Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allvarligt fel


boowii

Rekommendera Poster

Har W  10 i datorn

Det har hänt ett antal gånger att jag vid start får meddelande "allvarligt fel startmenyn och Cortana fungerar ej"

Uppmanas att logga ut och sedan in

Testar det flera gånger men det hjälper inte

Nere till höger kan jag klicka för att  stänga datorn och gör det.

Sedan startar jag om och då kommer uppdateringar

Har Spyhunter installerad. Kan det vara anledningen om den kanske uppdaterar

när jag försöker starta?

När det är klart är datorn OK igen

Gör jag något fel eller fel i min dator?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Gör jag något fel eller fel i min dator?

 

Gör jag något fel?

Beror på.

Är det en helt ny dator du köpt med W10 tycker jag du ska lämna in den för reparation. Så här ska det inte vara.

Det verkar vara fel på datorn.

 

Är det en gammal dator som du installerat W10 i och datorn fungerade utan problem innan W10 så är det fel på W10.

Och du har redan gjort felet: Du har ändrat i en fungerande dator.

Och fått problem.

If it ain´t broken, don´t fix it.

Eller som det stod på en MC-site:

If it ain´t broken and you fix it you have a good chance get into problems.

Eller nått liknande.

Återgå till det operativ system du hade före W10 är en teoretisk lösning.

Men kanske inte så enkelt.

En släkting fick betala 1000kr för att en datorfirma skulle återställa datorn från W10 till W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej boowii!

Jag och många andra har drabbats av samma "Allvarliga fel...".

Jag förmodar att du både har sökt både webben om det och kanske läst den tråd du fick från Monshi? Den leder nämligen till min tråd som heter "Windows 10 Allvarligt fel?"...I övrigt så finns det många andra förslag till lösningar, men då måste man tydligen göra ändringar och skanna systemet... Jag gjorde en systemåterställning och efter den så har min dator varit förskonad från "Allvarligt fel"...

Återställdes till ett datum innan "Allvarligt fel" inträffade...

Sedan vet jag inte var och hur du har köpt din dator... att lämna tillbaka för reparation då brukar väl garantin bara gälla för hårdvarufel?

Är datorns sprillans ny så kanske det går att få den utbytt helt och hållet, förutsatt att butiken övertygas om att datorn levererades med ett felinstallerad mjukvara...( Jag har själv fått en nylevererad fabriksdator ersatt av en ny p.g.a. att Windows 8.1. efter konfiguration till svenska, blev "flerspråkig" d.v.s. text på både svenska och engelska..).

I ditt fall, försöka kan du väl göra...

Sedan vet jag inte om de har lyckats med att infria det som skrevs... att försöka åtgärda felet nästa gång du loggar in...???

 

Nu är jag ingen expert och mina rader är kanske inte till någon tröst, men du är inte ensam om att vara eller ha varit drabbad!

 

Ha en bra helg :thumbsup:

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har W  10 i datorn

Det har hänt ett antal gånger att jag vid start får meddelande "allvarligt fel startmenyn och Cortana fungerar ej"

Uppmanas att logga ut och sedan in

Testar det flera gånger men det hjälper inte

Nere till höger kan jag klicka för att  stänga datorn och gör det.

Sedan startar jag om och då kommer uppdateringar

Har Spyhunter installerad. Kan det vara anledningen om den kanske uppdaterar

när jag försöker starta?

När det är klart är datorn OK igen

Gör jag något fel eller fel i min dator?

Har man helsvenskt operativsystem så skall Cortana inte fungera ,Så om det gäller även dej så är texten konstig. Kanske kan man avmarkera Cortana med sök och sedan kugghjulet till vänster. Knappen för det är i läge avstängt och går ej att ändra hos mej.

 

Min sökfunktion fungerar inte om datorn samtidigt uppdateras, startar man då om så brukar det sedan fungera. Felet uppstår sällan så det är inget stort problem.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej boowii!

Jag och många andra har drabbats av samma "Allvarliga fel...".

Jag förmodar att du både har sökt både webben om det och kanske läst den tråd du fick från Monshi? Den leder nämligen till min tråd som heter "Windows 10 Allvarligt fel?"...I övrigt så finns det många andra förslag till lösningar, men då måste man tydligen göra ändringar och skanna systemet... Jag gjorde en systemåterställning och efter den så har min dator varit förskonad från "Allvarligt fel"...

Återställdes till ett datum innan "Allvarligt fel" inträffade...

Sedan vet jag inte var och hur du har köpt din dator... att lämna tillbaka för reparation då brukar väl garantin bara gälla för hårdvarufel?

Är datorns sprillans ny så kanske det går att få den utbytt helt och hållet, förutsatt att butiken övertygas om att datorn levererades med ett felinstallerad mjukvara...( Jag har själv fått en nylevererad fabriksdator ersatt av en ny p.g.a. att Windows 8.1. efter konfiguration till svenska, blev "flerspråkig" d.v.s. text på både svenska och engelska..).

I ditt fall, försöka kan du väl göra...

Sedan vet jag inte om de har lyckats med att infria det som skrevs... att försöka åtgärda felet nästa gång du loggar in...???

 

Nu är jag ingen expert och mina rader är kanske inte till någon tröst, men du är inte ensam om att vara eller ha varit drabbad!

 

Ha en bra helg :thumbsup:

kalh

Tack för att Du hade tid att svara betr mitt  Alvarliga fel

Det märkliga är att helt plötsligt utan att jag gjort något för att avhjälpa

så har problemet försvunnit- för alltid- hoppas jag.

Har loggat in flera gånger varje dag i flera dagar och allt är helt ok

Kanske Microsoft fixade det i någon uppdatering

Hälsningar

boowii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej boowii :thumbsup:

Bra ett det löste sig för dig och också slipper återse det!

Jag "måste" tyvärr uppdatera min tråd med att felet återkommit... 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...