Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutin för bildskärm


NackaBosse

Rekommendera Poster

Jag har Driver Booster 2.4 installerad på datorn. Det säger att min drivrutin för bildskärmen måste uppdateras. Gör jag det så kan jag inte välja upplösningen 1680x1050, så jag valde att gå tillbaks till den gamla drivrutinen. Mitt grafikkort är ATI Radeon 4600.

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju Driver Booster som gjorde detta åt mig så jag vet inte. Har du förslag på bättre program som håller koll på drivrutiner och uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 har Microsoft kommit överens med ändå fler dator- och kretstillverkare, t ex HP,  att deras drivrutiner ska distribueras via Windows Update och då kommer de ju in automatiskt. Annars är det bäst att själv kontrollera på datortillverkarens webbsidor för ens datormodell och även på grafikkortstillverkarens webbplats, om man spelar sådana spel där det är viktigt att ha den senaste drivrutinen.

 

En drivrutin är inte dålig bara för att den är några år gammal.

 

AMD-(ATI-)drivrutiner hämtas här: http://support.amd.com/en-us/download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Jag spelar inga avancerade spel på min dator, men som amatörnörd vill man ju ändå ha det senaste, men som du säger det är inte livsviktigt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det är viktigare att ha stabil dator än att ha den absolut senaste grafikdrivrutinen där enda skillnaden mot tidigare versioner är att den är optimerad för spelet x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
På 2015-09-19 på 23:27, skrev Cecilia:

Program som Driver Booster kan man inte lita på.

 

Varifrån hämtade du drivrutinen du prövade med?

Jag hämtade min genom PCforallas hemsida. Vid artikeln om 5 program som rekommenderades

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog inte uppdateringarna som de rekommenderar för spel och vill att man ska ladda ner en köpversion. Ville uppdatera då det står någonstans i Forumet att man kan pröva det ifall det är de som gjorde att uppdateringen misslyckades. Men enligt er nu så är det inte viktigt att gå igenom dem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2015-09-22 på 14:38, skrev Cecilia:

I Windows 10 har Microsoft kommit överens med ändå fler dator- och kretstillverkare, t ex HP,  att deras drivrutiner ska distribueras via Windows Update och då kommer de ju in automatiskt. Annars är det bäst att själv kontrollera på datortillverkarens webbsidor för ens datormodell och även på grafikkortstillverkarens webbplats, om man spelar sådana spel där det är viktigt att ha den senaste drivrutinen.

 

En drivrutin är inte dålig bara för att den är några år gammal.

 

AMD-(ATI-)drivrutiner hämtas här: http://support.amd.com/en-us/download

Gjorde uppdareringarna för att jag trodde de hade betydelse för w10 uppdateringen. Att de gamla inte skulle vara kompatibla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2015-09-22 på 13:45, skrev NackaBosse:

Det var ju Driver Booster som gjorde detta åt mig så jag vet inte. Har du förslag på bättre program som håller koll på drivrutiner och uppdateringar?

PcförAllas rekommendation om bästa gratis program är Slimdrivers. Jag prövade den men den är fruktansvärt trög. Man måste ta allt separat. Jag blev förvirrad av hur den jobbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev mariannes:

Gjorde uppdareringarna för att jag trodde de hade betydelse för w10 uppdateringen. Att de gamla inte skulle vara kompatibla.

Ok. Tack. Då glömmer jag drivrutinerna för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2015-09-22 på 14:38, skrev Cecilia:

I Windows 10 har Microsoft kommit överens med ändå fler dator- och kretstillverkare, t ex HP,  att deras drivrutiner ska distribueras via Windows Update och då kommer de ju in automatiskt. Annars är det bäst att själv kontrollera på datortillverkarens webbsidor för ens datormodell och även på grafikkortstillverkarens webbplats, om man spelar sådana spel där det är viktigt att ha den senaste drivrutinen.

 

En drivrutin är inte dålig bara för att den är några år gammal.

 

AMD-(ATI-)drivrutiner hämtas här: http://support.amd.com/en-us/download

Nu fick jag nåt på skärmen från "AMD installer" om att hämta en ny drivrutin....kan jag bara strunta i den? Vet inte om det nu är genom Driver Booster eller slimdrivers? Har båda på datorn...

Finns också bockat för automatiska uppdateringar. Pls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mariannes:

Vet inte om det nu är genom Driver Booster eller slimdrivers?

Avinstallera Driver Booster och Slimdrivers för de verkar ju mest öka förvillelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Avinstallera Driver Booster och Slimdrivers för de verkar ju mest öka förvillelsen.

Ok! tack! 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev mariannes:

Ok! tack! 

 

Har avinstallerat programmen. Ser i kontrollpanelen att jag har ett program där kvar som heter AMD install Manager utgivare Advanced Micro Devices Inc. Är 26.3 MB stor. Det var därifrån som infot om nya drivrutiner kom.

Vet någon vad det är och måste man ha det eller kan man ta bort det? Vet inte om det kom via de andra två programmen eller om detta redan har funnits i min dator innan. Dock har jag inte fått några erbjudanden därifrån att uppdatera tidigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså tillverkarens uppdateringsprogram som just är till för hålla produkter från den tillverkaren uppdaterade. Det har man nytta av för då vet man att drivrutinerna kommer från rätt källa och någon tar visst ansvar för fel, till skillnad när man använder dessa allmänna uppdateringsprogram där man inte har en aning om varifrån drivrutinerna kommer och ingen som tar ansvar om det blir sämre efter en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
På 2018-06-05 på 17:11, skrev Cecilia:

Det är alltså tillverkarens uppdateringsprogram som just är till för hålla produkter från den tillverkaren uppdaterade. Det har man nytta av för då vet man att drivrutinerna kommer från rätt källa och någon tar visst ansvar för fel, till skillnad när man använder dessa allmänna uppdateringsprogram där man inte har en aning om varifrån drivrutinerna kommer och ingen som tar ansvar om det blir sämre efter en uppdatering.

Tack Cecilia,

Då är det alltså tryggt att välja ta de uppdateringsförslag som kommer från dem? De erbjöd precis en uppdatering men hade inte lästa detta så jag kryssade bort. Man skulle välja 4 olika alternativ. Är det bra att bara välja automatisk uppgradering/uppdatering? 

De kommer väl igen och erbjuder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Det är i alla fall det tryggaste alternativet, men därmed inte sagt att hårdvarutillverkarna aldrig gör fel. Personligen föredrar jag att veta när en uppgradering/uppdatering ska ske men många väljer automatiska uppdateringar/uppgraderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2015-09-22 på 23:50, skrev Cecilia:

Själv tycker jag att det är viktigare att ha stabil dator än att ha den absolut senaste grafikdrivrutinen där enda skillnaden mot tidigare versioner är att den är optimerad för spelet x.

Det stämmer inte. Med nyare grafikkort eller inbyggd grafik i processorn så kommer naturligt (liksom för några generationer äldre grafikkort) nyare grafikdrivrutiner som ofta åtgärdar problem.

Detta gäller inte för äldre generationers grafik-serier där supporten upphört.

 

Det du tänker på är optimeringar för nya speltitlar och det är sant, men i övrigt är det en hel del andra saker om hur grafikdrivrutinen fungerar med tex. dubbla bildskärmar, väckningen efter strömsparläge, i förekommande fall optimering av enegergisparlägen för grafikkortet, bild och video redigeringsprogram,  bättre stöd för senaste Windows utgåva, smidigare bildvisning av videouppspelning etc. etc.

Bara att läsa i dess. sk. "release notes".

Så jag rekommenderar tvärtemot att alltid hålla sina grafikdrivrutiner uppdaterade, helt oavsett att jag ibland spelar och därför är extra noggrann med detta.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...