Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga internt nätverk med egen lagring, hur?


nisse15

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill/har blivit ombedd att bygga ett öppet internt wifi-nätverk utan internetuppkoppling och med egen lagring på jobbet och vet inte vad som är bästa lösningen.

Dvs att besökarna på mitt arbete ska kunna surfa in på nätverket och hitta/bli länkade till egna infosidor som vi har på en dedikerad dator i nätverket. Det ska inte vara någon inloggning utan helt öppet gästkonto.

Tips, råd, ideèr?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är väll en wifi-router, en dns-server och en webbserver. Eventuellt behöver du en dhcp-server också.

 

Om du kopplar en kombinerad dhcp- och dns-server till wan-porten på routern så kommer routern få ip-adress och dns information på en gång. Sen kopplar du webbserver till en av lanportarna.

 

Då borde du i teorin åtminstone få en grundläggande infrastruktur där dina användare kan koppla upp sig, få ip och dns inställningar av routern och när dom knappar in dns-namnet till webbservern så kommer dom kunna surfa på den.

 

Jag ska inte svära på att det kommer fungera, men rent spontant så känns det som att det är de komponenter du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att få ett vettigt namn på webservern så behövs en dns. Och dns informationen måste komma någonstans ifrån. Behöver inte en router en dhcp som berättar vilken dns som är aktuell?

 

Jag är inte helt hundra på hur en enhet tar reda på vilken dns som gäller. Så jag chansade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DNS-server behövs inte i ett litet internt nätverk där enda tjänsten är en webbserver. Datorn, som webbservern är installerad på, skall ha en fast IP-Adress. Klienterna får sina IP-nummer från routerns DHCP-server. Serverns IP-nummer och namn lägger du in i klienternas hostsfil.

 

Serverdatorn kan narurligtvis även sköta DHCP och routning. För wifi behöver du också en eller flera accesspunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DNS-server behövs inte i ett litet internt nätverk där enda tjänsten är en webbserver. Datorn, som webbservern är installerad på, skall ha en fast IP-Adress. Klienterna får sina IP-nummer från routerns DHCP-server. Serverns IP-nummer och namn lägger du in i klienternas hostsfil.

 

Serverdatorn kan narurligtvis även sköta DHCP och routning. För wifi behöver du också en eller flera accesspunkter.

 

Jag tolkar kraven som att vem som helst ska få logga in och kunna ta del av informationen. Då är det svårt att i förväg kunna redigera någons host-fil. Plus om någon använder till exempel iPad eller mobiltelefon där man inte kommer kunna komma åt host-filen så kommer den lösningen inte att hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tanken är att använda NFC-taggar, QR-koder, beacons osv. för att styra användarna till rätt fil/info-sida på webbservern.

 

Så de ska inte "logga in" utan bara bli routade dit de ska utan inlogg.

Lättare/svårare då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan göra saken enklare då du kan peka dina länkar på en ip-adress. DNS-Namn behövs egentligen bara för att det ska vara enklare att knappa in adressen från minnet då vi brukar minnas ord enklare än ip-adresser.

 

Men om du inte tänkte kräva att besökaren knappar in något utan bara blippar på qr-kod så försvinner det behovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...