Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gruppera/summera?


Mikael63

Rekommendera Poster

Tänkte väcka detta till liv igen men upplever att det inte fungerar som tidigare...

Skulle vilja ändra på detta rätt mycket och ha en makro-knapp för varje projekt (frukter i exemplet) och då helst att man inte behöver hålla reda på var man har markören i bladet.

Alltså en knapp Apelsin som stämplar in på första lediga rad. En knapp Banan som stämplar ut föregående tid och stämplar in på nästa rad.

En knapp Lunch osv. samt kanske en knapp som bara Stämplar ut.

 

Många knappar/makron blir det men det kan nog vara värt det, att skapa ny knapp, nytt makro för varje nytt projekt/uppdrag. Ja, eller frukt då!

 

Men! Jag skulle vilja hantera detta från mobilen med. Och att hantera ett helt kalkylblad blir för plottrigt.

Skulle därför tänka mig att EN makroknapp får heta "Mobil" och att jag via mobilen enbart kan hantera just denna makroknapp.

Ställer krav på att det då finns en app för detta, som antingen direkt eller indirekt kan påverka makrot.

 

Har inte kollat något alls på detta än, vet inte riktigt var jag börjar, fast jag ska givetvis kolla.

 

Uppslag/förslag/synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag ingen aning om vad denna tråd handlar om. Kanske du kan summera/sammanställa vad vi har och vad du önskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlade om ett försök att skapa ett kalkylblad där man på ett simpelt sätt kan mata in start- och stopptid för olika uppdrag. (Olika frukter i exempelfilerna)

Sedan kunde resultatet visas i en pivot.

Betoningen låg på enkelheten, både att stämpla in/ut men även att korrigera data.

 

Jag har dock strulat till det, någonstans, då jag inte tycker att allt fungerar lika bra som det gjorde tidigare.

 

I stället för, eller som alternativ till, att fixa så som det en gång fungerade tänkte jag ta detta en nivå till.

Att ersätta manuellt inskriven "frukt" och sedan en makroknapp för att stämpla in, en annan för att stämpla ut, till att ha färdiga makroknappar för varje "frukt".

Dock med den reservationen, för att ens gå vidare, att man på något sätt behöver kunna hantera en av dessa inmatningar via en app i mobilen (Android).

 

Det i sin tur skulle kunna kräva en annan/ytterligare mjukvara än Excel i datorn (Win 7) och jag har en rätt så avancerad (eller dyr) mjukvara i datorn som skulle kunna ingå i detta. OM det nu inte finns enklare vägar att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu delvis löst detta med App i mobilen.

Har fixat en genväg som skriver "NU" *) till en textfil som sedan laddas till Google Drive (och som då synkas till datorn).

 

*) Formatet är som 1.488404392719E9

 

Tanke 1: Jag öppnar min Excelbok, klickar på knappen "Hämta från Drive" och Excel begriper vad 1.488404392719E9 är, omvandlar det till "begripligt format" och petar in detta i bladet.

 

Tanke 2: Min mjukvara i datorn triggas av den nya filen, öppnar boken, (om den inte är öppen), kör makrot "Drive" som då helt ignorerar innehållet i textfilen och sätter sin egen "NU".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.
 

*) Formatet är som 1.488404392719E9

 
Detta motsvarar "The current local time as second since midnight January 1, 1970 UTC"
 
Vilken funktion ska man använda i Excel för att få det som ex. 2017-03-02 12:37 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel räknar tid i hela dygn (från 1901-01-01). så dina sekunder behöver konverteras till hela dagar.

1,488404392719E9/(24*60*60)

Och sen skall dagarna adderas till excels värde för 1970-01-01

=DATUM(1970;1;1)+ 1,488404392719E9/(24*60*60)

Ändra visningsformatet till datum och tid.

 

Eller konvertera det till text med rätt visningsformat.

=TEXT(DATUM(1970;1;1)+ 1488404392,719/(24*60*60);"ÅÅÅÅ-MM-DD tt:mm")

 

 

Formeln ovan blir fel eftersom du måste lägga på/dra bort tidsskillnaden mot GMT. typ -1/24

 

Funkar ju bra detta :thumbsup:

(ser att punkt måste ändras till komma också)

 

Då får jag försöka snickra på ett makro som öppnar textfilen, klipper ut innehållet, klistrar in det på ett blad i boken, till att börja med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ju bra detta

Eller så inte...

nedanstående är från den textfil som skapas

 

1.488407100785E9
1.488407166489E9
1.488407180272E9
1.48845349079E9
1.488464776546E9
1.488474330615E9

Detta är resultatet i Excel, efter att ha hämtat värden och ersatt . med ,

 

post-52940-0-62471300-1488532101_thumb.png

 

 

Tillägg, förklaring:

Denna del kommer alltså att utgöra en "extrafunktion" där/när jag vänt på användningsområdet.

Idag använder jag alltid mobilen för att "stämpla in/ut" men eftersom jag till 98,5% sitter vid datorn är tanken att jag ska använda datorn för att "stämpla in/ut" och bara i undantagsfall använda mobilen när jag är ute på jobb, och behöver växla uppdrag, som stöd för minnet.

Vid datorn får jag då se tiderna och själv komma ihåg vilka uppdrag det handlar om (det kommer vara tre olika som mest, gissar jag), föra in dessa tider manuellt i de "rätta" fälten. 

 

 

Tillägg: Lägger ner detta, har problem med att radera info i telefonen efter att jag hämtat till datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mera till arkivet då:

Verkar hända något när jag klistrar in värden. Den rad som faktiskt fungerar vet jag inte varför?

Men jag kunde lägga in /1000 i formeln så verkade just den lilla delen funka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...