Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut datorns internet till mobilen via wifi


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja dela ut internet från min laptop Acer 5336 (med inbyggt wifi) till min mobiltelefon Samsung S3 LTE via wifi.

Datorn har Windows 10 och jag surfar på Internet via mobilt bredbandsmodem (usb Huawei) från Tre. Datorn har även fysisk nätverksanslutning, som jag dock inte använder pga kör med det mobila bredbandsmodemet.

Det närmaste jag kommit är i ”Egenskaper” för bredbandsmodemets nätverksanslutning under en flik som heter ”Delning” där jag bockat i ”Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom internetanslutningen på den här datorn”.

PS. Har sökt en del på nätet på eforum men inte hittat något som jag begriper mig på än. DS.

Tacksam för hjälp ...! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

För att kunna dela ut en nätverksanslutning till mobilen via wifi behöver du vidtaga 2 åtgärder.

 

1. Aktivera dhcp i din dator för att kunna dela ut en ipadress till mobilen.

2. Konfigurera nätverkskortet i din dator som en accesspunkt.

 

Lycka till!

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari, tack för svaret..

 

Vet du/nån hur man konfigurerar nätverkskortet (inbyggt i laptopen) som en accesspunkt?

DHCP är tydligen redan aktiverat i datorn.

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet nån hur man konfigurerar nätverkskortet (inbyggt i laptopen) som en wifi-accesspunkt? Tanken är att kunna surfa med mobilen via datorn liksom.

 

DHCP är aktiverat i datorn, men vet inte om det räcker..?

 

Kör Windows 10.

Har alltså ingen router, utan använder bredbandsmodem från Tre till Internet.

 

Hoppas nån har nån idé :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har slagit ihop dina två trådar.

 

Det är inte alla trådlösa nätverkskort som kan fungera som en accesspunkt. Om de kan det brukar det heta något med ad-hoc i inställningarna för det trådlösa nätverket.

 

Om det inte går i ditt fall, kan du använda en billig trådlös router och du ansluter datorn till en av routerns LAN-portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak, Johan :)

 

DMZ minskar säkerheten genom att placera en dator på internet-sidan av routerns brandvägg. Det är tänkt att användas när man har en server, t ex en webbserver eller spelserver, som det är meningen att andra ute på internet ska komma åt.

 

Det borde fungera med den routern om mobilen är hyfsat nära routern (datorn) för trådlösa förbindelser har ju lite problem med väggar och sånt. Med mobilt bredband behövs ju inte en router som klarar av mer än kring 100 Mbit/s och priset är ju verkligen lågt.

Info om routern, inkl. manual: http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/go/go-rt-n300-wireless-n-300-easy-router

 

Om du vill lägga dubbelt så mycket finns det routrar med stöd för USB-modem, dvs man kan ansluta modemet för det mobila bredbandet direkt i routern, och det krävs inte att datorn är på för att mobilen ska ha internetanslutning.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=s239286627

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Cecilia!

 

Finns det någon säkerhetsfördel att ha modemet inkopplat i routern jämfört med att ha modemet och routern inkopplade i datorn, liksom..?

 

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Nja, det är väl en liten fördel att ha två brandväggar, men det är en mycket liten skillnad så den skulle jag inte betala för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.. har nu köpt routern D-Link GO-RT-N300.. lyckas inte få routern att ansluta till datorn via LAN-porten på datorn, helt stendött (samt porten syns inte ens i enhetshanteraren) däremot går det fint via WIFI..

Om jag nu ska göra routern till accesspunkt för att kunna dela ut datorns Internet (usb-modem från Tre) till mobilen, kan det gå via WIFI eller krävs kabelanslutning LAN..?

Jag har försökt välja att skapa en accesspunkt för routern via Windows, men routern dyker inte ens upp i listan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något okänt i Enhetshanteraren så att det kan vara så att det saknas en drivrutin för att LAN-porten ska fungera?

 

Jag vet inte men jag gissar att ”Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom internetanslutningen på den här datorn” även fungerar via det trådlösa nätverkskortet. Däremot gillar en del routrar inte att bli konfigurerade över det trådlösa nätverket, framför allt innan deras trådlösa nätverk har blivit konfigurerat.

 

 

Jag har försökt välja att skapa en accesspunkt för routern via Windows

Jag förstår inte vad du försöker göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, kika på bifogad bild så ser du vad jag försökte göra ang att göra routern till en accesspunkt :thumbsup:.

 

Problemet verkar nu vara löst, åtminstone fungerar det som jag vill, men vet inte riktigt vad jag gjort för att det ska fungera ;), jag har i vart fall inte medvetet skapat någon accesspunkt..

 

Bifogar en bild på hur nätverksanslutningarna nu ser ut i kontrollpanelen.

LAN-porten verkar fungera nu, efter åtskilliga timmar efter att finna lämpliga drivrutiner, så routern är nu kopplad dit (tyvärr, för det hade ju varit mycket smidigare om den kunde kopplas ihop via WIFI, så man slapp ha routern vid datorn liksom :thumbsdown:, men men).

Anslutningen på bilden som heter Ethernet 4 är en brygga bestående av Ethernet 3 (LAN-porten) och "Pia TRE-modem" (usb-bredbandsmodemet). Jag har ingenstans, vad jag vet, valt att dela ut Internet, men det är kanske det en brygga åstadkommer helt av sig självt i mitt fall..?

post-16510-0-37036600-1444998546_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du har lyckats ansluta till din nyinköpta router via wifi. Du behöver ingen kabel mellan router och dator. Det du skall göra är att ansluta ditt mobila internet, dongel eller usbsticka till routern usbanslutning. Det är möjligt att du behöver ha nätverkskabel mellan router och dator för att konfigurera anslutningen till mobilt internet när du kopplat in dongel/usbsticka till routern. Är det en känd operatör kanske det kan fungera per automatik.

Det brukar finnas en manual som beskriver vad du behöver göra för att dela ut ditt mobila internet med hjälp av routern du köpt.

 

Det är routern du köpt som skall hantera anslutningen till internet, din dator och mobil blir klienter i det lokala nätverket routern tillhandahåller.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej Jari, routern har dessvärre ingen usb-kontakt.. Borde det gå ändå att slippa nätverkskabeln..?

Kan du flytta över simkortet från din dongel/usbsticka till den nya routern? Gör det i så fall, använd routerns manual för att få det att fungera.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt.. När nätverkskabeln är ansluten från routern till datorn så fungerar Internet i mobilen, via routern liksom, men, jag kommer inte åt routern (192.168.0.1) från datorn med nätverkskabeln :thumbsdown:.. Däremot, om jag aktiverar datorns wifi så kommer jag åt routern från datorn :huh:..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du har fått igång en del funktioner.

 

När det gäller åtkomst till routern inställningar tror jag det är bra att se resultatet av följande:

 

Starta Kommandotolken (syns när man högerklickar på Start-knappen) när WiFi är aktiverat och skriv:

 

ipconfig /all

 

Kopiera resultatet och klistra in i ditt svar, om det finns delar som är om ditt mobila bredband så ta bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den bilden finns inget trådlöst nätverkskort och det för nätverkskabel (Ethernet) anser att routern har adress 192.168.1.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia, tack för svaret :). Det kan inte vara helt lätt att försöka hjälpa någon på distans!

 

Jag har kopplat loss nätverkskabeln och körde ipconfig /all igen, bifogar den bilden här. Vet inte om det ger ytterligare nån ledtråd..? Kan det vara så att min nätverksbrygga försvårar info du eftersöker? Bild på nätverksanslutningar och brygga finns tidigare i tråden.

 

Mvh Johan.

post-16510-0-16486200-1445260928_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske bryggan som ställer till det. Kan du koppla loss den och sen nå routerns inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...