Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa sticka med Windows 10

Martassen

Recommended Posts

Jag har en dator där jag kört Windows 8.1. I somras uppgraderade jag med gratiserbjudandet Windows 10 på datorn.

Innan jag uppgraderade till Windows 10 så fixade jag så jag hade en usb-sticka med windows 8.1 ifall jag skulle få virus idag typ.

Bör man skapa en sticka även med Windows 10 om skulle få virus idag?
Eller funkar det isåfall att köra med stickan windows 8.1  och uppgradera till windows 10?
Uppgraderingen gäller väl bara i 1 år eller hur funkar det om man får nån virus och behöver ominstallera och det är över 1 år?

Jag hoppas naturligtvis slippa använda dessa stickor men tänkte om jag behöver en sticka med även Windows 10 eller om det räcker med stickan Windows 8.1 som jag har i byrålådan?

Se bifogad bild vad gäller min windows.
Tacksam för länk om behövs skapa sticka med Windows 10 och hur man gör.

Tack på förhand!

Du kan få installationsfilen för Windows 10 här: http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Den kan du bränna till en DVD-skiva eller lägga på ett USB-minne för senare ominstallation av Windows 10.

När du har uppgraderat till Windows 10 på en dator (moderkort) får du använda, och installera om Windows 10, så länge du vill på den datorn (moderkortet).

Ove Söderlund

Jag skulle rekommendera att skapa en Win10-sticka då du nu har en uppgraderad och därmed aktiverad WIndows 10, så finns det ingen anledning att gå omvägen via installlation Windows 8 och därpåföljande uppgradering till Windows 10 när du helt enkelt kan återinstallera Windows 10 direkt.

Ok. Då ska jag fixa sticka och lägga det på sticka.

i Cecilias länk står det välj utgåva och en listruta alternativ: Windows 10 kn, Windows 10n, windows10 och nåt mer. Antar jag ska välja den som bara heter windows10?

Bara sätta i sticka välja den som enbart heter Windows 10 och trycka bekräfta och se glad ut ?

Vill verkligen tacka för hjälpen! :-)

Jo men i Cecilias länk finns följande i droplisten innan man bekräftar:

Windows 10 kn, Windows 10n, windows10 och nåt mer. Antar jag ska välja den som bara heter windows10?

Senare i guiden antar jag att det är Windows 10 home 64 bitars som ska väljas.

Ok! Stort tack för hjälpen!

Såg nån form av windowsmapp på c-disken längst upp med dollartecken. Som jag tror hade dagens datum vid "skapad".
Inget speciellt? Se bifogade bilder. . Den har kanske har funnits tidigare.

Ok !

Jag har lagt Windows 10 på sticka idag å trodde mappen hade med det att göra eller om

gjort fel. Datumet stämde hyggligt med när jag la Windows 10 på

sticka så därför fundera!

Vill återigen tacka!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...