Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att göra en systemavbildning pga felkod 0x80780119


kenneth G

Rekommendera Poster

När jag försöker göra en systemavbildning kommer det upp en ruta som säger att säkerhetskopieringen misslyckades pga för lite utrymme. Problemet verka uppstå efter det att jag bytte ssd hd från 110 Gb till 500Gb. Har två hårddiskaren en på  500Gb med ca 75Gb sparat på samt en på 1Tb med ca 450 Gb sparat på. Den jag satte in, ssd 500Gb, är systemdisk ©. Den externa disken där jag brukar spara systemavbild. är på 2Tb och har ca 1,8Gb ledigt. Alla diskar fungerar felfritt och är NTFS formaterade.

 

Jag hittade en partition på ssd disken © märkt Data. Den är 100Gb stor. Den är fylld till 99,9% Den verka bl.a. innehålla  boot instruktioner på flera språk och dessa filer innehåller endast 16 mb . Vad den i övrigt är fylld med framgår ej.

 

Jag har Googlat runt på nätet för att hitta en lösning. Vad jag kan förstå så är det denna partition märkt Data som är problemet? Den är för liten?

Jag bytte namn på den till Q. Enligt tips så öppnade jag kommandotolken som administratör. Skrev in  fsutil usn delitejournal /N /D Q: och tryckte enter. Detta löste inte problemet.

 

Den nya disken är en Samsung ssd EVO 850. Använde kloningsprogrammet som följde med disken. I övrigt är det inga problem med datorn förutom nu när jag skulle göra systemavbildningen, som misslyckades, kommer det till och från upp en dialogruta som påpekar att jag har för lite utrymme. Har windows 10 home.

 

Frustrerande att inte kunna göra en systemavbildning samt dialogrutan som kommer upp och påtalar att det är för lite minne. Är det risk för haveri?

 

Någon som kan hjälpa mig att lösa detta problem?

 

/Kenneth

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga upp en skärmbild på hur det ser ut i Diskhantering? Dessutom skulle jag föreslå att du använder ett tredje parts program för backup, t.ex. EaseUS Todo Backup Free.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Och tack för ditt tips på backup program.

Vad tror du om min undran om Q partitionen, tidigare Data, är för liten? Kan man öka partitionen på C-enhet utan att datorn kraschar?

Skall försöka att lägga in en bild på diskhanteraren.

 

/Kenneth

 

post-126973-0-82318200-1443200589_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data partitionen ska du inte röra. Den har inget med felmeddelandet att göra. Det är bara systemfiler som behövs för att Windows ska starta. Den är 100 MB stor inte 100 GB, som du råkade skriva. Den behöver inte vara större. Det går inte heller att utöka den i Windows.

 

Ladda ner programmet jag har nämnt eller ett annat liknade och gör en backup. Personligen har jag aldrig tyckt att Windows inbyggda är bra. Windows 10 har jag inte ännu uppgraderat till, det är möjligt att det fungerar bättre.

 

En fördel med EaseUS är att man kan se enskilda mappar i sin backup och återställa en bestämd mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte Q: som tidigare hette Data. Ta bort Q: från partitionen (högerklick på den - Ändra ...) så att du inte råkar förstöra något på den av misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag laddade ner "EaseUS Todo Free 8.6" med win 10 spport  för att kolla om det är ett alternativ till Win 10 backup. Tog ned den på en bärbar Pc. Vågade inte testa det på den dator jag inte har någon backup på. Programmet ser verkligen användarvänligt och funktionellt ut. Men jag får skriptfel som poppar upp när jag surfar runt. Dessa upphör om jag startar programmet.

 

Vet ej om det är handhavandefel av mig eller om det är tänkt att programmet skall ligga uppe?   Avinstallerade det med Revo uninstaller. Trots detta så poppade dessa rutor upp om info om skriptfel. Gjorde en systemåterställning och då blev det lugnt. 

Skall- EaseUS Todo Free - vara igång hela tiden eller är det något annat tokigt som triggar igång detta problem?

 

Kenneth

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt EaseUS i flera år och har aldrig haft några problem. Programmet är bara igång när en backup görs. Man gör ett schema när det ska köras.

 

Fanns det några alternativa program som man kunde boka av eller tillåta installeras tillsammans med EaseUS? Det var länge sedan jag installerade programmet, så jag minns inte.

 

Vad det är för scriptfel du får, har jag inte en aning om Det har jag aldrig sett hos mig. Jag har gjort två återställningar med programmet. Bägge gångerna har det gått utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var endast EaseUS som jag laddade ner. Kikade runt på datum och tid i utforskaren. Men jag skapade inget schema utan kollade endast runt. Jag försökte två ggr med samma resultat. Dvs laddade ner och fick återställa datorn. Det borde vara som du säger att man inte behöver ha det igång . Kan vara något i min dator som krockar med EaseUS. Skriptfelen fanns bara i Explorer och inte i  Edge.

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var endast EaseUS som jag laddade ner. Kikade runt på datum och tid i utforskaren. Men jag skapade inget schema utan kollade endast runt. Jag försökte två ggr med samma resultat. Dvs laddade ner och fick återställa datorn. Det borde vara som du säger att man inte behöver ha det igång . Kan vara något i min dator som krockar med EaseUS. Skriptfelen fanns bara i Explorer och inte i  Edge.

 

Kenneth

 

Jag tror du missförstod mig. I vissa gratis versioner finns ibland andra program inbakade. Bockar man inte av dessa vid installation av programmet man laddat ner, får man dessa "på köpet". Det är alltså inte frågan om du har laddat ner något mer än EaseUS Todo.

 

EaseUS behöver Inte vara igång. Vad är det för scriptfel du får? Jag uppdaterade precis till version 8.6 och inga scriptfel. Ja du, jag vet inte vad som händer hos dig.

 

Du kan prova ett annat program. http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag  surfar på en sida så kommer det upp dialogrutor där det står skriptfel. De innehåller information på vilken rad det är skrivfel. Det är kodangivelse och en del annat.  T.ex om jag surfar på aftonbladets hemsida så kommer det upp en dialogruta och frågar om jag vill fortsätta att köra skriptet. Jag få välja ja eller nej. Jag väljer nej. Omedelbart kommer den upp igen med samma innehåll. Jag kan få tryck nej ett stort antal ggr innan den slutar att poppa upp. Då är det bara att lämna denna sida. Fortsätter jag och scrollar med på sidan så börjar allt om igen. Detta händer på ett stort antal sidor. I princip så blockerar detta allt surfande. Som jag sa är det i IE och inte i Edge detta händer.

 

Jag laddade ned EaseUS från deras hemsida och kollade efter dessa "smygprogram" som brukar följa med om man inte är uppmärksam.

 

Jag skall vid tillfälle kolla upp ditt nya förslag. Tack för tipset.

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad jag inte kan förstå, är hur EaseUS kan framkalla detta. Prova att i IE klicka på Verktyg-Internetalternativ-Avancerat-Återställ. Det verkar ju som felet ligger IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan gjort denna åtgärd samt kollat att -Inaktivera skript felmeddelande- rutan är förbockad.

Något triggar igång dessa skriptfelmedelande i IE. Jag kommer att kolla på ditt nya tips till helgen.

 

Nu är det inte i den dator dessa skriptfelmeddelande poppar upp jag skall göra systemavbildningen. Där funkar funktionen. Jag har bara kollat upp programmet i den. Skulle samma sak hända i den dator jag inte kan göra en systemavb. på då blir jag olycklig. Det skulle kunna funka klockrent i den, men jag vågar inte testa.

 

Jag har varit i kontakt med Andes Reuterswärd och ställt samma fråga angående orsaken till att det inte går göra en systemavbildningen. Han säger att det inte är osannolikt att (boot) partitionen är för liten.  Normalt skall den vara 350Mb i Win 10. Gör man en uppgradering från Win 7 så blir den bara100Mb. Min Partitionen har bara några Mb fritt.  Win 10 behöver 50Mb för att kunna göra systemavbildning.  

 

Han rekommenderade bl.a. att testa att göra partitionen större med programmet "Mini Tool Partition Wizard Free". Jag har tänkt göra en backup på hela disken innan jag testar detta. Programmet verkar mycket smidigt att använda. Orsaken till att den är fylld till bredden tror jag beror på det kloningsprogram som följde med Samsung ssd  disken. Den la in något. Med den gamla disken, den jag uppgraderade Win med, där gick det bra att göra en avbildning. Men inte efter kloningen.

 

Tänk så mycket fritid man skulle ha om man inte laborerade med det man inte behärskar. T.ex datorer.

 

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att 100 MB system partitionen är större i Windows 10. Personligen har jag inte den partitionen på någon av mina datorer. System ligger i C: Vet inte varför Windows envisas med skapa den partitionen.

 

Mini Tool Partition Wizard Free är ett bra program. Det fungerar likadant som EaseUS Partition Master. Jag har använt bägge programmen en hel del. Behöver du hjälp, så säg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nu är problemet löst.

 

Använde mig av AOEMI Backupper programmet och gjorde en backup av ssd disken där Data-partitionen och C-partitionen ligger. Tog sedan mod till mig och gjorde C-enheten 200Mb mindre och Data- partitionen 200Mb större med det program som Anders Reuterswärd tipsade om. Efter nervöst väntande, medan datorn startade om för att genomföra min önskan, så fungerade allt klockrent. Nu går det åter att göra en systemavbildning i Win 10.

 

Tack för alla tips & delaktighet

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...