Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ram minne 12Gb


Mischi

Rekommendera Poster

Hej!'

 

 

'Är det någon som kan svara på denna fråga?

 

Finns en Acer Aspire V371 med windows 10. Original fanns 4 Gb minne.

 

I system stod det

 

Processor Intel® Core I3-4005U CPU @ 1.70GHz  1.70GHz

 

Installerat Ram minne: 4GB (2,43GB går att använda)

 

Systemtyp:  64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

 

Nu har jag installerat 8GB ram minnet till, och nu står där installerat Ram-minne 12GB ( 2,43GB går att använda? 

 

Min fråga, varför används inte mera minne och hur löser jag detta? Tacksam för svar från de som vet!

Tack på förhand

 

Mischi

post-137083-0-53048500-1442937467_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!'

 

 

'Är det någon som kan svara på denna fråga?

 

Finns en Acer Aspire V371 med windows 10. Original fanns 4 Gb minne.

 

I system stod det

 

Processor Intel® Core I3-4005U CPU @ 1.70GHz  1.70GHz

 

Installerat Ram minne: 4GB (2,43GB går att använda)

 

Systemtyp:  64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

 

Nu har jag installerat 8GB ram minnet till, och nu står där installerat Ram-minne 12GB ( 2,43GB går att använda? 

 

Min fråga, varför används inte mera minne och hur löser jag detta? Tacksam för svar från de som vet!

Tack på förhand

 

Mischi

Det kan vara en begränsning i datorns hårdvara eller BIOS.

Kontrollera om det finns en uppgradering av BIOS till datorn (om datorn har vad som kalldes BIOS förr??)

 

Har varit med om detta för snart 20 år sedan. Ökade minnet från 4MB till kanske 20MB men Windows hittade mindre.

Vilket stod i handboken till datorn, en COMPAQ DX 33 bärbar, tror gränsen var 12MB enligt handboken.

Och 12MB var vad Windows 3.11 hittade.

Senare körde jag Windows 3.11 i en dator med 96MB RAM. Windows 3.11 hittade 64MB.

Så det var inte Windows som begränsade till 12MB i COMPAQ DX33.

Datorn med 96MB RAM startade 3.11 på mindre än 10 sek från 2GB hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!'

 

 

'Är det någon som kan svara på denna fråga?

 

Finns en Acer Aspire V371 med windows 10. Original fanns 4 Gb minne.

 

I system stod det

 

Processor Intel® Core™ I3-4005U CPU @ 1.70GHz  1.70GHz

 

Installerat Ram minne: 4GB (2,43GB går att använda)

 

Systemtyp:  64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

 

Nu har jag installerat 8GB ram minnet till, och nu står där installerat Ram-minne 12GB ( 2,43GB går att använda? 

 

Min fråga, varför används inte mera minne och hur löser jag detta? Tacksam för svar från de som vet!

Tack på förhand

 

Mischi

Kan det vara så att du i BIOS/UEFI har ställt in att resterande GB ska användas av grafiken i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall titta på två ställen till om minnesmängden innan någon slutsats dras.

 

Sök--Systeminformation--Systemöversikt.

 

Och

 

Sök ---Resursövervakaren---Minne

 

Vad sägs på de ställena om minnesmängd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du i BIOS/UEFI har ställt in att resterande GB ska användas av grafiken i datorn?

 

Kan det vara så att du i BIOS/UEFI har ställt in att resterande GB ska användas av grafiken i datorn?

Det verkar vara som du säger, resterande minne används av grafiken! hur kan jag ändra på det? Eller är det bättre så här? Jag har fått meddelande att datorn fungerar långsamt, därför utökade jag minnet.

i resursövervakaren står följande

Tillgängligt 507 mb

Cachelagrat 463 mb

totalt       2493 mb

minne installerat 12288mb

Säger det något?

Hälsningar

Mischi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Vilket operativsystem kör du med: Windows XP/Vista/7/8 eller 10?

64-bitars är klart.

 

Av vad jag kan se så verkar systemet känna av korrekt att du har installerat 12GB minne

Tillgängligt 507MB är däremot för mig en gåta.

 

Att du har cache lagrat 463MB dvs. nästan en halv gigabyte i detta sammanhang är obefintligt och troligen beroende på din webbläsare.

Detta skall vi inte stirra oss blinda på.

 

Vilka andra program hade/har du i gång förutom webbläsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara som du säger, resterande minne används av grafiken! hur kan jag ändra på det?

Det gör du i BIOS/UEFI-inställningarna. Hur man kommer dit beror på datormodellen och den du skrivit verkar inte korrekt.

 

 

Hmm...

Vilket operativsystem kör du med: Windows XP/Vista/7/8 eller 10?

64-bitars är klart.

Windows 10 står det i trådstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på vad som händer om 8 GB minnet ej är helt kompatibelt med det ursprungliga 4GB minnet..Dvs det kan ej arbeta ihop med det gamla.

 

Jag antar att det är köpt m.h.a en minneskonfigurator, det kanske bara innebär att minnet fungerar ensamt eller i par med ett lika dant i din dator.

 

Vilka minnen är installerade och fungerar det nya ensamt.

 

Beteckningen v371 hittar jag inte men det finns åtminstone en variant av V3-371-xxx som har din processor

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi backar tillbaks ett steg: du startar datorn och direkt går in i BIOS Setup med någon av tangenterna Del, F12, F2, F1 eller Esc.

'Det brukar stå på skärmen eller i manualen.

 

Missar du att trycka rätt tangent inom några sekunder, så försöker Windows att boota..

Stäng av datorn och försök igen. Ofta måste man trycka på rätt tangent upprepade gånger.

 

Väl där skall du kunna se hur mycket minne som rapporteras av systemet.

Står det 12GB där så skall du sedan göra en sk. "Load Optimized BIOS Default" eller "Load BIOS Default" sedan Save & Exit

 

Detta är mycket viktigt att du gör, för då kommer BIOS inställningarna att anpassa sig till installerad hårdvara, processor och inte minst minnena och dess inbördes hastigheter och timings.

 

Återkom med resultatet.

Mvh

 

Ps. Generellt är det så att man brukar rekommendera att köpa alla minnena från ett och samma minneskit oavsett, dessa är matchade mot varandra.
Det brukar vara upplagt för problem att blanda olika minnen med varandra, ja t.o.m. kan det i extremfallen vara så att olika minnesstickor fast med exakt samma part no. storlek, timings, tillverkare etc. inte fungerar i hop med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi backar tillbaks ett steg: du startar datorn och direkt går in i BIOS Setup med någon av tangenterna Del, F12, F2, F1 eller Esc.

'Det brukar stå på skärmen eller i manualen.

 

Missar du att trycka rätt tangent inom några sekunder, så försöker Windows att boota..

Stäng av datorn och försök igen. Ofta måste man trycka på rätt tangent upprepade gånger.

Du har ju Windows 10, Flyfisherman.

Brukar det inte vara svårt att komma in i BIOS/UEFI där eftersom starten av datorn går så snabbt?

Blir det lättare om man stänger av "Fast Startup"?

Är det så att det dyker upp något om att starta UEFI-inställningarna om man håller nere Skift-tangenten när man klickar på "Stäng av" i Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name="Cecilia" post="1663156" timestamp

Brukar det inte vara svårt att komma in i BIOS/UEFI där eftersom starten av datorn går så snabbt?

Blir det lättare om man stänger av "Fast Startup"?

Är det så att det dyker upp något om att starta UEFI-inställningarna om man håller nere Skift-tangenten när man klickar på "Stäng av" i Windows 10

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Man får ingen upplysning vid start vad man skall trycka för att komma till BIOS, men har man tagit reda på det innan så är det inget problem.

På TS dator bör det vara f2 man skall trycka upprepat på när man tryckt på startknappen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Vilket operativsystem kör du med: Windows XP/Vista/7/8 eller 10?

64-bitars är klart.

 

Av vad jag kan se så verkar systemet känna av korrekt att du har installerat 12GB minne

Tillgängligt 507MB är däremot för mig en gåta.

 

Att du har cache lagrat 463MB dvs. nästan en halv gigabyte i detta sammanhang är obefintligt och troligen beroende på din webbläsare.

Detta skall vi inte stirra oss blinda på.

 

Vilka andra program hade/har du i gång förutom webbläsaren?

Jag kör windows 10. Datorn vet att det finns installerat 12gb minne. Provade med att ta bort ena minnesmodulen men det var likadant  som förut. Jag har installerat senaste bios men det ändrade inget heller. endast webbläsaren var i gång.

Dropbox och e-post startar tillsammans med windows + F-secure inget annat. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara som du säger, resterande minne används av grafiken! hur kan jag ändra på det? Eller är det bättre så här? Jag har fått meddelande att datorn fungerar långsamt, därför utökade jag minnet.

i resursövervakaren står följande

Tillgängligt 507 mb

Cachelagrat 463 mb

totalt       2493 mb

minne installerat 12288mb

Säger det något?

Hälsningar

Mischi

 

Är det verkligen Resursövervakaren du har tittat på? Det borde se ut så här. Jag har visserligen Win 7, men det ser väl ungefär likadant ut.

 

post-36233-0-06155500-1443457176_thumb.png

 

Hos mig står följande, när jag tittar på egenskaper för datorn. Installerat minne: 6,00 GB (5,89 GB går att använda)

 

Det saknas alltså 110 MB. Det är dessa som är markerade som Maskinvarureserverade i Resursövervakaren. Hur ser det ut hos dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen Resursövervakaren du har tittat på? Det borde se ut så här. Jag har visserligen Win 7, men det ser väl ungefär likadant ut.

 

attachicon.gifResursövervakaren.PNG

 

Hos mig står följande, när jag tittar på egenskaper för datorn. Installerat minne: 6,00 GB (5,89 GB går att använda)

 

Det saknas alltså 110 MB. Det är dessa som är markerade som Maskinvarureserverade i Resursövervakaren. Hur ser det ut hos dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min huvudteori är att du köpt fel minne. Det är möjligt att det fungerar ensamt ,det är kanske så att ett ensamt minne endast kan placeras i det ursprungliga minnets slot..Tyvärr är det omöjligt att förstå av det du skriver om du har testat nya minnet ensamt.

 

.Du har fått förslag om att gå in i BIOS och se om Load BIOS Default enligt inlägg 10 gör så att det fungerar .Är det gjort.

 

Det finns nog ingen Acer dator som heter v371.Troligen  heter den den V3 371 plus någonting i så fall bör det vara  funktionstangenten   f2 som används för att komma in i BIOS.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min huvudteori är att du köpt fel minne. Det är möjligt att det fungerar ensamt ,det är kanske så att ett ensamt minne endast kan placeras i det ursprungliga minnets slot..Tyvärr är det omöjligt att förstå av det du skriver om du har testat nya minnet ensamt.

 

.Du har fått förslag om att gå in i BIOS och se om Load BIOS Default enligt inlägg 10 gör så att det fungerar .Är det gjort.

 

Det finns nog ingen Acer dator som heter v371.Troligen  heter den den V3 371 plus någonting i så fall bör det vara  funktionstangenten   f2 som används för att komma in i BIOS.

 

LARSAS

Ja, den heter Acer V3 371 Aspire. Jag började också tro att minnet var fel, men när jag provar 4Gb minnet så står där samma sak 2,43Gb går att använda.

När jag varit in i bios och tittat på minnet står där 1288mb minne installerat men det går inte att klicka på det det är svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den heter Acer V3 371 Aspire. Jag började också tro att minnet var fel, men när jag provar 4Gb minnet så står där samma sak 2,43Gb går att använda.

När jag varit in i bios och tittat på minnet står där 1288mb minne installerat men det går inte att klicka på det det är svart.

Skrev du fel ,menade du att du testade med enbart nya minnet så var resultat samma?

 

När du lämnar BIOS finns inget val liknade Load default BIOS?

 

Med programmet CPU-Z kan man se egenskaperna för minnena. Bifogar bild

 

post-57552-0-92530500-1443529982_thumb.png

 

Om du skickar med ett skärmklipp på varje slot borde man kunna bedöma om minnena kan fungera tillsammans

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-137083-0-37546800-1443536925.pngpost-137083-0-37546800-1443536925.png

Skrev du fel ,menade du att du testade med enbart nya minnet så var resultat samma?

När du lämnar BIOS finns inget val liknade Load default BIOS?

Med programmet CPU-Z kan man se egenskaperna för minnena. Bifogar bild

attachicon.gifCPU-Z för MSI bärbar dator.PNG

Om du skickar med ett skärmklipp på varje slot borde man kunna bedöma om minnena kan fungera tillsammans

LARSAS

 

Skrev du fel ,menade du att du testade med enbart nya minnet så var resultat samma?

När du lämnar BIOS finns inget val liknade Load default BIOS?

Med programmet CPU-Z kan man se egenskaperna för minnena. Bifogar bild

attachicon.gifCPU-Z för MSI bärbar dator.PNG

Om du skickar med ett skärmklipp på varje slot borde man kunna bedöma om minnena kan fungera tillsammans

LARSAS

Hej igen!

 

Här är en skärmbild av en zlot. klickar jag på 2 slot så är allt tomt, så det tyder likväl att minnet är fel eller hur? jag var in på acers hemsida och körde ett program som kollade hurudant minne det skulle vara men likväl verkar det ha blivit fel. jag väntar på ditt svar förrän jag köper ett nytt minne. 

 

Hälsningar Mischi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-137083-0-37546800-1443536925.pngpost-137083-0-37546800-1443536925.png

Skrev du fel ,menade du att du testade med enbart nya minnet så var resultat samma?

När du lämnar BIOS finns inget val liknade Load default BIOS?

Med programmet CPU-Z kan man se egenskaperna för minnena. Bifogar bild

attachicon.gifCPU-Z för MSI bärbar dator.PNG

Om du skickar med ett skärmklipp på varje slot borde man kunna bedöma om minnena kan fungera tillsammans

LARSAS

 

Skrev du fel ,menade du att du testade med enbart nya minnet så var resultat samma?

När du lämnar BIOS finns inget val liknade Load default BIOS?

Med programmet CPU-Z kan man se egenskaperna för minnena. Bifogar bild

attachicon.gifCPU-Z för MSI bärbar dator.PNG

Om du skickar med ett skärmklipp på varje slot borde man kunna bedöma om minnena kan fungera tillsammans

LARSAS

Hej igen!

 

Här är en skärmbild av en zlot. klickar jag på 2 slot så är allt tomt, så det tyder likväl att minnet är fel eller hur? jag var in på acers hemsida och körde ett program som kollade hurudant minne det skulle vara men likväl verkar det ha blivit fel. jag väntar på ditt svar förrän jag köper ett nytt minne. 

 

Hälsningar Mischi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-137083-0-21821000-1443537675.png

Skrev du fel ,menade du att du testade med enbart nya minnet så var resultat samma?

När du lämnar BIOS finns inget val liknade Load default BIOS?

Med programmet CPU-Z kan man se egenskaperna för minnena. Bifogar bild

attachicon.gifCPU-Z för MSI bärbar dator.PNG

Om du skickar med ett skärmklipp på varje slot borde man kunna bedöma om minnena kan fungera tillsammans

LARSAS

Hej igen!

 

Jag kollade på skoj zlot 3 och där hittade jag detta. Där var original minnet.? Det står i speccky att det finns 4a minnesplatser men jag har hittat bara 2st, så troligtvis måste det finnas 2 till men var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

På en del bärbara finns minnesplatser placerade under tangentbordet. Då brukar tangetbordet vara lätt att demontera med tydligt utmärkta skruvar på undersidan.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSkärmklipp slot3.PNG

Hej igen!

 

Jag kollade på skoj zlot 3 och där hittade jag detta. Där var original minnet.? Det står i speccky att det finns 4a minnesplatser men jag har hittat bara 2st, så troligtvis måste det finnas 2 till men var?

 Enligt specar för Acer Aspire V3 371 finns endast 2 st minnesplatser ,så det är mystiskt också..

 

Kan du lägga in skärmklippet för slot 3 från CPU-z

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan du lägga in skärmklippet för slot 3 från CPU-z

 

LARSAS

Slot 3 finns i senaste inlägget från Mischi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...