Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkt igång mer när sladd är i


Martassen

Rekommendera Poster

Har en bärbar Hp-dator.

När jag har sladden i tycker jag fläkten går lite intensivare.

När jag kör utan sladd via batteriet är den knäpptyst. Så var det idag iallafall. Pigg dator i övrigt tycker jag

 

Kanske alltid varit så men tänkte höra läget om det är normalt.

 

Ska man helst köra på batteriet och först sätta i sladd när man behöver ladda ?

Vissa har jag hört tar ut batteriet om kör sladd.!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det kanske är som så att vid nätanslutning så kör processorn på högre klockfrekvens, ger mer prestanda, drar mer ström och utvecklar därmed mer värme - när man har nån applikation igång => fläkten måste köras mer..

 

Vid batteridrift sänks automatiskt processorns klockfrekvens och annat för att spara batteri, drar mindre energi och utvecklar mindre värme => fläkten tystare.

 

Har du dessutom laptopen på mjukt underlag (istället för ett hårt underlag), kanske igensatta kylkanaler av damm - så måste fläkten köras mer för att orka kyla.

 

Bara min gissning. :)

 

[Edit] Dessutom har jag för mig att tex. Windows 10 inte hämtar och installerar vissa tunga uppdateringar vid batteridrift och lika kan det vara med vissa virusskanningar som heller inte automatiskt körs vid batteridrift.

 

Därför kan det ibland vara nåt sånt som drar igång vid nätdrift(?) och kräver hög processoranvändning och kommer då också processorn att köra på högre frekvens och sammantaget blir det varmare och mer kylning krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn står på ett skrivbord.

Det är rätt delade meningar kring batteri märker jag:-).

 

Kan testa imorgon igen. Kan ju va vissa procedurer som körs som sas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du tittat på inställningarna för energilägen? Vid nätdrift är förmodligen energiinställningarna ställda på hög prestanda, vid batteridrift på energisparläge.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari:

Hur bör man ha nätdriften då? Låg eller hög?

 

Vart ställer man in det där? Windows10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du hittar det under "Inställningar", "System" har jag för mig. Jag har ställt in hustruns laptop (HP) på hög prestanda vid nätdrift och balanserat vid batteridrift. Har dessutom ställt in "fläkt alltid på" i bios. Laptopen är en en äldre HP Compaq 8710p (workstation) med 4 Gb minne och Windows 10 x64 pro.

 

Har själv en en likadan med 4 Gb minne jag kör Ubuntu 15.04 x86 på.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...