Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter uppdatering, svart skärm, pekaren utanför skärmen


tomashag

Rekommendera Poster

Jag har installerat Win 10 på en ny SSD från en ISO-fil. Allt gick bra ända tills jag försökte köra en update. Själva updaten gick väl bra men när jag på uppmaning startade om datorn så hände något konstigt. Windows-fönstret syntes tillsammans med de snurrande punkterna men sedan slocknade skärmen. Disk-lampan blinkade så något höll den väl på med. Pekaren hamnade långt utanför skärmen, man fick dra musen en bra bit innan pekaren dök upp på skärmen. Så småningom kunde jag logga in i blindo och verktygsfältet dök upp, dock utan ikonerna längst till höger. Försökte man starta t.ex utforskaren så fick man en blå linje under utforskarens ikon men inget syntes på skärmen. Jag har en känsla av att utforskaren nog startade men att dess fönster ligger utanför skärmen. Samma sak om jag högerklickar på skärmen så ser man en lista på vad man kan göra men klickar jag då på bildskärmsinställningar så får jag en ikon med blå linje under men inget på skärmen. När jag körde updaten så såg jag att det fanns två uppdateringar för grafikkortet (Nvidia GF210), det var kanske för mycket av det goda. Jag försökte starta i felsäkert läge men det fungerade inte, datorn låste sig, inte heller en total återställning från ISO:n. Jag har kört ett antal installationsförsök från grunden och det går alltid bra till att börja med men sedan är det kört så fort jag gör en update med efterföljande omstart. Man kanske skulle aktivera uppskjutning av update så att man hinner installera grafikdrivrutinerna direkt från Nvidia men vad händer då när man tar bort uppskjutningen av update? (Svår fråga :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ytterligare en nyinstallation från ISO-filen. Det gick som tidigare bra och jag stoppade automatiska uppdateringar. När jag sedan laddade ner grafikrutiner direkt från Nvidia och installerade dem så fick jag samma sak som när nya grafikrutiner kom via update från Microsoft! Det verkar vara ett ganska hopplöst fall, jag kan ju inte göra något eftersom jag inte ser något på skärmen :( . Tilläggas ska kanske att när jag trycker på startknappen så ser det normalt ut med t.ex rörliga nyheter och väder osv men det går inte att starta något program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon annan kontakt på grafikkortet eller moderkortet som kan användas för att ansluta en skärm?

I så fall pröva med det.

När du skriver att pekaren hamnar utanför skärmen, att meddelandefältet med ikonerna inte syns men aktivitetslisten så låter det som att Windows antingen tycker att skärmupplösningen är en helt annan än vad skärmen har eller att den tror att det finns en skärm till där öppnade fönster placeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag anslöt en TV till HDMI-utgången och minsann, där fanns den riktiga bilden. Av någon anledning tog Win 10 (eller rättare uppdateringen från NVIDIA vilken väl också kom via update såväl som direkt från NVIDIA) HDMI-utgången som utgång 1 och anslutningen till min skärm (DVI) som utgång 2. Jag ställde om så att endast utgång 2 skulle användas och då blev allt frid och fröjd! Tack Cecilia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...