Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut datorns internet till mobilen via wifi


Okalettos

Rekommendera Poster

Jari Karivainio

Hej!

Bifogade bilder visar att routern inte har dchp avständ. Denna måste stängas av och routern konfigureras som accesspunkt. Din dator skall agera dchp-server och dela ut ip-adresser till anslutna enheter. Router/ap ansluter du med kabel till en av routerns lanportear från datorns ethernetport.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är skillnad på när du ska konfigurera routern och när du sen använder den ständigt. Konfiguration görs bäst med en nätverkskabel eftersom en trådlös förbindelse kan förloras när man håller på och sen kan det bli knepigt att komma in igen.

 

För att få det som du vill måste Windows brygga det mobila bredbandet till det trådlösa nätverkskortet och inte till Ethernet-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skippar jag att försöka uppdatera firmware, antingen är den faktiskt uppdaterad men att d-links gränssnitt utelämnar de sista tre tecknen i den nya versionen (GORTN300A1_FW100B02), för efter xx antal lyckade uppdateringar med femtioelva olika inställningar så står det fortfarande "Firmware version: 1.00".

 

Till huvudsaken.. Routern är resetted och inställd på dhcp, f ö har jag inte gjort några ändringar efter reset. Mobilen blir då ansluten bums, men internet i mobilen funkar inte. Stänger jag dhcp i routern blir inte mobilen ansluten till densamma, utan mobilen säger att den inte får någon ip-adress.

 

För att det mobila usb-bredbandet ska ge internet till datorn samtidigt som routern är ansluten via wifi så verkar jag behöva ha det enligt bifogad bild.

Bifogar även bild på ipconfig /all utifrån aktuella inställningar.

 

post-16510-0-14085400-1445363709_thumb.jpg

post-16510-0-62656600-1445363723_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte går på LARSAS förslag så är din brygga inställd på att brygga till Ethernet-porten, dvs nätverkskabel till router, så börja med att ansluta nätverkskabeln till routern för att se om mobilen kan få internet via routern. DHCP ska vara avstängt i routern för annars kommer både datorn och routern att försöka ge mobilen en IP-adress.

 

Eller har du fått två bryggor eftersom det står bryggad på två nätverksanslutningar?

 

Fungerar det trådlösa nätverkskortet?

Jag undrar eftersom det inte syns till i ipconfig-resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, igen.. Har börjat om från början typ..

 

Har tagit bort alla anslutningar, startat om datorn, resettat routern återigen och avaktiverat lan ifall den kan störa på nåt vis.

Efter det har jag bryggat datorns wifi med bredbandsmodemet som du tipsat om Cecilia. Bifogar ipconfig/all hur det ser ut efter det.
Dock, routern har jag inställd på dhcp, annars säger mobilen att den inte får någon ip-adress, så har det varit ända sen jag började med detta. Tyvärr får mobilen fortfarande inget internet :/.

 

Förstår inte vad som krävs för att routern/mobilen ska få tillgång till datorns/bredbandsmodemets internet.. Tycker att jag testat alla kombinationer och inställningar som finns utan att vara en hacker..

post-16510-0-88732000-1445457998_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden gäller Ethernet, dvs anslutning med nätverkskabel.

 

Jag tror inte någon av dina bilder med ipconfig-resultat har visat något som har med trådlöst nätverkskort att göra.

 

Hur har du bryggat?

Jag tror att när jag vidarekopplade internet för 10 år sen eller så behövde jag inte göra något mer än att välja att andra datorer fick ansluta till internet i inställningarna för internetanslutning, ingen bryggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt att du inte försöker dig på att följa instruktionen i inlägg 30.

 

Steg 1 att i kommandotolken se om trådlösa nätverkskortet uppfyller kravet, om det  gör   finns länkat till program för att enklare göra det du önskar

 

Smartast är att skaffa en router med stöd för mobilt USB modem. De finns från drygt 300kr

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s241446548

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

 

Jag köpte denna router pga av begränsad ekonomi och pga jag fått tips här om att det absolut borde fungera.. Således blir det ingen ny router. Men nog om det :thumbsup:.

 

Jag har nu slitit mitt hår i några dagar med att sätta mig in lite i ad-hoc, och tycker att jag gjort allt rätt.. men lik förb-nnat fungerar det inte...

 

Bifogar bilder med all världens inställningar jag har i datorn nu, och i mobilen..  ;)

 

Mvh :)

post-16510-0-19821200-1445880120_thumb.png

post-16510-0-13559900-1445880131_thumb.png

post-16510-0-65461300-1445880143_thumb.png

post-16510-0-17505200-1445880152_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med LARSAS, ad-hoc är för direktanslutning mellan två datorer.

 

Oavsett om det ska vara ad-hoc direkt mellan datorerna eller om routern ska användas som "mellankoppling" kan inte mobilen och datorns trådlösa nätverk ha samma IP-adress, utan de måste skilja sig åt i sista siffergruppen t ex 1 resp. 2. Men mobilens gateway ska vara satt till IP-adressen för datorn.

 

Skapas "Microsoft Hosted Network Virtual Adapter" av Windows när du anger att modemets internetanslutning ska vara tillåten att användas av andra enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med LARSAS, ad-hoc är för direktanslutning mellan två datorer.

 

Skapas "Microsoft Hosted Network Virtual Adapter" av Windows när du anger att modemets internetanslutning ska vara tillåten att användas av andra enheter?

 

Hej,

 

Okej, ni verkar säkra på att ad-hoc är för direktanslutning mellan två datorer..

Min fundering blir då - Var går gränsen för vad som är en dator, kan inte routern ses som en dator? Mobilen måste man väl iaf kunna se som en dator i detta sammanhang?

Menar ni att jag ska försöka skapa ad-hoc direkt mellan datorn och mobilen? Vet ni hur det går till på ett ungefär? Jag trodde det var det som var "omöjligt" och därför anledningen till att jag skulle skaffa routern..?

 

Ja - ad-hocen kan jag skapa även om usb-modemet är inställt på "Internetanslutningsdelning".

 

Angående usb-modemets "Internetanslutningsdelning - Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom Internetanslutningen på den här datorn" så har jag bockat i följande under dess "avancerade inställningar", för jag vet inte vad det blir för delning annars om man inte bockar i något alls? :huh: . Bifogar bild på hur det ser ut.

 

Angående det fetstilta ovan - så kan man undra till vad "andra nätverksanvändare" tillåts ansluta sig..? Antingen är det helt självklart att det är Internet som åsyftas, eller så är det bara en knepig/olycklig formulering av Microsoft som inte alls syftar på att man enkelt ska kunna dela ut Internet, liksom.

post-16510-0-99576800-1445930996_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack LARSAS för tipset från pcföralla :). Synd att jag inte hade tillgång till det tipset tidigare :blink: .

Nu hann jag dock skaffa routern, alena för att lösa detta, och ta mig tusan, nu har jag lyckats få mobilen att få Internet via datorns (i e usb-bredbansmodemets) wifi-Internetanslutning, via routern :thumbsup: , med routern ansluten till datorn via wifi, således allt utan sladdar, äntligen :thumbsup: .

 

Ps. LARSAS, "krånglar till det" gör man väldigt lätt när de enkla lösningarna inte verkar fungera och när man inte har tillgång till proffsig pedagogisk support-hjälp. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...