Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borttagning av pdf-filer


Aja

Rekommendera Poster

När jag i utforskaren försöker ta bort pdf-filer får jag följande besked:

"Det går inte att slutföra uppgiften eftersom filen är öppen i ett annat program."

 

Jag har inte öppnat filerna i något annat program. Övriga filer och mappar går att ta bort.

 

Nu gäller det Windows 10, men samma problem hade jag även i Windows 7 och Windows 8.1.

 

Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att få bort dessa filer?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte öppnat filerna i något annat program

Filer du laddat ner med webbläsare och webbläsaren fortfarande öppen/igång?

 

Kanske kan LockHunter visa vilket program som låser filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det programmet funkade på dessa filer som jag scannat in. De tycks också vara öppna. Nu är de borta.

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Detta problem tycks gälla alla pdf-filer, inte bara de som laddats ner via webbläsare eller skannats in. Finns det verkligen inte nå¨gon inställning i wondows som gör att jag kan ta bort pdf-filer utan att varje gång behöva starta LockHunter?

 

/Gunilla 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att det i LockHunter står: "No process locking this file or folder have been found." Trots detta går filerna inte att ta bort genom delete i Utforskaren, men i LockHunder går det att ta bort dem.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen > Program >  avinstallera Lockhunter > starta om datorn.

 

Hur fungerar det nu?

 

Jag har aldrig varit med om att man behövt ett sk. 3:e partsprogram för att ta bort filer på datorn. Tvärtom kan dessa i stället orsaka mer trubbel.

I fall nu inte dessa pdf-filer går att avinstallera så beror det kanske på detta eller att du har korrupta operativsystem-filer på disken.

 

Mitt tips är att du har ett korrupt filsystem och testa att försöka skanna igenom detta och reparera, genom att använda Windows inbyggda verktyg Systemfilsgranskaren:

//eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-fels%C3%A4kertl%C3%A4ge-p%C3%A5-windows/

 

Därefter startar du om datorn, kör Windows update ev. startar om datorn igen på uppmaning och provar igen.

 

I så fall, ta en backup och kör chkdsk /f från en kommando prompt som du kör som administratör.

Start > skriv cmd > i listan som kommer upp > högerklicka på Kommandotolken > välj 'Kör som administratör' > skriv eller kopiera in chkdsk /f

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen men problemet verkar ha löst sig efter att jag uppgraderade till Adobe Reader DC. Därefter har jag kunnat ta bort de pdf-filer.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...