Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

6 eller 8 GB Ram?


Simson8

Rekommendera Poster

Kan jag få ett råd? Jag skall köpa laptop och väljer mellan två olika till exakt samma pris. Jag spelar inte utan surfar med många flikar öppna samtidigt. Dessutom så har jag alltid Word och Excel igång samt även något annat program, t.ex. eposten. Därför förstår jag att jag behöver mycket minne. Men hur stor är skillnaden mellan 6 och 8 GB?

Om jag väljer den med 8GB minne så får jag nog en lite sämre processor (tror jag). Jag får bara hälften så stor SSD-disk. Jag går även miste om den optiska enheten. Är det värt att offra allt detta för att få de 2 extra GB minne, nu när ni vet vad jag skall använda datorn till?

 

Alternativen ser ut så här.

 

8GB Ram

AMD A4-6210 – processor

128 GB SSD disk

Ingen optisk enhet

 

Eller

 

6GB Ram

Intel Core i5-4210U

256 GB SSD disk

Optisk enhet med DVD-brännare

 

Vad hade ni valt? Det viktiga är alltså att datorn inte segar, utan är blixtsnabb trots att det är mycket flikar och program öppna. Priset är exakt detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket... 

Jag antar att ju högre poäng.... desto bättre. i5 processorn vinner ju här då, men jag fattar ändå inte huruvida det uppväger att datorn har 2GB mindre Ramminne. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Displayen måste väl ändå vara en signifikant faktor här. Både för priset och kanske för dig personligen. Har du länkar till utförligare tekniska specar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att offra allt detta för att få de 2 extra GB minne, nu när ni vet vad jag skall använda datorn till?

 

Nej, absolut inte. Minne kan man alltid köpa till senare om man vill. Processorn är du fast med. För mig är det ett enkelt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore kanske enklare att ge råd ifall du skriver vilka två du funderar på eller sätter en budget på vad den får kosta.

Ta den med i5 och som vertpre säger så kan du byta så du får mer minne, i de flesta i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den med 8GB minne och 128GB SSD heter “Lenovo flex 2-15D a4-6210”

 

Den med 6GB minne och 256GB SSD heter ”Lenovo Z50-70 i54210U”

 

Båda har samma pris på MediaMarkt. 6490:-

 

Men nu fattar jag inte…. På MediaMarkts webbsida så kostar ju den med 8GB minne bara 5490:-. En hel tusenlapp billigare än i deras egen Kalmarbutik. ???

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-Flex-2-15D,90952,2134963.html?langId=-16

 

Och den med 6GB minne och i5 processorn kostar 7990 på webben. Se här

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-Z50-70,90952,2114083.html?langId=-16

 

Jag håller med vertpre. Minne kan man ju komplettera med. Jag ser att den har 2 minnesplatser. Detta hade jag nog nästan bestämt mig för innan jag såg priserna på webben. Säljer butiken ut i5 datorn 1500:- för billigt? Kanske jag skall hugga direkt dåJ?

 

Att båda kostar 6490:- i butiken vet jag säkert eftersom jag fotograferade av pris/spec-lapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar du dig med bara 128 GB SSD?

Hur mycket använt har du på disken i din nuvarande dator?

Ja, jag hade nog klarat mig med 128GB. Jag använder laptopen mest när jag reser. Men jag har nog bestämt mig. Läs mitt inlägg längre ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första som smäller när man tappar en bärbar med vanlig hårddisk är hårddisken. Efter  HP datorn fallit ner ur sängen så startade den inte för en granne.

Felsökning 1 timme 392kr hos datafirma, datorn gick inte och starta och man rekommenderade Ahlbergs data för 4500kr för att rädda filerna på hårddisken.

 

Jag installerade en Samsung på HP-datorn

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724061

och lyckades installera W7.

 

Jag hade alla gånger valt

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_LENOVO-Z50-70,90952,2114083.html?langId=-16 med 256GB SSD.

 

Att priserna i butik inte stämmer med webben har jag sett många gånger hos MM. Vanligen dyrare i butik än på webben.

Men lokal konkurrens kan ha sänkt priset.....i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...