Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad 32 och 64 bitar?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej,

sent omsider så vill jag byta från XP till Win7 och kan då välja på 32 och 64bitars.

Jag förstår att 64bitars version kan utnyttja mer minne och så och går väl antagligen snabbare,

men måste 64bitars ha program skrivna för 64bitar?

 

Så är det någon praktisk skillnad mellan 32 och 64 bitars versioner av Win 7 i fråga

om vilka program man kan köra? 

 

Jag tänker på att om man har äldre prg som man vill kunna köra och de är skrivna för 32bitars, går de lika bra att köra på 64bitars?

 

Är det något annat som MÅSTE vara skrivet för 64 bitars om man väljer det t.ex. drivrutiner?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det är stor skillnad.

 

Men vilka särskilda 64-bitars program kör du? Det tror jag inte att du gör och du kommer heller aldrig att märka av den skillnaden på din gamla maskin eftersom du idag kör på ett 32-bitars system och det kommer heller aldrig att vara ett problem - utom i specifika situationer.

 

För det första: vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

 

Sent omsider så vill jag byta från XP till Win7 och kan då välja på 32 och 64bitars.

Jag förstår att 64bitars version kan utnyttja mer minne och så och går väl antagligen snabbare,

men måste 64bitars ha program skrivna för 64bitar?

 

Så är det någon praktisk skillnad mellan 32 och 64 bitars versioner av Win 7 i fråga

 

Det kan vara precis tvärtom i ditt fall, du får en sämre och långsammare maskin med ett Windows 7 -64 bitars system.

 

Ett Windows 7 64-bitars operativsystem kan utnyttja mer internminne ja, det är sant tex. mer än dom maximala 3,3-3,5 GB av vad ett 32 bitars operativsystem klarar - oavsett. Säg att du har i stoppat 4GB  minne och kör på ett 32-bitars Windows, så kan aldrig det utnyttja mer än c:a 3,3-3,5GB av detta minne oavsett.

 

Men eftersom Windows 7 -64 är mer resurskrävande än Windows 7-32 bit så kommer du att förlora på detta - särskilt med tanke på att du har en gammal dator med Windows XP från början - som knappt ens orkar med detta.

 

I ditt fall, så skulle jag föreslå, beroende på vilken dator du har och hur gammal den är - för att få den raskare - hoppa helt enkelt direkt till Windows 8.1

Ja det är sant; enligt mina erfarenheter och detta ger betydligt bättre boost än vilket som helst Windows 7 - om din dator klarar av det vill säga - men klarar den idag av Windows XP samt att din processor arkitektur är 64-bitars och Windows 8.1 64 bit lyckas hitta drivrutiner - ja då kommer du att bli övernöjd.

.

Annars är det Linux som gäller.

 

Men kolla in denna tråd om hur jag gjort med en gammal Windows XP-dator fån 2006 och numera med Windows 8.1 -64 bit

//eforum.idg.se/topic/346797-erfarenheter-av-att-installera-och-anv%C3%A4nda-windows-81-p%C3%A5-en-gammal-dator/?hl=2006

 

Ps. och detta är heller inte den enda gamla datorn jag kör Windows 8.1 på

Jag har dessutom en gammal laptop från 2009 som jag bytt Windows Vista till Windows 81- 32 bit på och där blev det också en rejäj förhöjning av upplevelsen att den dels startar bra mycket snabbare, men också att den svarar bra mycket snabbare på alla kommandon.

Förövrigt på den ena från 2006 kör jag Microsoft Office 2013 och även annat etc. etc.

Och windows 8.1 32-bit är resurssnålare än Windows 8.1 64 bit men har då vissa andra begränsningar.

 

Om ni undrar varför jag inte lika gärna kan rekommendera Windows 10 som jag också kör: så beror det på att den utgåvan kör jag uteslutande på min vanliga stationära dator med betydligt modernare prylar i och har heller inte testat Windows 10 på gamla maskiner - ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...