Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Netscape


Martin Berg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att uppdatera min lilla hemsida och jag tycker att jag fått till en rätt så bra grafisk grund. Nu har jag dock problem med att få den att fungera i alla browsers (som vanligt).

 

Kolla in den på:

http://hem.fyristorg.com/Lightswitch/test.htm

På IE ser den helt OK ut

på Netscape 4 helt åt fanders

på Netscape 6.1 ser allt bra ut förutom ramen på sidorna i den nedre text-delen.

(Jag har nog tänkt mig att utesluta Netscape 4 men 6an skulle jag vilja få att fungera.)

 

Problemet är den att när text rutan växer (sidan är skapad av enbart "tables") vill jag att sidorutorna också skall växa med och fylla ut det område som skapas av förstoringen.

 

Hoppas det finns någon html-guru här som kan hjälpa mig med detta problem.

 

TIA

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Usch ... background i table och td ??

Detta är inget som ska fungera enligt standarden och i de fall browsers stödjer det så gör de på olika sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej Robert

 

Tabeller och backgrounds i Netscape kräver är ett gissel. Bakgrundsbilder i Netscape repeterar i andra celler och tabeller.

 

Det finns några sätt du löser detta

 

1. du gör et bild som är lika stor som din tabell och sedan delar upp den i flera små bilder som var och en är lika stor som dina celler i din tabell är, om du nu vill ha en sådan tabell.

 

2. Om du skall ha nästlade tabeller (tabeller i tabeller) så lägg en bakgrundsbild i den nästlade tabellen med samma färg som i huvudtabellen.

 

3. Det allra smartaste sättet är att helt enkelt lura Netscape att tro att det är en bakgrundsbild i en tabell eller cell, helt enkelt genom att skriva i respektive TD eller TABLE- tagg background="sökväg/fil".

Sökvägen och filnamnet kan vara vad som helst. Netscape kommer att tro det är en bakgrundsbild i cellen fast det inte är det och eftersom bakgrundsbilder inte genererar en sprucken ikon så går man runt det problemet.

 

Netscape kräver alltid att det ät ngt i en cell för att den skall förstå, men i detta fallet räcker det inte med   utan den vill ha ett Attribut i form av en bakgrundsbild.

 

Lycka till

 

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig.

 

Jag lade upp hela sidan igår och tog då av misstag bort exemplet.

 

pröva på

http://hem.fyristorg.com/Lightswitch/

 

Jag har dock löst problemet i Netscape 6 nu. Och jag känner att 4.nått inte riktigt är värt besväret.

 

Tack för vilja till hjälp dock!!!

 

 

MVH

Martin Berg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...