Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Talisman

Windows Old

Rekommendera Poster

Hejsan, nu kör jag Windows 10 som jag tycker är mycket smidigare och bättre lösningar än i 8,8.1.. Men om jag nu bestämmer mig för att behålla detta då vill jag gärna veta hur man tar bort Windows old, alltså 7:an som ligger och tar en massa plats för eventuell återställning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök ----Diskrensning --Starta det--När det är färdigkört och resultatet presenterats kör direkt utan någon åtgärd Rensa systemfiler

Då finns det när det är klart med i listan som Tidigare Windowsinstallationer

LARSAS

Redigerad av LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sök ----Diskrensning --Starta det--När det är klart kör DIREKT Rensa systemfiler

Då finns det som kan tas bort med i listan som Tidigare Windowsinstallationer

Visst, men inte direkt, det som händer är att Diskrensnings verktyget startar om till avancerat läge och då måste man återigen klicka ok för att starta om detta, sedan kontrollera ytterligare eventuella saker som skall bockas i sedan Ok igen.

Alternativt kommer man direkt in i detta läge genom att köra Diskrensning som administratör.

Start > skriv 'disk' > i listan som kommer upp högerklicka på Diskrensning och välj 'Kör som administratör' > klicka Ok > kontrollera och bocka i  bl.a 'Tidigare Windows installationer' samt ev. sådant du vill samtidigt passa på att rensa tex. tempfiler, papperskorg, Loggfiler för Windows uppgradering, Windows update rensning etc. som du kanske ser tar upp ofantligt med diskutrymme > klicka Ok => så rensas detta bort.

post-73434-0-18123100-1442051281.png

post-73434-0-73147500-1442051707.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare kan man också passa på att rensa bort alla Återställningspunkter utom den senaste - ifall man tycker sig ha ett bra och fungerande system.

Detta kan spara in åtskilliga GB diskutrymme.

När du har Diskrensning uppe (som administratör) enligt inlägg #4 ovan > fliken 'Fler alternativ' och i nedre rutan 'Systemåterställning och skuggkopior' klicka på 'Rensa' alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort' > OK

Då tas detta bort inkl. alla eventuella val man bockat i första fliken 'Diskrensning'

Detta kan kombineras i första läget genom att man börjar med fliken 'Diskrensning' bocka i tempfiler, Windows update rensning etc. och annat, sedan går man vidare till fliken 'Fler alternativ'

Eftersom man nån gång ibland (när som helst egentligen) kan köra Diskrensnings verktyget.

post-73434-0-82551000-1442054376_thumb.png

post-73434-0-43310100-1442054441.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förövrigt fungerar diskrensning i princip likadant på Windows Vista/7/8/10 och man kör det på samma sätt dvs. Start > skriv disk > i listan som kommer upp högerklicka på Diskrensning och välj 'Kör som administratör' > Ok

I Windows 8/8.1 så skiljer det bara att när man klickar Start från skrivbords appen så kommer man till stora Start menyn, men det räcker med att bara skriva disk så startar automatiskt sökning. Alltså egentligen inga skillnader.

Fast Diskrensning kommer man också åt via Start > Administrationsverktyg och via andra vägar som alla leder till samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, men inte direkt, det som händer är att Diskrensnings verktyget startar om till avancerat läge och då måste man återigen klicka ok för att starta om detta, sedan kontrollera ytterligare eventuella saker som skall bockas i sedan Ok igen.

Med DIREKT menar jag att man inte går igenom resultatet av första scanningen utan klickar direkt på Rensa systemfiler, efter ok kompletteras första scanningen.

Jag jämförde metoderna och för mej var den delade scanningen klart snabbare.. Båda fungerar

När jag rensade med "min" metod så fanns även en post med den temporära installationsfilen på knappt 4GB.

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...