Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akut fråga om program


enttog

Rekommendera Poster

Jag kör W8 64 bitar

Ideligen blir datorn väldigt seg.

Det syns på aktivitetshanteraren att ett "program" där som heter Capturelib Service (32 bitar) tar  över 97 % av datorns kräm. När jag avslutar den aktiviteten blir allt bra igen. Det har varit så här sedan jag började med W8. Jag undrar vad detta "program" har för funktion och om jag kan ta bort det och i så fall hur.

Jag tänker uppdatera till W10. Kan detta fenomen försvinna då?

En annan fråga: går W10 att alternera mellan 64 och 32 bitar. Jag har en scanner som inte klarar 64 bitars system.

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Capturelib Service verkar höra ihop med något Freemake program http://www.shouldiblockit.com/capturelibservice.exe-10325.aspx . Testa att avinstallera Freemake programmet från din kontrollpanel. Freemake har dessutom en förmåga att skicka med diverse oönskade program vid installationen, så det kan även vara värt att kolla om bl a Conduit Toolbar har blivit installerat på din dator. I så fall tar du bort det programmet också. Du kan alltid installera om Freemake senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga: går W10 att alternera mellan 64 och 32 bitar. Jag har en scanner som inte klarar 64 bitars system.

Tacksam för hjälp

Det är olika Windows-filer i 32-bitars och 64-bitars Windows så det finns inget sätt att växla. Det man kan göra är att ha två Windows-system installerade i datorn men det kräver två Windows-licenser.

 

Tillägg:

Däremot går det ju normalt bra att köra 32-bitars program i 64-bitars Windows, men det är skillnad med drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Tillägg:

Däremot går det ju normalt bra att köra 32-bitars program i 64-bitars Windows, men det är skillnad med drivrutiner.

Ja i princip. Och man kan tycka att så borde vara fallet i dom flesta miljöer, i varje fall när man i Windows 7/8/10 har möjlighet att högerklicka på ett program  > Egenskaper > välja att köra under kompatibilitetsläge.

 

Och dom flesta program och spel etc. är ju 32-bit.

Dock min egen erfarenhet av just detta är otroligt klen; Vi har (jag har) även detta problem på jobbet.

Med vissa särskilda 32-bitars program som är så dåligt skrivna att dom aldrig kan fås att fungera på ett 64-bitars operativsystem - oavsett alla försök i kompabilitetslägena

 

Lösningen då är att helt enkelt köra dessa virtuellt på ett 32-bitars operativsystem under tex.

VmWare.

 

Däremot så rekommenderas från Microsoft att man hellre kör MS-Office 2010 32-bitars version istället för 64-bitars, även om man själv använder MS-Windows 64-bit operativsystem: för ökad kompatibilitet, prestanda och funktionalitet

Men detta betyder också att te.x MS-Word 2010 -32 aldrig i princip kommer att utnyttja mer än en processorkärna på en CPU med 4-kärnor och fyra virtuella kärnor..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...