Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reciever 5.1 med phono


matte420

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker en Reciever 5.1 med phonoingång, gärna med wifi och internet. Någon som kan tipsa om ett prisvärt alternativ?

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får en skild phono förförstärkare för från 500kr, t ex Pro-Ject PHONO BOX E, så låt inte det avgöra förstärkaren. Ska du däremot ha en 5.1 förstärkare för musik som det är tillräckligt kräm i så bör du ha en budget på 12-15000 kr eftersom alla de billiga 4-6000kr är allt för klena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du tänka dig en 2.1 förstärkare utan hdmi ingångar så är denna yamaha en bra val. Jag har en likadan. Den har inte inbyggd wifi men med skilld adapter eller kabel så har du internet radio, spotify connect, uppspelning från nätverksdisk m.m.

Den har också Phono ingång, två coax in, två optiska in, tre line-in,, två line out, cd in. USB på framsidan som klarar 24-bit 192 kHz flac och wav.

Lågnivå sub-ut.

2*80W i 8 ohm

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forstarkare/RN500BL/yamaha-2-1-receiver-r-n500-svart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad avses med Phonoingång? Alltså vad avser Ts använda den till?

 

Och Yamahan på Elgiganten har väl, såvitt jag kan se, bara en phonoutgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en Pro Ject Phono Box E pluggar jag in var då? I Tape-ingångarna?

Ni förstår att jag är helt borta när det gäller sådant här! Beklagar mina korkade frågor!

Mvh

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att jag börjar närmare mig tidpunkten då jag kan börja spela mina gamla Queen vinylskivor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du pluggar den till en tape ingång, line ingång eller cd ingång beroende på vad som finns.

 

http://www.project-audio.com/main.php?prod=phonoboxe&cat=boxes&lang=en#

 

Nu kommer lite teori, eller nörd fakta :-)

Skivspelaren ger men MM pick-up, MM=Moving Magnet, en spänning på runt 5 mV alltså 0,005V och Line ingångarna vill ha en spänning runt 0,75V eller 750mV men de klarar lägre och högre. Gamla kasett spelare ligger på runt 180mV och cd spelare kan ge ut mot 2V. Phono boxen förstärker signalen från 5mV till ca 500mV. Pga den låga spänningen så har de flesta skivspelare även en jordtråd som ska kopplas för att förstärkaren och skivspelaren ska utgå från samma 0V eller minus på strömförsörjningen i vardagligt tal.

Ifall du stöter på RIAA förstärkare så är det samma sak och det finns en RIAA kurva som säger hur mycket de olika frekvenserna ska förstärkas.

 

Om vi återgår till MM så är funktionen sån att en magnet rör sig inuti en spole och fungerar enligt samma princip som en generator.

Det finns även MC pick-up, Moving Coil, och deras funktion är som namnet säger spolen, coil, rör sig i magnetfältet men deras utspänning är lägre och kan inte använda samma försrtärkare samt att de vanligtvis finns på mera high-end skivspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...