Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att läsa minneskort i kamera via USB


urbhel

Rekommendera Poster

Uppdateringen till Win10 i min HP Pavillion p6 har skett utan problem så när som på att den inte längre kan överföra bilder från kamera som ansluts via USB  Den hittar kameran OK, men säger att "Det gick inte att hitta några bilder eller filmer på den här enheten". När jag klickar på minneskortet säger den "Mappen är tom". Jag har givetvis testet flera USB-ingångar. I min bärbara dator, som fortfarande har Win7 funkar det oklanderligt. Vore tacksam för hjälp hur man kan gå vidare.

 

urbhel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som kanske inte har med detta att göra men när du tömmer minneskortet ska du formatera det i kameran, inte radera eller formatera i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det fungerar säkert, men det är ju klart sämre än direkt anslutning mellan kamera och dator och det har ju fungerat tidigare med W8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite tur är detta en temporär lösning, att det inom några månader kan dyka upp en (bättre) drivrutin som passar din kamera.

 

Jag har inga problem att ladda bilder från min kamera, min mobil eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att Windows 10 inta kan läsa filformatet på bilderna eftersom det inte har nödvändig codec installerad..

 

Borde kunna hämtas hos kameraleverantörens support.

 

Vad är det för kamera. Är kameran inställd för att spara i RAW.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det saknas drivrutin för datorn som skall klara av att läsa och styra kameran ifrån USB. Denna skall automatiskt laddas in och installeras från Windows- även utan uppkoppling.

Något har gått snett..

 

Ja, innan ni kastar er över detta så kan det faktiskt vara så.

Börja med att koppla ur Usb-sladden från kameran till datorn > stäng av datorn helt > Stäng av kameran > vänta minst 10 sek. > starta datorn > vänta minst 2 min. > koppla in kamerans USB-kontakt > starta kameran >  vänta minst 1 min => och testa.

 

På modena datorer och kameror skall det absolut inte ha någon betydelse om vad man har.

Det ligger i USB-standarden, men visst finns det undantag från detta från olika kameratillverkare, särskilt äldre.

 

Ps. Är det fortfarande problem så kör Windows update med kameran inkopplad och påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...