Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska man ha LINUX till då Win NT finns?


Luc

Rekommendera Poster

Jag har all den funktionalitet jag behöver i NT. NT:s prestanda är fullgod. Det jag ogillar med NT är priset. Ett nytt nätverk med x antal klienter och en server kostar skjortan om man ska ha NT server + workstation. Jag tror Microsoft skulle göra klokt i att inom kort göra OS:et mkt billigare alt. gratis. MS övriga produkter är ju gjorda för win32 plattformen. Stärker man plattformen breddar man samtidigt vägen för deras övriga produkter och skapar ett vapen mot ex. LINUX och BeOS.

 

Min bild av LINUX användare är att de är emot Microsoft, standardprodukter och har en genuint datorintresse (gärna från universitet/högskola). Stämmer detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asch det var dåligt uttryckt: standardprodukter - marknadsledande produkter

 

Att vara det bästa OS:et kan samtidigt innebära en mängd olika saker på samma sätt som att användarvänlighet är inte samma sak som användbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm...på tal om doktor i fysik vill jag bara nämna att admin på Sthlms Unviersitet Fysikum kör Windows NT 4.0.

-Utan en ända krasch/magsår......Det finns typ 100 klientdatorer, alla med profiler uppe på servern.

 

Det jag försöker säga är att även doktorer i fysik har vett nog att använda NT!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, den här debatten kan ju fortsätta hur länge som helst....men jag ska ändå säga hur jag tänker:

 

Linux är ett mycket bra o billigt OS, det är stabilt och bra på multitasking etc, MEN:

-Det ser ut som gammalt dos.

-I och med att man kör linux blir man okompatibel med resten av världen.

-Jag kör ingen server, jag skiter i om det finns inbyggt ftp, http, whatever-stöd....jag har ingen nytta av det.

 

Windows NT är stabilt (för att vara helt grafiskt) och:

 

-Jag är kompatibel alla apps och de flesta spelen (utan att behöva ställa in en massa)

Jag känner en kompis som kör linux. Och han säger alltid typ:

-Äh, det är bara att kompilera om xxx och sen funkar yyy bra.

-Jaha, jag vill inte ställa in, jag vill använda!

 

Jag vet att linux tekniskt sett är överlägset Windows NT, men det är ju så ointressant. Problemet är att alla linux-galninger inte inser att alla inte har tid och sitta och fjöna hela tiden, men vill ha ngting fungerande.

 

Den dagen linux blir grafiskt (jag hatar skal typ X av proncipskäl) byter jag oxo!!

 

/Z

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag märker att du inte har installerat linux någongång alls.

 

För winNT krävs det 3 diskar, + en himla massa fritt HD -utrymme.

För linux, redhat, behöver man inte använda disketter alls, bara att stoppa in CD:n och köra installations-progget.

Fast för slackware krävs det 2 diskar.

Tillockmed frågorna man får i NT's installations prog är mycket luddigare och flummigare än de i linux inst-prog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröskeln för att använda LINUX är i dag betydligt högre än vad den är för win32. Att behöva XDM och WindowMaker m.m. för att erhålla ett grafiskt gränssnitt verkar vara lite väl ansträngande.

 

Den största nackdelarna med NT som jag upplever är driftsäkerheten då man "lortat" för mkt. Vissa kombinationer av prg är så oerhört känsliga.

 

Är det möjligt att komma åt LINUX filsystem från NT? Vilket filsystem använder LINUX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installation av grafiskt skal är inget man behöver bry sig om i NT.

 

486:a är gammalt skrot som bör kaseras.

 

Så länge inte NT kan använda sig av LINUX låter jag det vara.

 

Finns det ngn prg-vara för replikering av filer i LINUX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, du hatar skal, men jag antar att du använder win95/98, vilket är ett skal till DOS, som alla vet är ett OS som är 16bitars, ingen multitasking alls, klarar max av 640kB RAM, max 8+3 tecken långa filnamn.

 

Win95/98 emulerar bara så att du tror att du kör ett 32bitars OS, med 64MB RAM (eller nåt) + multitasking.

som alla vet är emulatorer ofta ostabila..., inte konstigt att win95/98 kraschar dagligen...

 

Eller hur? :) :)

 

/Ben

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förenklar användandet med ett grafiskt skal på en server. Prova sätt potatis med en påse på huvudet! Jag har ingen lust att lära mig potatisåkern utantill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annrs finns det faktiskt fler fördelar med ett OS som i grunden är text-baserat, än ett OS som winNT.

Ett grafiskt skal, såsom Xwin, är bara att stänga ifall man skall spela spel, vilket gör att spelet då går mycket snabbare än om du spelar det i win95/98/NT,eftersom när man stänger det grafiska skalet frigör man en himla massa minne.

Och, tröttnar man på hur en window-manager ser ut, är det bara att byta :)

Försök att byta den i NT :)

 

/Ben

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla som gaggat och fjönat i den här threaden:

 

-LÄGG AV!!!!!!!!!!!!

 

Det tjänar ingenting till att diskutera..

...det är som politik och religion....ingen tar den andres argument...

 

Tack för ordet...och NT rules

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?????/* #include ".signature" */:)

 

kanske meningslöst men..

 

Det e ju precis vad man behöver till ett OS som e stabilt. Ett jä**a alpha(?) progg som sätter hela systemet i gungning.

Underbart. Fast om man e desperat så.. kan man ju alltid på NT o kracha.

 

Om ett par år kanske LINUX e nåt att ha, till och med. Vem vet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pappa är mycket starkare än din pappa...

 

Fyller den här tråden någon funktion egentligen?

Behov, smak och kunskap är olika. NT och Linux verkar vända sig till olika målgrupper, och båda OS'en verkar behövas. Om inte annat blir väll båda bättre av att sno bra ideér från varandra.

 

mh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<suck>, blättiblätiblä.

 

Men sign, kommertaren menar jag att den e fjantig, om den skulle krivar som den gjordes så tufft, verkligen, om den skulle utföra nåt så, otur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha....Nt behövs inte...

 

-Behövs!? Vaddå behövs?!

 

Jag menar om man ska driva saker o ting så lång kan man ju först och främst konstatera att jobbiga radikaler som inte har växt ifrån protesterandet typ 70-tal INTE behövs!

 

Jag menar en "övermänniska" (dvs. du) som inte är NT-användare (som ju är hjärndöda) borde i så fall inse att det inte blir bättre för att man agerar gaphals!

 

Jag tycker det är så jävla barnsligt och svassa omkring och tro att man är för mer än alla andra bara för att man använder ett annat os.

 

Om du e så jävla smart kan du väl sluta använda datorn och beräkna allt du vill i huvudet!

 

Och när vi ändå är inne på det där med pengar så är nog fan Bill Gates rikare än Torvalds!

 

 

/från undermänniskan Zoomdriver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens:

Varför är alla som använder NT hjärndöda?

Vet du vad ordet hjärndöd betyder i huvudtaget?

Man blir så jävla irriterad på männsikor som dig, jävla besserwissers, fördomsfulla idioter. Det är såna som du som ger Linux användarna dåligt rykte. Som gör så att folk tror att alla Linux användare ser ner på folk som inte kan/har tid/behöver använda Linux.

 

Peter:

Vad vet du som saken? Känner du både Bill och Linus?

 

Alla har faktiskt inte tid att sitta och pyssla med Linux, alla har inte de kunskaper som behövs. Och ni ska F-N inte sitta och se ner på dem för det.

 

Ps. Jag är varken NT eller Linux användare. Ds

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahopp, nu vet alla att linux e JÄTTE bra, och att man minsann kan göra det mesta med det.

 

Sen är NT ett förhålandevis enkelt kraftfullt fast slött OS, som dom flesta företag ändå använder!!

 

Då kan vi sluta tjafsa och kasta skit. Om eforumet ska bibehålla sin kvalitet så kan inte denna typen av påhopp och fjantighet fortgå.

 

Visst kan man diskutera funktionalitet och användarhet, men på ett vettigt sett tack.

 

Hoppas att nån håller med mig iaf, för jag tycker eforumet är en jättebra grej, som riskerar att balla ur om det inte hålls efter lite!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Käre Jens!

 

Nu när du tom har erkänt att du är en riktig skitstövel kan du väl ha hjärna nog att vara tyst.

 

Jag anser inte att en seriös diskussion på ett forum ska innhålla en massa snack om hurivida en NT-användare är hjärndödare än andra användare.

 

Jag beklagar att din uppväxt troligen inte varit var den borde ha varit, men att låta det gå ut över oss vanliga eforum-användare är väl onödigt.

 

För att slippa få en massa skit av Jens i fortsättningen har jag beslutat mig för att helt enkelt skriva: "Linux är bäst"

 

-Bra, tack....låt mig vara i framtiden, och dumpa din galla över någon/något annat.

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror LINUX har mkt att vinna på att plocka russinen ur NT och motsatt. NT idén skiljer sig från LINUX vilket gör att dem kommer vara olika. Min förhoppning är att man inom kort kan använda de bästa delarna ur båda systemen parallellt.

 

Att använda en färdig produkt som NT och inte verka som försökskanin för LINUX kallar jag inte hjärndött utan smart.

 

//Luc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att tråden börjat spreta i olika riktningar och blivit för stor. Men jag tycker den varken har varit konfliktbetonad eller en fråga om NT eller LINUX. Den har snarare varit berikande och upplysande. Jag har fått flera svar på lösningar som jag undrat över gällande LINUX. Tack för svaren!

 

mvh

Luc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...