ytterhogdal Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Har en readyNas som jag vill komma åt mapparna på. Jag ser den i nätverket, men när jag skall öppna mapparna säger den att det går inte att komma åt mapparna; varför? Jag kör windows 10 nu, när jag installlerade den första gången var på en windows vista dator. Jag bifogar en bild som visar vad som händer när jag klickar på mappen. Hjälp mig snälla . Jag behöver in i mapparna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Jag klarar inte av att läsa meddelandet riktigt för det blir för smått. Ta gärna en skärmbild med Skärmklippverktyget som bara visar Utforskarfönstret med meddelandet ovanpå. Vad händer när du klickar på Diagnosticera-knappen? Har du samma användarnamn och lösenord nu i Windows 10 som i tidigare Windows-version? Har du konfigurerat NAS:en så att datorn har tillgång till den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 När jag installerade den första gången var på en annan dator som jag körde vista på. Har nu skaffat en ny dator som jag körde 8.1 , men uppgraderade senare till windows 10 . När jag skriver in ipadressen till disken som är 192.168.1.100 så kommer följande text upp: There is a problem with this website’s security certificateWe recommend that you close this webpage and do not continue to this website. The security certificate for this site doesn’t match the site’s web address and may indicate an attempt to fool you or intercept any data you send to the server. Go to my homepage instead Continue to this webpage (not recommended) Kan det vara något med certifikaten som gör att man inte kommer in i disken? Hur konfigurerar jag NASen då? Och var är knappen diagnosticera då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Eftersom det gäller din egen NAS och inte en webbserver ute på internet bör du ju kunna lita på den och fortsätta till den webbsidan. Nog ser det väl ut som att det finns en Diagnosticera-knapp i din bild, men det är för smått för att jag ska kunna läsa felkoden t ex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Felkoden är: 0*80070035 När jag klickar på knappen Diagnosticera kommer jag till nästa ruta där det står: Det går inte att hitta \\192.168.1.100\media Namnet kan vara felstavat. Klickar vidare kommer till nästa ruta där det står: 192.168.1.100 finns men det går inte att hitta media. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Hur gick det med att komma vidare i webbläsaren? Har du kollat vad det står i manualen som du borde kunna ladda ner från Netgear? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Hej igen! Jo, det går bra, men då kommer jag till inloggningssidan för netgear. Där fyller jag i användarnamn + lösenord och då kommer jag fram till netgearrutan. Där står det att: Inga utdelningar kan nås för närvarande. Har tittat i manualen men jag hittar inget som har med fel att göra. Ska kolla en gång till. Jag ser ju nasen på nätverket, men klickar jag på tex. mediamappen så kommer det en ruta med bl.a, felkoden. Vet du hur jag kommer till nätverkskartan i windows 10? Felkoden som kommer upp när jag klickar på mediamappen på nasen är 0*80070035 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Felkoden som kommer upp när jag klickar på mediamappen på nasen är 0*80070035 Det visade sig att den felkoden just betydde att sökvägen inte hittas, så som det står under i felmeddelandet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 27, 2015 Author Share Posted September 27, 2015 Hur kommer jag till nätverkskartan i windows 10 då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 Har idag pratat med supporten på Netgear och vi lyckades med att få tillgång till mapparna på Nasen. Men det fungerar fortfarande inte att nå den från webläsaren. Den säger att det är certifikatfel. Vad menas med detta och hur gör man så att det fungerar även där? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Bra att du har fått någon sorts tillgång i alla fall. Certifikatfel kan bero på många saker, klockan i datorn går fel, giltighetstiden för certifikatet har gått ut osv. Står det inte något mer detaljerat, kanske efter att du har klickat på något? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 30, 2015 Author Share Posted September 30, 2015 Går man in i inställningarna för certifikat så ser man att certifikatet från netgear har gått ut. (Aug2015) Men hur gör man för att få ett nytt certifikat från netgear? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 30, 2015 Share Posted September 30, 2015 Då får man kontakta dem. Annars går det väl att lägga in något undantag i webbläsaren, åtminstone i Firefox. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ytterhogdal Posted September 30, 2015 Author Share Posted September 30, 2015 Jag ska kontakta dem och höra . Kan du tala om för mig hur jag lägger in ett undantag i webläsaren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 30, 2015 Share Posted September 30, 2015 Jag använder Firefox och dyker det upp ett sånt val (knapp) när jag väljer att fortsätta till webbsidan trots varningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.