkningslösa. Kontakter med kundsupporten med önskningar om hävning av abonnemanget är verkningslösa. De är inte med i ”Telekområdgivarna” så ingen hjälp därifrån. Jag hoppas nu på hjälp från ARN för att kunna bli av med dem. 
De levererar mindre än 10% av utlovad hastighet. Lämnar ingen kompensation, inga lösningar och vägrar trots detta att säga upp abonnemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill varna alla för att teckna avtal med Tyfon Svenska AB. 

För tre månader sedan bytte jag till Tyfon som min nya ISP och sedan dess har jag inte haft användbart internet. Anledningen till att jag bytte till dem var att de påstod sig kunna leverera VDSL 30/12 till mig och jag behövde lite snabbare upplänk än de 24/1 jag hade. Sedan dess har min hastighet normalt legat på 0,4/0,3 Mbit/s. Otaliga kontakter till deras så kallade tekniska support är helt verkningslösa. Kontakter med kundsupporten med önskningar om hävning av abonnemanget är verkningslösa. De är inte med i ”Telekområdgivarna” så ingen hjälp därifrån. Jag hoppas nu på hjälp från ARN för att kunna bli av med dem. 

De levererar mindre än 10% av utlovad hastighet. Lämnar ingen kompensation, inga lösningar och vägrar trots detta att säga upp abonnemang.

När du är i kontakt med ARN eller Tyfon Svenska AB är det viktigt att du inte vill "Säga upp avtalet".

Det är mycket viktigt att du använder dig av "Häva avtalet".

Juridiskt har det mycket stor betydelse.

 

Säger du upp ett avtal följer man det ingångna avtalets villkor för uppsägning. Är det bundet måste du invänta bindningstidens utgång innan du kan säga upp avtalet.

Om du däremot vill häva avtalet, p.g.a. t.ex. leveransproblem ger det dig rätten att avsluta avtalet här och nu.

 

ARN har jurister som ser på alla ärenden. Även om man är en enkel konsument måste termerna ändå vara de rätta för att man skall få sitt ärendet behandlat på det sätt man önskar.

 

Således skall du häva avtalet och inte säga upp det.

 

Åge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara som motvikt tala om att jag har Tyfon 30/30 via fiber sedan cirka 3 år och är helnöjd. Har inga problem med hastigheten och dom gånger jag har behövt prata med kundtjänst/support så har jag blivit väl bemött. / Hälsningar Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen är Tyfons kunskaper om VDSL och förutsättningarna för en snabb VDSL förbindelse tämligen obefintliga.

Så det är att för dig att begära hävning av avtalet. Eftersom Tyfon inte levererar.

Kanske med brev till Styrelseledamöterna?

http://www.allabolag.se/5565444808/befattningar

Och ta kontakt med din gamla leverantör?

Du har ju haft de här problemen i 3 månader.

Har du spelat in samtal med supporten?

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du är i kontakt med ARN eller Tyfon Svenska AB är det viktigt att du inte vill "Säga upp avtalet".

Det är mycket viktigt att du använder dig av "Häva avtalet".

Juridiskt har det mycket stor betydelse.

 

Säger du upp ett avtal följer man det ingångna avtalets villkor för uppsägning. Är det bundet måste du invänta bindningstidens utgång innan du kan säga upp avtalet.

Om du däremot vill häva avtalet, p.g.a. t.ex. leveransproblem ger det dig rätten att avsluta avtalet här och nu.

 

ARN har jurister som ser på alla ärenden. Även om man är en enkel konsument måste termerna ändå vara de rätta för att man skall få sitt ärendet behandlat på det sätt man önskar.

 

Således skall du häva avtalet och inte säga upp det.

 

Åge

Tack Åge, det är hävning jag krävt. Efter alla problem med Tyfon hann jag kontakta både Telekområdgivarna och lokala konsumentrådgivningen innan jag gick till ARN, så informationen hade jag innan, men tack ändå för att du är en person som vill hjälpa andra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen är Tyfons kunskaper om VDSL och förutsättningarna för en snabb VDSL förbindelse tämligen obefintliga.

Så det är att för dig att begära hävning av avtalet. Eftersom Tyfon inte levererar.

Kanske med brev till Styrelseledamöterna?

http://www.allabolag.se/5565444808/befattningar

Och ta kontakt med din gamla leverantör?

Du har ju haft de här problemen i 3 månader.

Har du spelat in samtal med supporten?

Jag förstod ganska snabbt att det skulle bli problem med det här företaget så jag skötte all konversation via mejl och den har jag vidarebefordrat till ARN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara som motvikt tala om att jag har Tyfon 30/30 via fiber sedan cirka 3 år och är helnöjd. Har inga problem med hastigheten och dom gånger jag har behövt prata med kundtjänst/support så har jag blivit väl bemött. / Hälsningar Claes

Jo, jag förstår att det finns de som det fungerat för också, annars hade företaget inte funnits, de har aldrig varit otrevliga, de bara struntar i att fixa problemet.

Jag hoppas du slipper problem med din uppkoppling så att du slipper gå igenom det jag går igenom.

moi2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstod ganska snabbt att det skulle bli problem med det här företaget så jag skötte all konversation via mejl och den har jag vidarebefordrat till ARN.

Du kan lägga till företaget AllTele till din lista på företag som är svåra att ha att göra med när anslutningen inte fungerar. Om det nu är en tröst.

 

Har precis hjälp en vän med att driva ett ärende mot AllTele. Han beställde bredband som de inte kunde leverera. Betalt ville de ha men att fixa så uppkopplingen fungerade, nej, det lade de över på min vän.

Felet var utanför min väns kontroll och låg inte hos honom. Felet låg i AllTeles anslutning till hans bostad.

 

De medgav att de inte kunde leverera men att inget i deras avtal angav att avtalet kunde hävas p.g.a. detta. Dessutom diskvalificerade sig deras kundsupport som kunniga och uppvisade en inkompetens som inte får finnas hos den tekniska supporten.

 

Anslutningen blockerades av ett annat bolag, ett bolag som ingen kände till. AllTeles tekniska support upplyste min vän om att han kunde gå in på www.bredbandskollen.se för då skulle han se vilken operatör som blockerade anslutningen. Hur detta skulle gå till när internetanslutningen inte fungerade, just för att AllTele inte kunde leverera tjänsten, det förklarade inte den tekniska supporten hos AllTele.

 

Jag var i kontakt med AllTele många gånger under loppet av en dryg månad. De lovade ett flertal gånger att återkomma men så skedde aldrig. Jag hittade en punkt i avtalet som min vän kunde hänvisa till och därmed få avtalet hävt.

Min vän ringde och hävde avtalet. Fick en muntlig bekräftelse på att så också var gjort. Tre veckor senare får han en ny faktura från AllTele.

 

Vid förnyad kontakt med AllTele får han beskedet att en överordnad chef återtagit hävningsbeslutet och återinsatte avtalet med min vän och AllTele. Allt utan att meddela min vän ett enda ord om detta.Skälet till återtagandet var, enligt den överordnande chefen, att punkten i avtalet som min vän hänvisade till inte kunde tillämpas. Felet låg inte hos AllTele, trots att de inte kunde leverera.

 

Mina förnyade kontakter med AllTele bemöttes av arrogans och oförskämdheter. Jag tog till slut kontakt med Telekområdgivarna och fick information om hur jag skulle gå vidare med ärendet.

 

Skriftlig kontakt togs med AllTele. En vecka senare kommer ett svar om att deras handläggningstid är mellan 20 och 30 dagar. 11 arbetsdagar efter min skriftliga kontakt vände jag mig åter till Telekområdgivarna då de gav mig information om att göra så om AllTele inte besvarat mitt brev inom 10 arbetsdagar.

Samma dag kontaktar Telekområdgivarna AllTele. Kort efter beskedet från Telekområdgivarna att de tagit kontakt med AllTele i ärendet, kommer en skriftlig bekräftelse från AllTele att avtalet är hävt med hänvisning till den punkt i avtalet som min vän först använde sig av.

 

AllTele är ett företag som inte bryr sig om sina kunder om det krånglar med abonnemanget. De återkopplar inte, hör inte av sig trots flertal löften om det. AllTele har uppvisat alla sidor som ett företag kan visa när det gäller sin totala frånvaro av kundrelation.

 

Tack vare att AllTele är anslutna till Telekområdgivarna undgick min vän att driva ärendet till ARN. Han såg fram emot att få ett bra bredband till sin bostad. Istället fick han ett bolag på halsen som inte kunde leverera och sedan lade locket på för all kundkontakt.

 

Självklart finns det nöjda kunder hos AllTele liksom det finns hos Tyfon. Men det bör ändå belysas att AllTele uppträder oerhört oproffsigt när problem uppstår. De har dessutom personal på den tekniska supporten som är inkompetent och inte skall befinna sig där.

Att be en kund ansluta sig till en internetsida när kunden inte har någon internetanslutning är inget annat än uruselt.

 

Min vän har nu fått en anslutning via ett annat bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...