Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pegee

Windows 10 och smartcard

Rekommendera Poster

Vet inte riktigt om detta är ett operativsystemämne, men i brist på annat så lägger jag det här:

Jag gjorde dumheten att installera AdobeUpdater på min dator. Och nu blir jag inte av med det.

Vad är detta för smartcard som Adobe envisas med att fråga efter:

OCH HUR BLIR JAG AV MED DET??

post-9107-0-40695900-1442164507_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AdobeUpdater bör man väl ha när man har vissa Adobe-program i datorn så att de hålls uppdaterade. Kan du inte fylla i lösenordet och komma vidare?

Vilket Adobe-program installerade du innan frågan började dyka upp?

Det kan ha gått fel under installationen om UAC-frågan (User Access Control, Användarkontroll) dyker upp ofta.

Ett smartkort används av en del banker för att logga in på deras webbplatser. Har du något sånt och kan du i så fall logga in på banken?

Även en del företag använder smartkort för att man ska få logga in på deras interna system.

Är det frågan om fjärrskrivbord?

Även om det inte är det kanske http://superuser.com/questions/642991/make-uac-prompt-in-remote-desktop-not-default-to-smart-card hjälper dig eller kanske någon av följande sidor:

http://www.thewindowsclub.com/windows-smart-card-logon-troubleshooting

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_other-security/computer-asks-for-smart-card-when-installing-or/0e7de310-8526-46a9-9aa2-65e042d7ab78

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/the-insert-smart-card-popup-appears-whenever-i/e7c6b799-74cd-4e34-a2cd-e12c2352d7e4

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/how-do-i-remove-the-insert-a-smart-card-option/1f4a70bc-f63c-4aff-a6f6-e20070aaeb19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AdobeUpdater bör man väl ha när man har vissa Adobe-program i datorn så att de hålls uppdaterade. Kan du inte fylla i lösenordet och komma vidare?  Jovisst kan jag det! Men det är inte nödvändigt. Jag kan bara klicka bort pop-uprutan och fortsätta utan problem. Den gör uppenbarligen inget vikitgt.

Vilket Adobe-program installerade du innan frågan började dyka upp? 

Inget!  Detta kom efter uppgraderingen till win10.

Ett smartkort används av en del banker för att logga in på deras webbplatser. Har du något sånt och kan du i så fall logga in på banken?   Även en del företag använder smartkort för att man ska få logga in på deras interna system.

Visst har jag ett smartkort för att logga in på banken, och det fungerar oklanderligt. Varför skulle det lägga

sig i när jag startar andra program? Det kräver att BankID startas och det sker inte.

Är det frågan om fjärrskrivbord? Nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan använda smartkort för att logga in i Windows  i stället för med ett lösenord och frågan från Windows ger dig möjlighet att använda båda alternativen för att visa att du har rätt att göra administratörsjobb i datorn.

Som jag uppfattar det startar Adobes uppdateringsprogram ibland och för att det ska kunna göra en uppdatering, ev. bara en kontroll av uppdateringsläget, behövs administratörsrättigheter i datorn. Windows ber dig då visa att du har sådana genom att ange lösenord eller använda smartkort.

Om du avinstallerar dina Adobe-program, startar om datorn och installerar de senaste versionerna av dem på nytt är det möjligt att uppdateringsprogrammet installeras på ett sätt som bättre fungerar ihop med Windows 10 och inte avkräver dig bevis på administratörsrättigheter varenda gång.

Om du gör som nu och ignorerar frågan hela tiden betyder det att Adobe-program inte kommer att bli uppdaterade och därmed kan det bli kända säkerhetshål i datorn som kan utnyttjas av filer/program/webbsidor för att infektera datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har avinstallerat alla  Adobes produkter. Problemet kvarstår! Det är inte Adobe utan det är Windows själv som har något problem med ett smartkort. Jag har inte hittat källan till problemet utan jag har tills vidare gått runt det genom att jag kör mitt vanliga användarkonto med administratörsrättigheter så slipper jag frågan om kortet. Inget bra sätt, väl medveten om detta, men innan jag hittat lösningen så får det bli så här! Det finns en del tips på nätet, har prövat de flesta, men inte ännu hittat något som fungerar med mitt problem. De flesta relaterar till win7 eller 8.

SUCK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder man ett standardkonto är det normalt att Windows frågar om lösenord eller annat sätt att visa att man har tillgång till ett konto med administratörsrättigheter när man vill göra sånt som kräver administratörsrättigheter. Enda skillnaden nu mot tidigare Windows-version är Windows 10 ger dig ett alternativ till lösenord.

De är få som inte använder adminkonto mest.

Om du vill ha hjälp med att hitta en drivrutin för smartkortet så att det inte står just att drivrutinen saknas är det nog bra att börja med en bild av Enhetshanteraren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har avinstallerat alla  Adobes produkter. Problemet kvarstår! Det är inte Adobe utan det är Windows själv som har något problem med ett smartkort. Jag har inte hittat källan till problemet utan jag har tills vidare gått runt det genom att jag kör mitt vanliga användarkonto med administratörsrättigheter så slipper jag frågan om kortet. Inget bra sätt, väl medveten om detta, men innan jag hittat lösningen så får det bli så här! Det finns en del tips på nätet, har prövat de flesta, men inte ännu hittat något som fungerar med mitt problem. De flesta relaterar till win7 eller 8.

SUCK!

Hej,

Jag blir lite brydd.

Vad är det som krånglar?

Är det Två saker som var det ena är Adobe Update och det andra är ditt smart-card?

I Det första fallet skall det inte vara några problem, i Kontrollpanelen > Program > markera alla Adobe och avinstallera.

Du går även igenom alla andra program, särskilt letar du efter nång med 'smartcad' etc.

Avinstallera detta > starta om datorn  > ominstallera

https://technet.microsoft.com/en-us/library/dd979544(v=ws.10).aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...