Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivera numlock vid inloggning?


.M

Rekommendera Poster

Jag har precis märkt att numlock inte är igång när inloggningsskärmen är igång, dock verkar den komma igång av sig själv när jag loggat in.

 

Men jag har behov av att den är igång när jag loggar in, någon som har något tips på hur man ser till att numlock är igång av sig själv när inloggningsskärmen visas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har noterat detta även. Vid en kall start av datorn är numlock inaktivt. Vid en varm omstart eller vid väckning från viloläge är det numlock aktivt.

 

Någon inställning i BIOS hittar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade inte för mig. Knepigt att dom lägger på en funktion att logga in med pin, men numlock är inte aktiv från start. Något som skulle göra inloggning med pin smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar ifall den ändring är orsaken till att dator vaknar ur strömsparläge efter mellan 10 och 60 minuter i det?

Tror jag ändrar tillbaka.

 

Nåja, bara ett litet klick på numlock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar ifall den ändring är orsaken till att dator vaknar ur strömsparläge efter mellan 10 och 60 minuter i det?

Tror jag ändrar tillbaka.

 

Nåja, bara ett litet klick på numlock...

Kommando för att få fram varför datorn har vaknat:

Powercfg /lastwake

 

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc748940%28v=ws.10%29.aspx?f=255&MSPPError=-2147217396

http://www.sevenforums.com/tutorials/122012-lastwake-command.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis märkt att numlock inte är igång när inloggningsskärmen är igång, dock verkar den komma igång av sig själv när jag loggat in.

 

Men jag har behov av att den är igång när jag loggar in, någon som har något tips på hur man ser till att numlock är igång av sig själv när inloggningsskärmen visas?

Hej

Testa detta....

http://winaero.com/blog/enable-numlock-logon-screen-windows-10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en annan tråd iofs men i loggboken står

 

Aktiveringskälla: Okänd

 

och ditt lilla fina kommando säger inte mer.

Nåja, får testa starta om datorn kanske ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland finns det en inställning för läget på Numlock i BIOS/UEFI.

 

Jag kan bekräfta att numlock är aktiv vid boot, men stängs av när inloggningsskärmen visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bekräfta att numlock är aktiv vid boot, men stängs av när inloggningsskärmen visas.

Intressant och jag bekräftar härmed att det gäller lika på två av mina datorer: en med Windows 8.1 och en med Windows 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Hade detta fel även i min testdator men efter uppdatering till bygge 10547 från Insider Prewiev så funkar Numlock återigen. Tråkigt nog har detta bygge ett gäng andra irriterande fel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nix, Jag var nyligen hos en bekant och uppgraderade till version 1511 (bygge 10586) och aktiverade sedan pin-kods inloggning istället för gamla sättet.

 

  • Numlock är Enabled i BIOS och fungerar i BIOS notes (Asus UEFI-BIOS)
  • Inloggning på gamla sättet med enbart bokstäver utan siffror och utan tryck på Numlock, så är Numlock aktiverat i Windows
  • Aktivering av Pin-kods inloggning
  • Efter att man tryckt Numlock för att kunna slå pin-kod så fungerar Numlock även i Windows

I nåt av fallen där man antingen tryckt eller inte tryckt Numlock vid inloggning, så borde ju inte Numlock vara aktivt i Windows, men det är det oavsett.

Det liknar ju ingenting? :wacko:

 

Tror jag kanske måste testa detta på min maskin lite mer för att bekräfta, men tillsvidare måste man trycka Numlock vid inloggning på min bekants maskin. Och som sagt, fenomenet har också visat sig i Windows 8.1

 

Spekulerar; när jag startar min dator tänds ju t-bords lampan för Numlock, men sedan när Windows börjar starta upp så släcks denna och tänds därefter inte förrän man är inloggad i Windows (jag kör nu med automatisk inloggning) och då verkar det som Windows drivrutin som laddats in för t-bordet så att säga återställer Numlock som aktiverats via BIOS?

 

[Edit] Det var så tidigare hos mig, men nu fungerar det som det skall, visst t-bordslampan släcks när Windows börjar ladda men tänds när jag kommer till inloggningen. Fortfarande strul med med min bekants dator.

 

[Edit 2] Men jag skall testa detta lilla trick som tipsades om tidigare http://winaero.com/blog/enable-numlock-logon-screen-windows-10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Det är kanske lite fult att dra igång en tråd som varit inaktiv länge. Men i kommande version 14926 så kommer det en fix för numlock

Finally, if you use a PIN to login and have run into the problem where you start typing and numbers don’t show up because Num Lock was off, that is fixed going forward. For entering a PIN to login to Windows, Num Lock state is ignored which means your keypad digits will always work when logging into Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

version 14926?

 

Just nu laddar min dator ned version  1607, eller uppdateringar för den versionen. Ganska många siffror kvar till den versionen du angett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 1607 ÄR den sista uppdateringen för i år:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.586768/har-ar-allt-du-behover-veta-om-windows-10

Det blir inte fler uppdateringar för Windows 10 detta år, men däremot två stora under 2017. Det meddelar Microsoft i ett blogginlägg rörande den senaste uppdateringen kallad 1607, mer känt i folkmun som Windows 10 Anniversary Update.

 

Microsoft låter meddela via bloggen:

”Windows 10, version 1607, är vår tredje funktionsuppdatering baserat på feedback från organisationer som byter upp sig till Windows 10. Detta blir den sista funktionsuppdateringen för i år, men två kommande uppdateringar är planerade för 2017.”


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går gjorde vår dator en seg uppdatering som tog flera timmar! Jag trodde ett tag att systemet hängt sig.

 

Sen stod det nåt om anniversary. Jag hade/har ingen aning om vad det var.

News försvann innan jag hann läsa det.

 

Mycket märkligt att sånt där dras igång utan information.

Var kan man läsa mer om det?

 

Tack för infon ovan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det känns inte bra att man inte får information före uppdateringarna men Microsoft har bestämt att alla säkerhetsuppdateringar i Windows 10 ska ske automatiskt. Jag vet inte om du fick uppdateringar till 1607, som Monshi fick. Själv har jag fortfarande den tidigare versionen, version 1511, som jag fick uppdateringar till idag, vilket jag har beskrivit här:
//eforum.idg.se/topic/352526-uppstartstrul-windows-10-efter-l%C3%A5ng-felfri-period/

 

Här kan man läsa om den senaste uppdateringen (September 13, 2016) för såväl version 1607 (KB3189866) som version 1511 (KB3185614)
https://support.microsoft.com/en-us/help/12387/windows-10-update-history
 

.M borde ha gett källan till sitt citat:

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/80111/windows-10-build-14926-released-couple-new-features-included

 

.M pratar alltså om Windows 10 Insider Preview bygge 14926 för dem som är villiga att vara dess försökskaniner:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/09/14/announcing-windows-10-insider-preview-build-14926-for-pc-and-mobile/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

.M borde ha gett källan till sitt citat
Japp, borde, glömde… Sånt som händer.

 

 

 

Just nu laddar min dator ned version  1607, eller uppdateringar för den versionen. Ganska många siffror kvar till den versionen du angett...
För Windows 10 utvecklingen så har Microsoft versionsnummer, byggnummer, kodnamn och produktnamn. Version 1607 är bygge 14361, som kallades för red stone med släpptes som anniversary update. Typ.

 

Och alla dessa ändrar på sig, beroende på vilken fas i utvecklingen man befinner sig i. Så det vi borde ta med oss ifrån detta är att numlock problemet kommer lösas i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tack!

Registerändringen fungerade (värde 80000002) för mig.

För viket operativsystem?

Fr.om. Windows XP > så har man i alla Windows datorer kunnat ha detta aktiverat i BIOS setup, dock vid Windows uppstart så slocknar lampan ibland, tills själva Windows startar upp och tar över så att säga.

Windows känner av BIOS-inställningarna och därmed reagerar på detta och lampan är tänd.
Märkligt att det skulle ha ändrats för dig?

Korrupt Windows register?

 

Men bra att det lösts sig. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

För viket operativsystem?

Windows 10 Pro

Finns ingen inställning för detta i BIOS, endast hur Fn-tangenten ska uppföra sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Windows 10 Pro Fast startup enabled i BIOS Setup?

Behövs ingen regestisrterhack, det har att göra med Windows energiinställningar och "Fast startup" aktiverar vissa av dessa per default via BIOS, vilket du nu avaktiverat.

 

Inställningen hittas i:
Start > inställningar (lilla kugghjulet) > System >  Energialternativ > Fler energialternativ > Ange hur strömbrytarna skall fungera > Ändra inställningar som för tillfället inte är till gängliga => Av-aktivera snabb start

 

Det är i princip det du gjort med din registerändring av vad jag förstått.

 

Och detta fungerar endast med att i BIOS 'Fast Start' är aktiverat - och att Windows 10 är installad med detta BIOS alternativ från första början (ändringsbar eller icke) - om det inte är aktiverat vid Windows 10 installation så går det ej att sedan ändra detta i BIOS och få Windows att bli en sk. 'fast start'.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har "Fast start enabled" i inställningarna och registerändringen medför att NumLock är aktiv när jag ska skriva in mitt lösen (som innehåller siffror).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...