Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur flytta Picasa-bilder från gammal till ny dator


banji

Rekommendera Poster

Hej, Finns någon som kan hjälpa/förklara för mig...ska flytta över till den nya datorn från min xp men kommer inte in på picasa där alla mina foton ligger en skylt  med "error" kommer upp där det står " this application erros starting up we´re sorry for the inconvenience, but you need to reinstal to fix this unable to authenticate" ringde till pcforallas support och fick svaret att jag ska ominstallera vilket jag gjort då återuppstår picasa på engelska med en massa konstiga bilder och symboler men inte mina foton vad har hänt och vad gör jag för att få tillbaka mina foton och album? Behöver verkligen er hjälp och lättfattade förklaringar eftersom jag inte är dataproffs tack på förhand

Jill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera till en början att dina bilder finns kvar på datorn. Gå till deras mapp (Bilder) och se att de finns där.

 

Vilket operativ går du till? Hur har du gjort uppgraderingen?

Installera om Picasa är rätt väg, kanske även manuellt radera eventuella rester i

%appdata%\Local\Google\Picasa2

%appdata%\Google\Picasa2Albums

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

vet inte hur jag raderar manuellt, ja bilderna finns kvar

operativ är windows xp  uppgraderingen kom som en skylt i datorn, det var då det blev konstigt med massa symboler osv dessutom allt på engelska...

vad är nästa steg

Jill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för uppgradering du fått in? Win XP får inga uppgraderingar längre (annat än absolut rent akuta). Jag brukar säga till de med XP att de gör gott i att byta operativsystem i datorn, Windows XP är inte säkert att använda, att surfa med.

Ett modernt Linux-system brukar vara bästa alternativet i en gammal dator men kräver givetvis en viss datorvana för att klara bytet.

 

 

Det jag undrar är helt enkelt om du inte fått in ett virus/en trojan i datorn som rört till det i den?

 

men ta en titt i Windows update, se vad du har för senaste uppdatering där-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar ska kolla olika som du föreslagit. jag vet att xp inte är så säkert längre därav mitt byte till ny dator, men som sagt jag vill ju få med mig så mycket som möjligt till den nya så även mina foton

så tack för nu

Jill :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej, du ska flytta bilderna till din nya dator.

Då behöver du inte picasa.

 

Har du en extern disk koppla in den till datorn och kopiera över dina filer manuellt med utforskaren.

Bara att sedan ansluta den till den nya datorn, kopiera in bilderna på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, vad de så enkelt...men en "dum" fråga då blir det överföring mappvis som jag sorterat eller blir det bara alla bilder i en ända "röra" så man får göra om all sortering i nya datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir den ordning du har på hårddisken.

 

Men du kan kopiera över inställningarna för picasa till den nya datorn. Då får du ta en kopia från picasas mapp i mappen %appdata%

skriv in %appdata% i sökfältet i utforskaren så kan du sedan klicka dig fram till Picasas mapp där. Zippa ihop, spara ned på extern disk, flytta över och, efter att du installerat picasa på nya datorn, kopiera in de filer som krävs för att picasa ska minnas. Gör en backup på picasas nya mapp innan, utifall det är något i denna som bråkar på din nuvarande installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...